Σελίδες

Μνημονιακές περικοπές συντάξεων

Ισίδωρος Νερούτσος



Η απελθούσα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ, ισχυρίζεται ότι δεν μείωσε τις συντάξεις κατά την διάρκεια της κυβερνητικής της θητείας ή έστω ότι οι μειώσεις που έγιναν, ήσαν πολύ χαμηλότερες απ΄εκείνες που επέβαλαν το ΠΑΣΟΚ, η Ν.Δ. η ΔΗΜΑΡ και ο ΛΑΟΣ του Καρατζαφέρη, που συμμετείχαν σε κυβερνήσεις συνεργασίας.
Η μελέτη των μνημονιακών νόμων, που ψηφίστηκαν μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη 1915 και ιδιαίτερα του λεγόμενου νόμου Κατρούγκαλου, αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αποδέχθηκε και νομιμοποίησε πολιτικά, όλους τους προηγούμενους μνημονιακούς νόμους, για τους οποίους βροντοφώναζε, πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου 2015, ότι θα καταργούσε άμεσα, συνέχισε το έργο των κυβερνήσεων που ψήφισαν αυτούς τους νόμους, με νέες μειώσεις, που προστέθηκαν στις προηγούμενες και που είχαν ως αποτέλεσμα, επαχθέστερες επιπτώσεις στο ήδη ανεπαρκές για επιβίωση εισόδημα, ιδιαίτερα των φτωχότερων πολιτών.
Όλες αυτές οι μειώσεις, μαζί με την μείωση του αφορολόγητου, με τα εκτός πάσης λογικής, αντικειμενικά κριτήρια διαβίωσης, την αύξηση του ΦΠΑ, των ασφαλιστικών εισφορών, την διατήρηση του “προσωρινού” ΕΝΦΙΑ, την ανεργία και τους χαμηλούς μισθούς, επέφεραν πολύ μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα, σε όλους τους συνταξιούχους, πολλοί από τους οποίους, λόγω της μεγάλης ανεργίας, έπρεπε να συντηρήσουν και τις οικογένειες των παιδιών τους.
Οι συνταξιούχοι θυσιάστηκαν ως ισοδύναμα. Ολα αυτά για να εξασφαλιστεί το πλεόνασμα που απαιτούσαν, οι “άτυποι” θεσμοί, ματαιοπονούντες, ότι με τον θανατηφόρο αυτόν μηχανισμό, το χρέος θα καθίστατο βιώσιμο. Τον Μάϊο 2010 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και με πρωθυπουργό τον Γεώργιο Παπανδρέου, στα πλαίσια της μνημονιακής συμφωνίας, που υπέγραψε με το “άτυπο” Eurogroup, ψηφίστηκε ο Νόμος 3847/2010 ΦΕΚ Α'67/11.5.2010, άρθρο μόνο παράγραφος 1, ανοίγοντας τον τραγικό χορό των περικοπών.

Ο ανωτέρω νόμος κατάργησε τα Δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα αδείας και χορήγησε επίδομα 400 Ευρώ Δ.Χ., 200 Ευρώ Δώρο Πάσχα και 200 Ευρώ Επίδομα αδείας, για συνταξιούχους άνω των 60 ετών και με σύνταξη μέχρι 2500 Ευρώ. ΙΚΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ Αρ. 53/15.7.2010

Επεβλήθη εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους κύριας ασφάλισης. Νόμος 3863/10 Νόμος 3865/10 άρθρο 11 παράγραφος 1 Νέα Εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους

Νόμος 3869/11 Τον Σεπτέμβριο του 2011 ψηφίστηκε, με αναδρομική εφαρμογή, από τον Αύγουστο του 2010. Επέβαλε νέα ειδική εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους, με κλιμακωτές μειώσεις 3% για ποσά άνω των 1.400 ευρώ έως 13% για συντάξεις άνω των 3.500 ευρώ. Επέβαλε νέες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις, κλιμακωτά, από 3% για ποσά άνω των 300 έως 10% για επικουρικές συντάξεις άνω των 650.

Νόμος 3986/2011 άρθρο29 παράγραφος 1 Ειδική εισφορά αλληλεγγύης και στην επικουρική ασφάλιση.

Νόμος4002 Τον Ιούλιο του 2011, με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τους νόμους 3986 και 4002 επήλθαν νέες, μεγαλύτερες μειώσεις στις κύριες συντάξεις, αυτή τη φορά εισάγοντας ηλικιακά κριτήρια. Έτσι, όσοι συνταξιούχοι ήταν μικρότεροι των 60 ετών και λάμβαναν συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ υπέστησαν μειώσεις από 6% έως και 10% για συντάξεις μεγαλύτερες των 3.000 ευρώ.

Νόμος 4024/11 άρθρο 1 παράγραφος10. Μειώσεις συντάξεων κατά 40% σε συνταξιούχους που δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος ηλικίας. Στον ίδιο νόμο αναφέρονται μειώσεις σε ειδικές κατηγορίες συνταξιούχων όπως το ΝΑΤ, το Μετοχικό ταμείο Δημοσίων υπαλλήλων κλπ. Ο ίδιος νόμος επέβαλε μειώσεις και στις επικουρικές συντάξεις. Συγκεκριμένα, για τους συνταξιούχους του ETEAM προέβλεπε μείωση 30% για ποσά άνω των 150 ευρώ. Για τα υπόλοιπα επικουρικά του ιδιωτικού τομέα, οι μειώσεις ήταν 15%, ενώ για τους δημοσίους υπαλλήλους προβλέφθηκε μείωση της δεύτερης επικουρικής κατά 20%.

Νόμος 4046 Τον Μάρτιο του 2012. Με τον νόμο αυτόν αναδρομικά από τον Ιανουάριο του 2012, επιβλήθηκαν νέες μειώσεις στις κύριες συντάξεις. Συγκεκριμένα, οι συντάξεις που είχαν απομείνει υψηλές, άνω των 1.300 ευρώ, υπέστησαν μειώσεις 12%.

Νόμος 4051/2012 άρθρο 1 και 6 Επέβαλε νέες περικοπές κύριων και επικουρικών συντάξεων άνω ενός ορισμένου ποσού

Νόμος 4093 Τον Νοέμβριο του 2012. Εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2013, νέες μειώσεις σε κύριες και επικουρικές. Συγκεκριμένα, αυτή τη φορά, η μείωση έγινε στο σύνολο των εισοδημάτων από συντάξεις (κύρια + επικουρική). Συγκεκριμένα, ποσά από 1.000-1.500 ευρώ υπέστησαν μείωση 5%, 1.500-2.000 μείωση 10%, από 2.000-3.000 μείωση 15%, και ποσά από 3.000 ευρώ και άνω, μείωση 20%. Επίσης, καταργήθηκαν τα επιδόματα δώρων στις κύριες και τα δώρα στις επικουρικές.

Νόμος 4254/12 Τον Ιούλιο του 2014. Εφαρμόζεται για πρώτη φορά ο νόμος 4254/12 για το ΕΤΕΑ, που προβλέπει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις. Έτσι, όσοι είχαν ενταχθεί τότε στο υπερ-επικουρικό ταμείο υπέστησαν οριζόντιες μειώσεις της τάξης του 5,2%.

Εκκαθαριστικό μηνιαίας σύνταξης 2018

Τον Ιούλιο 2015, η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, μετά από συμβούλιο αρχηγών κομμάτων, ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, Ποτάμι, αποφάσισε να μη σεβαστεί την λαϊκή ετυμηγορία, να παρερμηνεύσει σκόπιμα το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος και να συνεχίσει τον ίδιο πολιτικό δρόμο, στις ίδιες ράγες που είχαν πορευτεί οι “μηχανοδηγοί” προκάτοχοί της, αποδεχόμενη να υπογράψει το 3ο μνημόνιο. Στο συμβούλιο αυτό, η κυβέρνηση της “αριστεράς” είχε την σύμφωνη γνώμη της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ, και του Ποταμιού, όπως προέκυψε και από τις σχετικές ψηφοφορίες στην βουλή.
Αμέσως μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015, ο μηχανισμός περικοπών, έπιασε δουλειά, συνεχίζοντας το έργο της επιβολής νέων βαρών εις βάρος του Ελληνικού λαού, βαδίζοντας με συνέπεια προς στον τελικό στόχο της επίτευξης θανατηφόρων πλεονασμάτων. Ένα μεγάλο μέρος του στόχου, το μεγαλύτερο, είχε ήδη επιτευχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Ομως το χρέος και σήμερα, παρά τα μεγάλα πλεονάσματα, παραμένει μη βιώσιμο και απλά διάγουμε μια περίοδο φαινομενικής ηρεμίας, μέχρι την λήξη του Μορατόριουμ αποπληρωμής των δόσεων του χρέους. Είναι η περίοδος ανάπαυλας του λεγόμενου 4ου μνημονίου.
Στο διάστημα της θητείας της, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ, πήρε με την υπόδειξη της τρόϊκα ή θεσμών, νέα επώδυνα μέτρα, όπως στα εργασιακά, στην φορολογία, στις ασφαλιστικές εισφορές, στις συντάξεις των άπορων υπερηλίκων, με το τέχνασμα των τεκμηρίων διαβίωσης. Συνέχισε το ξεπούλημα των δημοσίων επιχειρήσεων, των αεροδρομίων, των λιμανιών και βέβαια συνέχισε τον χορό των περικοπών συντάξεων. Αυτή την φορά είχαν σειρά οι χήρες και οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι άποροι ανασφάλιστοι υπερήλικες.

Ν. 4334/2015 Άρθρο 1 Παράγραφος 25 Επικαιροποίηση του Ν. 4270/2014 άρθρο 14 παράγραφος1 ενεργοποιείται διορθωτικός μηχανισμός μείωσης δαπανών Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών ημιαυτόματα μέτρα περικοπής δαπανών σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων, και ειδικότερα μηνιαίων/τριμηνιαίων στόχων σύμφωνα με το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής εξαιρουμένου του επενδυτικού σκέλους, οι οποίοι ορίζονται για όλους τους υποτομείς της Κυβέρνησης.

Νόμος 4336/15 Ε3 Κεφάλαιο Δ Υποπαράγραφος Ε3 Σταδιακή αύξηση ορίων ηλικίας πλήρους και μειωμένης συνταξιοδότησης. Επί πλέον μείωση κατά 10% στις μειωμένες συντάξεις, 3. Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, επιβάλλεται, πέραν του συνολικού ήδη προβλεπόμενου από την ισχύουσα νομοθεσία ποσοστού μείωσης της σύνταξης, επιπλέον ποσοστό μείωσης 10% και τούτο μέχρι τη συμπλήρωση του διαμορφούμενου, κατά περίπτωση, νέου ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τους πίνακες του άρθρου αυτού.

Νόμος 4387/2016 (Νόμος Κατρούγκαλου) Κεφάλαιο Β άρθρο 4 Υπαγωγή στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης των υπαλλήλων – λειτουργών του Δημοσίου, καθώς και των στρατιωτικών 1.α. από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου υπάγονται για κύρια σύνταξη στο ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) που ιδρύεται με τις διατάξεις του άρθρου 51 και οι συντάξεις κανονίζονται και καταβάλλονται με βάση τις ρυθμίσεις του παρόντος.

Νόμος 4387/2016 Άρθρα 7,8, και 44 Επανυπολογισμός συντάξεων Καθιερώνεται δυαδικός χαρακτήρας στην ασφάλιση, με σταθερή .Εθνική σύνταξη, άρθρο 7 και κυμαινόμενη ανταποδοτική άρθρο 8. Επανυπολογίζονται οι συντάξεις. Αυξάνονται τα όρια της ηλικίας συνταξιοδότησης στα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης και στα 67, για πλήρη σύνταξη. Σταδιακή κατάργηση των ενδιάμεσων ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση στα ειδικά ταμεία (τραπεζών, ΔΕΚΟ, Δημοσίου). β. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους των καταβαλλόμενων, έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, συντάξεων, για τον προσδιορισμό των συντάξιμων αποδοχών λαμβάνεται υπόψη ο συντάξιμος μισθός επί του οποίου κανονίστηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη, όπως είχε διαμορφωθεί πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος, με βάση τους κανόνες αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών του Δημοσίου, που ίσχυαν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της διάταξης αυτής. 2.α. Μέχρι την 31.12.2018, οι συντάξεις της προηγούμενης παραγράφου συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί κατά την 31.12.2014, σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες διατάξεις. Ειδικά, ο υπολογισμός της κράτησης υπέρ υγειονομικής περίθαλψης διενεργείται, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 30 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015 (Α΄ 80) Όλοι οι νέοι συνταξιούχοι από το 2016 λαμβάνουν συντάξεις μικρότερες κατά 30% λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού, για ίδια χρόνια ασφάλισης με αντίστοιχους συνταξιούχους από τα ίδια ταμεία που συνταξιοδοτήθηκαν μέχρι τον Ιούλιο του 2016 Σημείωση: Με απόφαση την κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, δεν υλοποιήθηκε η παρακράτηση της προσωπικής διαφοράς,από την 1η Ιανουαρίου 2019.

Νόμος 4387/16 Αρθρο 12 Συντάξεις λόγω θανάτου "Ψαλίδισμα" των συντάξεων χηρείας με τη θέσπιση τόσο ηλικιακού ορίου όσο και περιορισμό της καταβαλλόμενης σύνταξης στον επιζώντα στο 50% έναντι 70% της σύνταξης του θανόντος.

Ο επιζών σύζυγος, εφόσον έχει συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας του κατά το χρόνο θανάτου του συνταξιούχου ή ασφαλισμένου. Σε περίπτωση που ο θάνατος έχει συμβεί προτού συμπληρωθεί το 55ο έτος ηλικίας του επιζώντος συζύγου τότε καταβάλλεται σε αυτόν σύνταξη για διάρκεια τριών (3) ετών. Εάν ο δικαιούχος συμπληρώνει το 55ο έτος της ηλικίας του κατά τη διάρκεια λήψης της σύνταξης, η καταβολή της διακόπτεται με τη συμπλήρωση της τριετίας και άρχεται εκ νέου με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του. Οι ανωτέρω περιορισμοί δεν εφαρμόζονται εφόσον και για όσο χρόνο ο επιζών σύζυγος, κατά τον ως άνω χρόνο, έχει τέκνο ή τέκνα που υπάγονται στην παράγραφο 1Β του παρόντος ή είναι ανίκανος για την άσκηση κάθε βιοποριστικής εργασίας κατά ποσοστό 67% και άνω.

Νόμος 4387/16 Άρθρο 13 Ανώτατο όριο καταβολής σύνταξης

1. Μέχρι 31.12.2018 αναστέλλεται η καταβολή κάθε ατομικής μηνιαίας σύνταξης των προσώπων που είχαν ήδη καταστεί συνταξιούχοι μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, κατά το μέρος που υπερβαίνει τις δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ. Για την εφαρμογή του ανώτατου αυτού ορίου, λαμβάνονται υπόψη το καταβαλλόμενο ποσό συνυπολογιζόμενης της εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης υπέρ ΕΟΠΥΥ και της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του Ν. 3863/2010 (Α΄ 115), όπως ισχύει, και των παραγράφων 11 και 12 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α΄ 152), όπως ισχύει.

2. Κατά την ίδια περίοδο, το άθροισμα του καθαρού ποσού των συντάξεων των παραπάνω προσώπων, που δικαιούται κάθε συνταξιούχος από οποιαδήποτε αιτία από το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. ή οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κύριας ή επικουρικής ασφάλισης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ. Στον υπολογισμό του ανώτατου ορίου καταβολής σύνταξης που αφορά στα άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και των οικογενειών που έχουν μέλη τους άτομα με αναπηρία δεν λαμβάνονται υπόψη τα πάσης φύσεως προνοιακά επιδόματα και επιδόματα αναπηρίας.

3. Από 1.1.2019 καταβάλλεται το τυχόν υπερβάλλον ποσό που προκύπτει σε σχέση με ανώτατο όριο των παραγράφων 1 και 2 και το νέο ύψος των συντάξεων όπως θα προκύψει, σύμφωνα με την κατά το άρθρο 14 αναπροσαρμογή τους.

Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, επιβάλλεται, πέραν του συνολικού ήδη προβλεπόμενου από την ισχύουσα νομοθεσία ποσοστού μείωσης της σύνταξης, επιπλέον ποσοστό μείωσης 10% και τούτο μέχρι τη συμπλήρωση του διαμορφούμενου, κατά περίπτωση, νέου ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τους πίνακες του άρθρου αυτού.

Νόμος 4387/16 άρθρο 20 παράγραφος 1 Περικοπή κατά 60% στις συντάξεις όσων συνταξιούχων εργάζονται.


Ν. 4387/16 άρθρο 35 Νοέμβριος 2017 Αναδρομικές περικοπές 15-20% στα εφάπαξ λόγω της αλλαγής του μαθηματικού τύπου. Νόμος 4387/16 Άρθρο 44 Εισφορά Υγειονομικής περίθαλψης

Από 1.7.2016 η εισφορά υγειονομικής περίθαλψης υπέρ ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας σε είδος των συνταξιούχων καθορίζεται σε ποσοστό 6%, και υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά. Σε περίπτωση συρροής περισσότερων της μίας κύριων συντάξεων στο ίδιο πρόσωπο, το ως άνω ποσοστό ύψους 6% υπολογίζεται στο άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων, ανεξαρτήτως αιτίας και αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του Ν. 3863/2010 (Α΄ 115), και των παραγράφων 11 και 12 που Ν. 3986/2011 (Α΄ 152).

Νόμος 4387/16 Άρθρο 48. Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων. Μειώσεις στο μέρισμα. Το άρθρο 49 του Π.δ. 422/1981 (Α΄ 114) αντικαθίσταται ως εξής: «1. Το μηνιαίο μέρισμα (Μ) των μετόχων του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (Μ.Τ.Π.Υ.) καθορίζεται ίσο με το άθροισμα (Μ = Μ.α + Μ.β): α) του βασικού μισθού επί το χρόνο συμμετοχής στην ασφάλιση του Μ.Τ.Π.Υ., αναγόμενο σε έτη, επί τον ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης (Σ), σύμφωνα με τον ακόλουθο τύπο: Υπομέρισμα Μ.α = ΒΜ * ΧΣ *. Μειώσεις έως και 60% στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ η καταβολή τους έγινε 3μηνιαία.

Ν. 4387/16 άρθρο 92. Μείωση και κατάργηση ΕΚΑΣ Κλιμακωτή μείωση του ΕΚΑΣ με εισοδηματικά κριτήρια και κατάργησή του από το 2019.

4387/2016 Άρθρο 93 Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερήλικων. Στους ανασφάλιστους υπερήλικες και σε αυτούς που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, καταβάλλεται από τον ΟΓΑ, επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερηλίκων, εφόσον πληρούν τις εξής προϋποθέσεις: Έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους. β. Δεν λαμβάνουν ή δεν δικαιούνται να λάβουν σύνταξη από το εξωτερικό ή οποιαδήποτε ασφαλιστική ή προνοιακή παροχή από την Ελλάδα, αντικειμενικά κλητήρια διαβίωσης, χρόνια μόνιμης διαμονής στην Ελλάδα. Πολλοί άποροι υπερήλικες παίρνανε ένα επίδομα από τον ΟΓΑ, όμως με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, στην ουσία πλασματικά και ανύπαρκτα, έγινε περικοπή ολόκληρου του επιδόματος αρχικά από τον Γιάννη Βρούτση το 2013 Νόμος 4093,12. Ο νόμος αυτός ακυρώθηκε από τον αυθεντικό ΣΥΡΙΖΑ, το πρώτο εξάμηνο του 2015, με υπουργό εργασίας τον Δημήτρη Στρατούλη. και με τον παραπάνω μνημονιακό νόμο, οι άποροι ανασφάλιστοι που είχαν μια μικρή κατοικία, πετάχτηκαν έξω, λόγω των θανατηφόρων αντικειμενικών κριτηρίων. Ν. 4387/16 άρθρο 96

Αυτόματη αναπροσαρμογή επικουρικών συντάξεων, Σε περίπτωση ελλειμμάτων λειτουργεί αυτόματος μηχανισμός εξισορρόπησης, ο οποίος αποκλείει απολύτως κάθε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Κατά τη χρονική περίοδο αυξημένων εισφορών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 97, οι συντάξεις δεν αναπροσαρμόζονται στην περίπτωση που, εάν αφαιρεθούν τα έξοδα από τα έσοδα του Ταμείου, το αποτέλεσμα είναι είτε αρνητικό είτε μικρότερο από το 0,5% των εισφορών, λαμβάνοντας υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία της προηγούμενης χρήσης.

24. Μείωση νέων επικουρικών συντάξεων.

Σε περίπτωση συρροής περισσότερων, της μίας κύριας και επικουρικής, συντάξεως στο ίδιο πρόσωπο, το ως άνω ποσοστό ύψους 6% υπολογίζεται στο άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων, ανεξαρτήτως κατηγορίας και αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Ειδική Εισφορά Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης της παρ.13 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α΄ 152). Συγκεκριμένα, οι εισφορές αυξήθηκαν κατά 2 μονάδες (6% από 4%) επί του ποσού της κύριας σύνταξης, πριν από τις περικοπές που ξεκίνησαν το 2010. Στις επικουρικές, επιβλήθηκε εισφορά 6% επί του ποσού μετά των περικοπών.

Νόμος 4387/16 άρθρο 112. Στον Νόμο 4172/13, Κώδικας Φορολογίας εισοδήματος ΚΦΕ, προστίθεται το «Άρθρο 43Α Παράγραφος 9, για επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα

Επιβάλλεται νέα ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομίας. Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό.

Νόμος 4472/17 άρθρο 69 παράγραφος 2 Μείωση συντάξεων κατά 1,5%, λόγω κατάργησης της έκπτωσης φόρου 1,5%

Νόμος 4472/17, αν το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους βάσει της παραγράφου 1, το υπερβάλλον ποσό περικόπτεται. Το ποσό που περικόπτεται κατά τα ανωτέρω δεν μπορεί να υπερβαίνει το δεκαοκτώ τοις εκατό (18%) της καταβαλλόμενης κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος κύριας σύνταξης του δικαιούχου. Αν, μετά την εφαρμογή της ρύθμισης του ανωτέρω εδαφίου, το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους βάσει της παραγράφου 1, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων, όπως αυτή προκύπτει κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3.».

Νόμος 4472/17 Άρθρο 13 Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομιάς.»

Νόμος 4618/19 Αρθρο 24 Για τα ταμεία Επικουρικής ασφάλισης της Εθνικής τράπεζας. 

Σημείωση: Το Συμβούλιο της Επικρατείας, ακύρωσε το 90% του περιεχομένου του Νόμου 4387/2016, Επονομαζομένου Νόμου Κατρούγκαλου, ως αντισυνταγματικό, μη έχον όμως αναδρομική ισχύ.

ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΚΡΑΤΗΣΕ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ