Σελίδες

Έρχονται λογαριασμοί φωτιά για τον ΕΝΦΙΑ – Πονοκέφαλος στην κυβέρνηση που ψάχνει απεγνωσμένα λύσεις


Η κυβέρνηση βρίσκεται μπροστά σε ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση. Πρόκειται για αυτή της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών. Με τα όσα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε προκύπτουν σημαντικές επιβαρύνσεις για τις λαικές περιοχές και μειώσεις για τα πλούσιες. Αυτό από πολιτικής άποψης είναι ιδιαίτερα δύσκολο να το διαχειριστεί η κυβέρνηση, την ώρα μάλιστα που ο εκλογικός κύκλος έχει ανοίξει ανεξάρτητα από το πόσο αυτός θα διαρκέσει.
Ειδικά το καλοκαίρι η κυβέρνηση να βρεθεί μπροστά σε μία εξέλιξη που σε καμία περίπτωση δεν θα την ήθελε και δεν είναι άλλη από το ενδεχόμενοι τα χαμηλά στρώματα να δουν επιβάρυνση στον λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.
Η δουλειά των εκτιμητών τελείωσε. Παρέδωσαν στο υπουργείο Οικονομικών τις εισηγήσεις τους για το που θα πρέπει να βρεθούν οι νέες τιμές πάνω στις οποίες πατάει η Εφορία για να φορολογήσει τα ακίνητα. Οι εκτιμητές έδειξαν αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες για το 60% των ζωνών όλης της χώρας ή 6.070 ζώνες και μειώσεις μόνο για το 23% ή σε 2.030 ζώνες. Τα νησιά του Ιονίου, το Βόρειο Αιγαίο, η Στερεά Ελλάδα και οι περιοχές με έντονη τουριστική δραστηριότητα θα δουν αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες. Στον αντίποδα βρίσκονται η Μακεδονία και η Θράκη όπου θα υπάρξει για τις περισσότερες περιοχές προσγείωση των τιμών ζώνης.Από σήμερα πιάνει δουλειά η Δευτεροβάθμια Επιτροπή που έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών για να διορθώσει τις τιμές όπου καταγράφονται μεγάλες αποκλίσεις. Η δουλειά της δεν θα διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αμέσως μετά το Πάσχα τα μέλη της Επιτροπής θα παραδώσουν τις προτάσεις τους στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών η οποία θα πρέπει να αποφασίσει αν θα κάνει δεκτές προτάσεις για μεγάλες αυξήσεις σε πολλές περιοχές της χώρας μεταξύ των οποίων και οι λεγόμενες «λαϊκές» συνοικίες όπου κατοικούν φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά εισοδήματα.
Ο ΕΝΦΙΑ

Με το χρόνο των εκλογών να είναι ανοικτός, η κυβέρνηση σε καμία περίπτωση δεν θέλει να φουσκώσει το λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ που θα λάβουν τον Αύγουστο και θα κληθούν να πληρώσουν φέτος τα νοικοκυριά. Με δεδομένο ότι οι εισηγήσεις των εκτιμητών δεν είναι δεσμευτικές και ο φόρος στα ακίνητα θα πρέπει να φέρνει στα κρατικά ταμεία έσοδα τουλάχιστον 2,65 δις. ευρώ το οικονομικό επιτελείο έχει αρχίσει, σύμφωνα με πληροφορίες, να εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε «χειρουργικές» παρεμβάσεις στις αντικειμενικές τιμές ώστε να μην αλλάζει το κλιμάκιο υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ.
Για παράδειγμα σε περιοχές με σημερινή τιμή ζώνης της τάξεως των 500-550 ευρώ οι νέες αξίες να αυξηθούν αλλά να μην ξεπεράσουν τα 750 ευρώ για να παραμείνει ο ΕΝΦΙΑ στα 2,8 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Σε περιοχές με σημερινή τιμή ζώνης 750 – 850 ευρώ, οι αξίες μπορούν να αυξηθούν στα επίπεδα των 1.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Στην περίπτωση αυτή ο ΕΝΦΙΑ θα παραμείνει στα 2,9 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Δηλαδή, η τιμή ζώνης μπορεί να αυξάνεται αλλά δεν αλλάζει ο φόρος που θα κληθεί να πληρώσει ο ιδιοκτήτης του ακινήτου.
Μια πρώτη γεύση για τον ΕΝΦΙΑ που θα διαμορφωθεί μετά τις αντικειμενικές αξίες έδωσε χθες η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου, η οποία είπε ότι «με μία πρώτη ανάλυση, είμαστε περίπου στα ίδια επίπεδα», ενώ «δεν φαίνεται να έχουμε αύξηση του συμπληρωματικού φόρου».



Οι 120 δόσεις για ληξιπρόθεσμα: Οδηγίες και παραδείγματα


Φωτό Αρχείου (EUROKINISSI/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ)


Αναλυτικές οδηγίες και παραδείγματα για τον τρόπο υπολογισμού των δόσεων στη ρύθμιση για τους επαγγελματίες που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο έως 50.000 ευρώ περιλαμβάνει εγκύκλιος της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Υπεγράφη σήμερα από το Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργο Πιτσιλή, εγκύκλιος εφαρμογής της Υπουργικής Απόφασης ΠΟΛ 1223/2017 για τη ρύθμιση ήδη βεβαιωμένων κατά την 31.12.2016 οφειλών έως 50.000 ευρώ.Η εν λόγω εγκύκλιος αναφέρει τους βασικούς κανόνες, που εφαρμόζονται από τη Φορολογική Διοίκηση στις διμερείς συμφωνίες ρύθμισης και παρέχει αναλυτικές οδηγίες και παραδείγματα για τον τρόπο υπολογισμού δόσεων.Δυνατότητα υπαγωγής στη ρύθμιση έχουν οφειλέτες με φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, οι οποίοι είτε:
- Είναι νομικά ή φυσικά πρόσωπα με πτωχευτική ικανότητα (δηλαδή κυρίως πρόσωπα με εμπορική ιδιότητα) και το σύνολο των οφειλών τους προς όλους τους πιστωτές έως τις 31.12.2016 δεν ξεπερνά τα 20.000 ευρώ, ή οι οφειλές τους προς το Δημόσιο υπερβαίνουν το 85% του συνόλου των οφειλών τους προς όλους τους πιστωτές έως τις 31.12.2016, οι οποίες δεν ξεπερνούν τα 50.000 ευρώ, είτε
- Είναι φυσικά πρόσωπα χωρίς πτωχευτική ικανότητα, ωστόσο έχουν κάνει έναρξη εργασιών και αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα (μεγάλη κατηγορία των οποίων αποτελούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες), με βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο έως τις 31.12.2016, που δεν υπερβαίνουν τα 50.000 ευρώ.
Οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.).
Η απόφαση αφορά όσους χρωστούν ταυτόχρονα και σε άλλους φορείς, τράπεζες, εργαζόμενους και ιδιώτες. Δεν αφορά ρυθμίσεις χρεών για όσους χρωστούν μόνον σε εφορία ή Ταμεία και για τα οποία αναμένεται άλλη υπουργική απόφαση ή εγκύκλιος.
Σύμφωνα με την την απλοποιημένη διαδικασία ρύθμισης των οφειλών που προβλέπεται:
1. Ο οφειλέτης υποβάλλει αίτηση ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.) www.keyd.gov.gr
2. Η ρύθμιση προσφέρεται σε «βιώσιμους» οφειλέτες. Η Αξιολόγηση της Βιωσιμότητας του οφειλέτη γίνεται εξετάζοντας αν πληρούνται σωρευτικά (όλα μαζί) τα εξής κριτήρια:
α) Θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κατά την τελευταία χρήση ή σε δύο (2) από τις τρεις (3) τελευταίες χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης
β) Το σύνολο των οφειλών που απομένει μετά την διαγραφή προστίμων κλπ, να μην ξεπερνά το οκταπλάσιο του καθαρού αποτελέσματος προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων.
3. Για την εφαρμογή της ρύθμισης, λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο ποσό που προκύπτει από τη σύγκριση των εξής ποσών:
α) του καθαρού αποτελέσματος προ φόρων τόκων και αποσβέσεων της τελευταίας χρήσης και
β) του μέσου όρου των δύο (2) πλέον θετικών καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων τόκων και αποσβέσεων από τις τρεις (3) τελευταίες χρήσεις.
4. Εκτός από την αυτοματοποιημένη αυτή διαδικασία, οι πιστωτές (δημόσιο, εφορία, ταμεία, τράπεζες κλπ) διατηρούν το δικαίωμα να κάνουν δική τους εξατομικευμένη αξιολόγηση βιωσιμότητας, προκειμένου να εκτιμήσουν την ικανότητα αποπληρωμής του οφειλέτη. 5. Εάν πιστωτής στον οποίο οφείλεται το 50% των χρεών κρίνει «μη βιώσιμο» τον οφειλέτη, το δημόσιο δεν θα κάνει καμία πρόταση ρύθμισης των οφειλών, στο πλαίσιο της απλοποιημένης διαδικασίας.
Πρόταση τυποποιημένης λύσης
Αν ο οφειλέτης κριθεί βιώσιμος και εφόσον υπάρξει απαρτία των πιστωτών, διατυπώνονται προτάσεις και αντιπροτάσεις ρύθμισης οφειλών από τους συμμετέχοντες πιστωτές, με τυποποιημένο τρόπο και εφαρμόζοντας τους ακόλουθους κανόνες:
α) Αφαιρούνται τα ακόλουθα ποσά ανά πιστωτή:
αα) το σύνολο των τόκων υπερημερίας, των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα.
ββ) ποσοστό 95% των απαιτήσεων του Δημοσίου, από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση.
γγ) ποσοστό 85% των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης, από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Στην συνέχεια οι καθορίζονται ισόποσες τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις, που δεν επιτρέπεται να είναι χαμηλότερες από 50 ευρώ το μήνα ανά πιστωτή. Δηλαδή αν κάποιος χρωστά σε περισσότερους πιστωτές, το ελάχιστο ποσό πολλαπλασιάζεται.
Σε κάθε περίπτωση, ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων:
– προς το Δημόσιο και τα Ταμεία (“θεσμικοί πιστωτές”) δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 120 δόσεις.
– προς τους λοιπούς ιδιώτες πιστωτές δεν επιτρέπεται να ξεπερνά τις 24 δόσεις.
– προς εργαζόμενους που τους οφείλονται δεδουλευμένα από συμβάσεις παροχής εργασίας οποιουδήποτε τύπου, οι δόσεις δεν επιτρέπεται να ξεπερνούν τις έξι (6).
– Ο αριθμός των δόσεων είναι κοινός για κάθε μία από τις ανωτέρω κατηγορίες πιστωτών.
Έως 36 δόσεις για μικρά χρέη
Αν η βασική οφειλή προς το Δημόσιο ή/και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, δεν ξεπερνά το ποσό των τριών χιλιάδων ευρώ (3.000 €) ανά πιστωτή, οι δόσεις δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τις τριάντα έξι (36).
Στην περίπτωση αυτή, δεν υφίσταται η υποχρέωση προσφοράς κοινού αριθμού δόσεων για όλους τους «θεσμικούς πιστωτές».
Ωστόσο αν ποσοστό 2,75% του θετικού καθαρού αποτελέσματος του οφειλέτη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων είναι μεγαλύτερο από τη συνολική αρχική μηνιαία δόση, τότε η συνολική μηνιαία δόση αναπροσαρμόζεται, ώστε να ισούται με αυτό το ποσό.
Το επιπλέον ποσό κατανέμεται συμμέτρως στους θεσμικούς πιστωτές, ανάλογα με την απαίτηση του καθενός, και ο αριθμός των δόσεων μειώνεται, ώστε το σύνολο της καθαρής παρούσας αξίας αυτών, λαμβανομένου υπόψη του επιτοκίου , να ισούται με το σύνολο της οφειλής προς αυτούς, μειωμένης κατά τα ποσά οφειλών που διεγράφησαν.