Σελίδες

Επιδότηση ως 100.000 ευρώ για ψηφιακή ενίσχυση επιχειρήσεων !



Δύο προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού (δημόσια δαπάνη) 70 εκατ. ευρώ, θέτει στη διάθεση των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα Καινοτομία(ΕΠΑνΕΚ), το υπουργείο έχει σχεδιάσει δύο χρηματοδοτικές παρεμβάσεις που αποσκοπούν στην ενίσχυση της ψηφιακής ταυτότητας των προαναφερόμενων επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις δράσεις «Ψηφιακό Βήμα» και «Ψηφιακό Άλμα», με προϋπολογισμό 35 εκατ. ευρώ η καθεμία. Το ποσοστό της επιδότησης καθορίζεται στο 50% του επενδυτικού σχεδίου που θα κατατεθεί και οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να αποκτήσουν καινούργιο εξοπλισμό, λογισμικό και υπηρεσίες Τεχνολογιών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
Οι δράσεις εμπίπτουν στο πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) ενώ η ημερομηνία που θα ανοίξουν οι προσκλήσεις για υποβολές αιτήσεων εξαρτάται αποκλειστικά από τη ΜΟΔ (Τμήμα Πληροφορικής / Κεντρική Υπηρεσία), η οποία έχει την απόλυτη αρμοδιότητα για την ανάπτυξη των εφαρμογών που υποστηρίζουν τις δράσεις κρατικών ενισχύσεων. Σημειώνεται ότι ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται η ημερομηνία δημοσίευσης της πρόσκλησης.

Η «ταυτότητα» των δράσεων

1. «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Υφιστάμενων ΜΜΕ: Ψηφιακό Βήμα». Η δράση προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης 35 εκατ. ευρώ αφορά σε ψηφιακά ανώριμες επιχειρήσεις (κατάταξη σε Χαμηλή ή Μέση ψηφιακή βαθμίδα), οι οποίες μπορούν να υποβάλλουν επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού από 10.000 ευρώ μέχρι το 50% του μέσου κύκλου εργασιών των δύο διαχειριστικών χρήσεων που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης και για τις οποίες έχει ήδη υποβληθεί φορολογική δήλωση και μέχρι 80.000 ευρώ.
2. «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Υφιστάμενων ΜΜΕ: Ψηφιακό Άλμα». Η δράση προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης 35 εκατ. ευρώ αφορά σε ψηφιακά ώριμες επιχειρήσεις (κατάταξη σε Ανώτερη ή Ανώτατη ψηφιακή βαθμίδα), οι οποίες θα μπορούν να υποβάλλουν επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμό από 10.000 ευρώ μέχρι το 50% του μέσου όρου του κύκλου εργασιών των τελευταίων δύο κλεισμένων διαχειριστικών χρήσεων που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης και για τις οποίες έχει ήδη υποβληθεί φορολογική δήλωση και μέχρι 200.000.

Τα κριτήρια υπαγωγής στις δράσεις

Κατά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης στο Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ), η επιχείρηση δικαιούχος θα κληθεί να συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο του πίνακα που ακολουθεί, λαμβάνοντας υπόψη τον εξοπλισμό που αγοράστηκε την τελευταία πενταετία, τις υπηρεσίες, το λογισμικό και τα λοιπά στοιχεία ΤΠΕ που ήδη διαθέτει-χρησιμοποιεί.



Με τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου, η επιχείρηση θα κατατάσσεται αυτόματα σε μία από τις 4 ψηφιακές βαθμίδες -ανώτατη (15-18 βαθμοί), ανώτερη (8,5-14,5 βαθμοί), μέση (4,5-8 βαθμοί), χαμηλή (0-4 βαθμοί) που ορίζουν τα επίπεδα ψηφιακής ωριμότητάς της. Κάθε επιχείρηση θα αποδείξει την ορθότητα της συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου με σχετικά δικαιολογητικά.
Η βαθμίδα στην οποία κατατάσσεται η επιχείρηση καθορίζει τη δράση στην οποία μπορεί να υποβάλει το επενδυτικό της σχέδιο για χρηματοδότηση.
Στη συνέχεια, η επιχείρηση θα καλείται να υποβάλει ένα επενδυτικό σχέδιο που θα περιλαμβάνει τον καινούργιο εξοπλισμό (μέχρι 100% του επενδυτικού σχεδίου) / λογισμικό (μέχρι 100% του επενδυτικού σχεδίου) και υπηρεσίες ΤΠΕ (μέχρι 25% του επενδυτικού σχεδίου) που θα επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή -step change- στα ψηφιακά χαρακτηριστικά της και θα οδηγήσει στην ψηφιακή της αναβάθμιση κατά μία τουλάχιστον βαθμίδα με βάση την επαναξιολόγησή της, βάσει του ίδιου ερωτηματολογίου. Εξαιρούνται από την παραπάνω υποχρέωση οι επιχειρήσεις που κατατάσσονται κατά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησής τους στην ανώτατη ψηφιακή βαθμίδα.
Η διάρκεια υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου ορίζεται ετήσια και το ποσοστό επιχορήγησης σε 50%. Για την κάλυψη της ιδιωτικής συμμετοχής, ο δυνητικός δικαιούχος της ενίσχυσης μπορεί να χρησιμοποιήσει ιδίους πόρους (ίδια συμμετοχή) ή/και δάνειο.
Μετά την υπογραφή της απόφασης ένταξης, ο δικαιούχος δύναται να κάνει χρήση του ειδικού τραπεζικού λογαριασμού με τη μορφή «Ανοιχτού Καταπιστευτικού Λογαριασμού» (escrow account), προκειμένου να καταβληθεί η αναλογούσα επιχορήγηση σε ήδη υλοποιηθείσες, τιμολογηθείσες και πιστοποιημένες σε Ενδιάμεση Επαλήθευση - Πιστοποίηση από τον Ενδιάμεσο Φορέα δαπάνες απευθείας στους παρόχους/προμηθευτές του.

Οι επιλέξιμες επιχειρήσεις

Επιλέξιμες επιχειρήσεις για χρηματοδότηση και στις δύο δράσεις είναι οι μη προβληματικές ΜΜΕ που λειτουργούν νόμιμα στην Ελληνική Επικράτεια με μία από τις επιλέξιμες μορφές επιχειρήσεων εταιρικού/εμπορικού χαρακτήρα, έχουν κλεισμένες τουλάχιστον δύο πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις, τηρούν βιβλία Β' ή Γ' κατηγορίας, διαθέτουν έναν τουλάχιστον επιλέξιμο ΚΑΔ, δεν αποκλείονται με βάση το άρθρο 40 του Ν. 4488/2017, δεν εκκρεμεί σε βάρος τους ανάκτηση κρατικής ενίσχυσης έπειτα από απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την οποία μια ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη με την εσωτερική αγορά και έχει θετικό (>0) αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μία από τις 3 διαχειριστικές χρήσεις που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης και για τις οποίες έχει ήδη υποβληθεί φορολογική δήλωση.
Δεν είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση α) οι δημόσιες επιχειρήσεις, οι δημόσιοι φορείς ή δημόσιοι οργανισμοί ή/και οι θυγατρικές τους, καθώς και επιχειρήσεις που εξομοιώνονται με αυτές και β) οι επιχειρήσεις που εντάσσονται σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών.
Σημειώνεται ότι μπορεί να υποβληθεί μία και μοναδική αίτηση χρηματοδότησης ανά ΑΦΜ, η οποία θα αφορά σε επενδυτικά σχέδια, τα οποία στο σύνολό τους ή μερικά έχουν χρηματοδοτηθεί ή ενταχθεί ή υποβληθεί προς χρηματοδότηση σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους.
Το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που θα εγκριθούν στην ενιαία επιχείρηση κατά το έτος χορήγησης του εννόμου δικαιώματος της ενίσχυσης και στα δύο προηγούμενα ημερολογιακά έτη πριν από αυτό δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ (ή 100.000 ευρώ για τον τομέα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών για λογαριασμό τρίτων).

Η αξιολόγηση

Η μεθοδολογία αξιολόγησης που θα εφαρμοστεί είναι η συγκριτική και στις δύο δράσεις. Τα κριτήρια διαφοροποιούνται μεταξύ των δράσεων. Ειδικότερα τα κριτήρια της 1ης δράσης αφορούν στη βιωσιμότητα της επιχείρησης και στο επενδυτικό σχέδιο/ ψηφιακή ταυτότητα επιχείρησης, ενώ στη δεύτερη δράση αξιολογούνται επιπλέον γενικά στοιχεία οργάνωσης της επιχείρησης, οι επενδύσεις και η στελέχωση της επιχείρησης σε ΤΠΕ.
Οι δυνητικοί δικαιούχοι κατά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης χρηματοδότησης θα αναρτήσουν στο ΠΣΚΕ και Ηλεκτρονικό Φάκελο Υποψηφιότητας με όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Σημειώνεται ότι ένα επενδυτικό σχέδιο δε μπορεί να παραληφθεί ως ολοκληρωμένο και λειτουργικό όταν:
- το ποσοστό υλοποίησης του φυσικού σε συνδυασμό με το οικονομικό αντικείμενο αυτού κατά την τελική επαλήθευση/ πιστοποίηση, είναι μικρότερο του 50% του αρχικώς εγκεκριμένου ή είναι κάτω των 10.000 ευρώ.
- Κατά την τελική αξιολόγηση της ψηφιακής ωριμότητας της επιχείρησης αποδειχτεί ότι δεν έχει μεταβεί σε ανώτερη βαθμίδα.
- Κατά την τελική αξιολόγηση δεν επιβεβαιωθεί η αύξηση της ψηφιακής βαθμολογίας, όπως υπολογίστηκε κατά την ένταξη.
- Η επιχείρηση δικαιούχος οφείλει να διατηρείται κατ' ελάχιστο στην ψηφιακή βαθμίδα που έχει καταταγεί καθ' όλη τη διάρκεια υλοποίησης της επένδυσης.


Έρχονται κατασχέσεις για 709.585 οφειλέτες των Ταμείων




Έτοιμο είναι το επιχειρησιακό σχέδιο του Κέντρου Είσπραξης Ανεξόφλητων Οφειλών για το 2018. Στόχος του είναι η μείωση των οφειλών προς τα ταμεία.Σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις, τα ληξιπρόθεσμα χρέη εργοδοτών, αυταπασχολούμενων και αγροτών προς τα ταμεία φτάνουν τα 31,2 δισ. ευρώ.Όπως προκύπτει από το επιχειρησιακό του σχέδιο, στόχος είναι η είσπραξη 1,2 δισ. ευρώ εντός του 2018, από 1,052 δισ. ευρώ το 2017 αλλά και η αυστηροποίηση του πλαισίου με άμεση λήψη αναγκαστικών μέτρων κατά των οφειλετών που δεν προχωρούν σε ρύθμιση ή εξόφληση (εντός 3 μηνών από την ένταξη των οφειλετών στο Κ.Ε.Α.Ο.) αλλά και λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης εντός 70 ημερών μετά από απώλεια ρύθμισης.Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, ακολουθώντας την εμπειρία των προηγούμενων ετών, οι Υπηρεσίες του Κ.Ε.Α.Ο. στοχεύουν στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή των διαθέσιμων μηχανισμών είσπραξης αλλά και στην εισαγωγή νέων τεχνικών για την λήψη στοχευμένων μέτρων με βάση το προφίλ του οφειλέτη.
«Κύρια αντικείμενα ενδιαφέροντος για το 2018 είναι η εντατικοποίηση της παρακολούθησης των ληφθέντων αναγκαστικών μέτρων με σκοπό την ποσοτική και ταυτόχρονα ποιοτική αύξηση για καλύτερη απόδοση αυτών, η διαχείριση των αιτήσεων για εξωδικαστική ρύθμιση του Ν.4469/2017 και η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της κατηγοριοποίησης βάσει βιωσιμότητας (triage) με σκοπό την λήψη στοχευμένων αναγκαστικών μέτρων».Επιπλέον «στις προγραμματισμένες δράσεις περιλαμβάνεται και η υλοποίηση των προσαρμογών στο λογισμικό του ΟΠΣ-ΙΚΑ στις λειτουργικές περιοχές του διακανονισμού οφειλών και των αναγκαστικών μέτρων που θα κριθούν απαραίτητες. Μεταξύ των έργων που σχεδιάζονται είναι οι προσαρμογές του λογισμικού για τη διαχείριση των ρυθμίσεων που προκύπτουν από τις συμβάσεις αναδιάρθρωσης οφειλών του Ν.4469/2017, καθώς και η ολοκλήρωση της Β’ φάσης του έργου αποστολής ηλεκτρονικών κατασχετηρίων που αφορά την ένταξη στην ηλεκτρονική διαδικασία του μέτρου της άρσης της κατάσχεσης, μερικής ή ολικής, και του μέτρου της συμπληρωματικής δήλωσης τρίτου.Το ΚΕΑΟ μέσα στο 2018 αναμένει σημαντικό αριθμό αιτήσεων για ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης. Παράλληλα θα γίνουν προσπάθειες για βελτίωση των διαδικασιών παρακολούθησης και ελέγχου των ρυθμίσεων.
Τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης
Η Διεύθυνση Αναγκαστικών Μέτρων Είσπραξης και Νομικής Υποστήριξης σχεδιάζει την διεύρυνση των διαθέσιμων εργαλείων αναγκαστικής είσπραξης αξιοποιώντας το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.Συγκεκριμένα, «θα επιδιωχθεί η επέκταση και συστηματοποίηση της χρήσης των αρχείων στόχευσης των συνεχώς εντασσόμενων στο Κ.Ε.Α.Ο ασφαλιστικών ταμείων ώστε να ενισχυθεί η λήψη αναγκαστικών μέτρων. Επίσης, θα γίνει ο προσδιορισμός των κριτηρίων επιλεξιμότητας οφειλετών για διενέργεια κατά αυτών προγραμμάτων πλειστηριασμών κινητής/ακίνητης περιουσίας».
Τι έγινε το 2017
Στο τέλος του 2017 το τρέχον υπόλοιπο των οφειλών είχε διαμορφωθεί στα 31,2 δισ. ευρώ. Όπως αναφέρεται στο επιχειρησιακό σχέδιο την προηγούμενη χρονιά παρατηρήθηκε αύξηση στο συνολικό πλήθος των οφειλετών που εντάσσονται και διατηρούν ρυθμίσεις. Στο τέλος Δεκεμβρίου 2017 οι ενεργές ρυθμίσεις για όλους τους τύπους ρύθμισης είναι συνολικά 71.048 και το ρυθμισμένο ποσό 1.924.526.138 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, το συνολικό ποσό των εισπράξεων που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2017 ανέρχεται σε 1,052 δισ. ευρώ. Το 55% των συνολικών εισπράξεων προέρχεται από καταβολές δόσεων ρυθμίσεων, ενώ το 45% εισπράχθηκε από καταβολές εκτός ρυθμίσεων.Το 2017 εστάλησαν 709.585 ειδοποιήσεις στους οφειλέτες για να ρυθμίσουν την οφειλή τους και να αποφύγουν τυχόν αναγκαστικά μέτρα που μπορεί να ληφθούν εναντίον τους. Συνολικά, η διαδικασία λήψης αναγκαστικών μέτρων είσπραξης ακολουθήθηκε για ποσό οφειλής που φτάνει στα 6,09 δισ. ευρώ.Οι περισσότεροι οφειλέτες (42,48% ή 511.678) προέρχονται από τον πρώην ΟΑΕΕ, δηλαδή είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, που έχουν δημιουργήσει χρέος ύψους 13,73 δισ. ευρώ (42,75% του συνόλου). Όμως αν και λιγότεροι (468.543 ή 38,9%) οι οφειλέτες από το πρώην ΙΚΑ έχουν μεγαλύτερο ποσό οφειλής (16,66 δισ. ευρώ ή 53,28% του συνόλου).
Ενδεικτικό πάντως της περιορισμένης δυνατότητας που έχει το ΚΕΑΟ να συγκεντρώσει μέρος από τη συνολική οφειλή είναι η περίπτωση των οφειλετών από τον πρώην ΟΑΕΕ. Από τους 511.678 που έχουν καταγραφεί, οι 390.323 εντάχθηκαν στο μητρώο του ΚΕΑΟ μόλις το 2017. Όμως από αυτούς οι 185.311 με συνολικό ποσό οφειλής στα επίπεδα των 2,5 δισ. ευρώ είχαν διακόψει την ασφάλισή τους πριν ενταχθούν στο μητρώο οφειλετών του ΚΕΑΟ.Από το ποσό των 31,28 δισ. ευρώ που είναι η συνολική οφειλή, το μεγαλύτερο ποσό, περίπου 6,77 δισ. ευρώ έχουν δημιουργηθεί από μόλις 1.698 μεγαλοφειλέτες, οι οποίοι χρωστούν στο ΚΕΑΟ ποσά μεγαλύτερα από 1 εκατ. ευρώ ο καθένας!Άλλα 6,1 δισ. ευρώ αποτελούν χρέη που κυμαίνονται από 50.000 έως 100.000 ευρώ και έχουν δημιουργηθεί από 89.546 οφειλέτες. Όμως η συντριπτική πλειονότητα των οφειλετών (834.282 ή 69,26%) έχουν χρέος που δεν υπερβαίνει τα 15.000 ευρώ έκαστος. Βέβαια είναι τόσο μεγάλο το πλήθος των οφειλετών που το συσσωρευμένο χρέος από αυτή την κατηγορία φτάνει στα 3,34 δισ. ευρώ. Σημαντικό είναι και το πλήθος των οφειλετών από 15.000 έως 30.000 ευρώ (135.354) με σύνολο οφειλής στα 2,9 δισ. ευρώ. Υπάρχουν ακόμα 104.912 οφειλέτες που χρωστούν από 30.000 έως 50.000 ευρώ ο καθένας και έχουν δημιουργήσει συνολικό χρέος που φτάνει στα 4,09 δισ. ευρώ.Από το σύνολο της οφειλής που έχει εγγραφεί στο ΚΕΑΟ σχεδόν το 49% ή 15,23 δισ. ευρώ δημιουργήθηκαν πριν από το 2009, δηλαδή προ κρίσης. Μόλις το 21,24% του συνολικού χρέους ή 6,64 δισ. ευρώ δημιουργήθηκε από οφειλέτες, οι οποίοι ξεκίνησαν να δημιουργούν οφειλές
http://www.bankwars.gr/erchonte-kataschesis-gia-709-585-ofiletes/