Σελίδες

EastMed: H πιο ανταγωνιστική επιλογή μεταφοράς του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου

Αναρτήθηκε Τετάρτη, 1 Ιανουαρίου 2020, 18:32 στην Κατηγορία: Οικονομία         -ΠΗΓΗ-


Τι δείχνουν οι μελέτες

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών που διαχειρίζεται το έργο, στην οποία συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.
Υπενθυμίζεται ότι αύριο Πέμπτη στην Αθήνα υπογράφεται η Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη της υλοποίησης του αγωγού, από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ Βενιαμίν Νετανιάχου και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.
Οι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering εξετάζουν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της κατασκευής του EastMed. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μελετών:
-Το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του EastMed εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu, ανάλογα με την μεταφορική ικανότητα του αγωγού που θα επιλεγεί (20 ή 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο). Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (δηλαδή μεταφορά στην Αίγυπτο και υγροποίηση στα εργοστάσια που βρίσκονται εκεί) κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, ενώ το κόστος μεταφοράς μέσω αγωγού προς την Τουρκία (περίπτωση κατά την οποία η τουρκική κυβέρνηση όπως επισημαίνεται στη μελέτη θα είχε αποφασιστική επιρροή) είναι δολάρια 0,97 ανά MMBtu. Τονίζεται ακόμη, ότι η κατασκευή αγωγού μέσω Τουρκίας προϋποθέτει πιθανώς την λύση του Κυπριακού προβλήματος.
-Αντίθετα, η επιλογή του EastMed ξεχωρίζει ως η μόνη εναλλακτική που δεν εξαρτάται από τρίτα μέρη εκτός ΕΕ. Λόγω της άμεσης πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρεμβολής πολιτικών κινδύνων και μιας μεγάλης διαφοροποιημένης αγοράς με πολλούς πιθανούς αγοραστές στην απελευθερωμένη και συνδεδεμένη αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ. Ο αγωγός θα πρέπει να συμμορφώνεται με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του τρίτου ενεργειακού πακέτου, που συνεπάγεται είτε ρυθμιζόμενους όρους πρόσβασης τρίτων είτε εξαιρέσεις από τους όρους αυτούς.
Σε τεχνικό επίπεδο, η μελέτη Intec / C&M αναλύει το έργο σε 11 επιμέρους τμήματα:
1. Υποθαλάσσιος αγωγός από Μονάδα Πλωτής Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης στη λεκάνη της Λεβαντίνης σε θαλάσσιο βάθος περίπου 1.800m νερού προς τη βιομηχανική περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο
2.Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κύπρο.
3. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κύπρο προς την ανατολική Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ). Ο αγωγός έχει μήκος 734 χλμ. και διέρχεται από μέγιστα θαλάσσια βάθη έως 2.960 μέτρα στην περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης.
4. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη. Ο σχεδιασμός του σταθμού επιτρέπει την περαιτέρω παροχή φυσικού αερίου από την Κρήτη (6 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος) που μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον.
5. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κρήτη προς τη Νότια Πελοπόννησο (περιοχή Αγίου Φωκά), μήκους 422 χιλιομέτρων. Τα μέγιστα βάθη νερού στην περιοχή είναι 1.370 μέτρα.
6. Χερσαίος αγωγός από τη Νότια Πελοπόννησο έως τον νομό Αχαΐας. Ο αγωγός διασχίζει την Πελοπόννησο από τη νοτιοανατολική προς τη βορειοδυτική κατεύθυνση σε μήκος περίπου 290 χλμ. και καταλήγει στην περιοχή της Λακκόπετρας.
7. Υποθαλάσσιος αγωγός που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας, μήκους 18 χλμ. σε θαλάσσια βάθη έως 110 μ.
8. Χερσαίος αγωγός μήκους περίπου 245 χλμ. από την περιοχή Ακαρνανίας προς τον συμπιεστή και τον μετρητικό σταθμό στη Θεσπρωτία (περιοχή Φλωροβούνι).
9. Σταθμός συμπίεσης στο Ευηνοχώρι.
10. Κέντρο εποπτείας / διαχείρισης του αγωγού στην Πελοπόννησο.
11. Σύστημα τηλεπικοινωνιών και τηλε – ελέγχου.
Ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού που θα επιλεγούν, το κόστος κατασκευής εκτιμάται από 5,2 έως 5.9 δισ. ευρώ.
Τα επόμενα βήματα μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ ευρώ, και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.
Ο EastMed περιλαμβάνεται στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest) καθώς συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού, ενώ αναδεικνύει το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας μας ως ενεργειακής γέφυρας της ΕΕ.

Ποσό 358,2 εκατ. ευρώ εισέπραξε ο ΕΦΚΑ από τις 120 δόσεις

Αναρτήθηκε Τετάρτη, 1 Ιανουαρίου 2020, 19:30 στην Κατηγορία: Οικονομία   Ετικέτες: , , , ,       -ΠΗΓΗ-


Στα 358,2 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι συνολικές εισπράξεις του ΕΦΚΑ από την ένταξη των οφειλετών του στη ρύθμιση των 120 δόσεων και σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του οργανισμού έχει ήδη ολοκληρωθεί η διαδικασία για 420.000 αιτήσεις από το αρχικό σύνολο των 432.550 αιτήσεων.
Το συνολικό ποσό των οφειλών που ήδη εντάχθηκαν στη ρύθμιση ανέρχεται σε 4.762.509.000 ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Η καμπάνα χτυπούσε πένθιμα τα μεσάνυχτα της Πρωτοχρονιάς – Τι συνέβη
Όπως αναφέρει η Ναυτεμπορική, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου Εργασίας, μέσα στις επόμενες ημέρες θα ολοκληρωθεί και η διαδικασία για τις υπόλοιπες 12.550 αιτήσεις.
Επισημαίνεται ότι με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση το αρμόδιο υπουργείο έδωσε πεντάμηνη παράταση έως και τις 31 Μαΐου του 2020 για επανένταξη στην ευνοϊκή ρύθμιση των έως 120 δόσεων όσων την έχασαν στο δεύτερο εξάμηνο του 2019. Ουσιαστικά, πάνω από 30.000 οφειλέτες του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ αποκτούν μια δεύτερη και τελευταία ευκαιρία να ενταχθούν στην ιδιαίτερα ευνοϊκή ρύθμιση των 120 δόσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ, το συνολικό χρέος προς όλα τα ασφαλιστικά ταμεία ανήλθε στο ποσό των 35,5 δισ. ευρώ τον Σεπτέμβριο του 2019.

Επανένταξη στη 2η ευκαιρία

Η παράταση της ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών στο ΚΕΑΟ μέχρι και τις 31 Μαΐου του 2020 αφορά δύο κατηγορίες οφειλετών.
Η πρώτη κατηγορία αφορά τους 23.000 οφειλέτες οι οποίοι ενώ μπήκαν στη ρύθμιση τους πρώτους μήνες της εφαρμογής της, ήδη την έχουν χάσει, είτε επειδή δεν μπόρεσαν να πληρώσουν τις μηνιαίες δόσεις, είτε επειδή δεν πλήρωσαν τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ, αναφέρει η Ναυτεμπορική, το συνολικό ποσό των οφειλών που αντιστοιχεί σε αυτές τις «χαμένες ρυθμίσεις» των 23.000 οφειλετών ανέρχεται μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου του 2019 σε 370,7 εκατ.
Όσοι ανήκουν σε αυτή την πρώτη κατηγορία των οφειλετών, θα πρέπει να πληρώσουν όλες τις δόσεις που έχασαν μέσα στο 2019 και φυσικά να συνεχίσουν να πληρώνουν τις μηνιαίες ασφαλιστικές τους εισφορές. Σε αυτές τις περιπτώσεις η αίτηση για επανένταξη στη ρύθμιση των 120 δόσεων γίνεται στο ΚΕΑΟ με τους ίδιους όρους με τους οποίους είχε γίνει και η αρχική αίτηση ένταξης στη ρύθμιση.
Η δεύτερη κατηγορία των οφειλετών αφορά κυρίως ασφαλισμένους αυτοαπασχολούμενους στα πρώην ταμεία ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ , ΟΓΑ, οι οποίοι είχαν υποβάλει αίτηση για ρύθμιση των οφειλών στον ΕΦΚΑ μέχρι και τις 7 Οκτωβρίου του 2019 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος πρώτα γίνεται η αίτηση για βεβαίωση των οφειλών στον ΕΦΚΑ, ή και για επιβεβαίωση των στοιχείων του οφειλέτη και στη συνέχεια η διαδικασία προωθείται στο ΚΕΑΟ. Σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία των οφειλετών οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν τη ρύθμιση χωρίς δική τους ευθύνη, αλλά επειδή υπήρξαν προβλήματα στο σύστημα υποδοχής και επεξεργασίας των στοιχείων τους δίνεται μια δεύτερη ευκαιρία μέχρι τις 31 Μαΐου του 2019.