Σελίδες

>Market Pass: Τα ποσά για τους δικαιούχους – Πώς γίνονται διορθώσεις στις αιτήσεις

Ειδικότερα, όσοι υποβάλουν αίτηση τον Φεβρουάριο, έχουν περιθώριο να την ακυρώσουν και να διορθώσουν στοιχεία ή να αλλάξουν τρόπο πληρωμής μέχρι 28 Φεβρουαρίου. Όσοι υποβάλουν αίτηση από 1η Μαρτίου, μπορούν να ακυρώσουν την αίτηση τους και να υποβάλουν νέα μέχρι τις 15 του μηνός που λήγει η διορία. Μετά τις 15 Μαρτίου και αφού εγκριθεί η αίτηση, δεν γίνονται δεκτές ούτε νέες αιτήσεις, ούτε αλλαγή τρόπου πληρωμής (ΙΒΑΝ αντί κάρτας κλπ). Αν πριν την πληρωμή βρεθεί λάθος και απορριφθεί η πληρωμή από την τράπεζα, τότε ειδοποιείται με email ο δικαιούχος για να προβεί σε διορθώσεις (πχ ΙΒΑΝ) αλλά δεν μπορεί να αλλάξει τρόπο πληρωμής. Ακολουθούν οι κυριότερες ερωτήσεις και απαντήσεις: Τι είναι το Market Pass; Το Market Pass αποτελεί μέτρο οικονομικής ενίσχυσης με σκοπό την κάλυψη μέρους του αυξημένου κόστους των νοικοκυριών λόγω της σημαντικής αύξησης του δείκτη τιμών καταναλωτή. Η ενίσχυση θα καταβληθεί για έξι μήνες, από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούλιο 2023. Ποιοι είναι δικαιούχοι του μέτρου; Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι φυσικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, εφόσον πληρούν τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια του προγράμματος. Βάση υπολογισμού για το κατά πόσο ένα φυσικό πρόσωπο δικαιούται το Market Pass είναι η Φορολογική Δήλωση του 2021. Ειδικότερα: Άγαμοι/ες, χήροι/ες, εν διαστάσει: Οικογενειακό Εισόδημα έως €16.000, Αξία ακίνητης περιουσίας κάτω των €250.000 Έγγαμοι με ή χωρίς τέκνα / Με σύμφωνο συμβίωσης με ή χωρίς τέκνα: Οικογενειακό εισόδημα έως €24.000, προσαυξανόμενο κατά €5.000 για κάθε τέκνο/εξαρτώμενο μέλος/φιλοξενούμενο μέλος, Αξία ακίνητης περιουσίας κάτω των €400.000 Μονογονεϊκές οικογένειες με ένα ή περισσότερα τέκνα: Οικογενειακό εισόδημα έως €24.000, προσαυξανόμενο κατά €5.000 για κάθε τέκνο/εξαρτώμενο μέλος/φιλοξενούμενο μέλος,- Αξία ακίνητης περιουσίας κάτω των €400.000 Υπάρχουν φυσικά πρόσωπα που αποκλείονται από τη χορήγηση του Market Pass; Δεν είναι δικαιούχοι του μέτρου όσοι: είναι εξαρτώμενα μέλη ή φιλοξενούνται εμπίπτουν στον φόρο πολυτελούς διαβίωσης (αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, σκάφη, πισίνες κ.λπ.) είναι φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού δεν έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση Τι ποσό θα λάβω; Το ποσό που θα δοθεί ως οικονομική ενίσχυση υπολογίζεται ως το 10% από το μηνιαίο ύψος αγορών, το οποίο ορίζεται στα 220 ευρώ για ένα μονομελές νοικοκυριό και προσαυξάνεται κατά 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού. Συνεπώς ένα μονομελές νοικοκυριό θα ενισχύεται το επόμενο εξάμηνο με 22 ευρώ ανά μήνα, ενώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού θα χορηγούνται επιπλέον 10 ευρώ μηνιαίως. Παραδείγματα: Έγγαμο ζευγάρι χωρίς τέκνα δικαιούται το 10% από τα 220 + 100 ευρώ, δηλαδή 32 ευρώ ανά μήνα και συνολικά 192 ευρώ (Euro32 x 6 μήνες) Μονογονεϊκή οικογένεια με ένα τέκνο δικαιούται το 10% από τα 220 + 100 ευρώ, δηλαδή 32 ευρώ ανά μήνα και συνολικά 192 ευρώ (Euro32 x 6 μήνες) Διαζευγμένος γονέας με δύο τέκνα δικαιούται το 10% από τα 220 + (2 x 100) ευρώ, δηλαδή 42 ευρώ ανά μήνα και συνολικά 252 ευρώ (Euro42 x 6 μήνες) Έγγαμο ζευγάρι με δύο τέκνα και ένα φιλοξενούμενο μέλος δικαιούται το 10% από τα 220 + (4 x 100) ευρώ, δηλαδή 62 ευρώ ανά μήνα και συνολικά 372 ευρώ (Euro62 x 6 μήνες). Πώς μπορώ να λάβω το Market Pass; Οι δικαιούχοι του μέτρου υποβάλλουν την αίτησή τους ηλεκτρονικά στο vouchers.gov.gr, με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Taxisnet). Ο αιτών συμπληρώνει και επικαιροποιεί τα στοιχεία επικοινωνίας του και, ειδικότερα, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου. Εφόσον επιλεγεί ως μέθοδος χορήγησης η «Κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό», απαιτείται και η συμπλήρωση του IBAN του προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού ή λογαριασμού στον οποίο ο δικαιούχος είναι συνδικαιούχος. Επίσης, οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους από τα κατά τόπους Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ). Μέχρι πότε μπορώ να υποβάλω την αίτησή μου; Η πλατφόρμα για το Market pass θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι και τη 15η Μαρτίου 2023. Πώς γίνεται η καταβολή του ποσού; H καταβολή του ποσού γίνεται με δύο τρόπους: Mέσω έκδοσης άυλης ψηφιακής κάρτας που χρησιμοποιείται με κατάλληλο smartphone. Μέσω κατάθεσης σε προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό. Σε αυτή την περίπτωση, οι δικαιούχοι θα λάβουν το 80% του ποσού που τους αναλογεί. Χρειάζεται να επαναλαμβάνω κάθε μήνα τη διαδικασία υποβολής της αίτησης; Όχι. Η αίτηση υποβάλλεται μία φορά και κατόπιν η ενίσχυση πιστώνεται αυτόματα στην άυλη ψηφιακή κάρτα ή στον λογαριασμό του δικαιούχου. Μπορώ να διορθώσω την αίτηση που έχω υποβάλει; Ναι, μέχρι την 2α Μαΐου 2023. Ωστόσο, διευκρινίζεται ότι δεν είναι δυνατή η αλλαγή τρόπου καταβολής της ενίσχυσης, παρά μόνο η διόρθωση των στοιχείων (π.χ. λάθος IBAN). Πότε γίνεται η καταβολή του ποσού; Όσοι δικαιούχοι επιλέξουν την έκδοση άυλης ψηφιακής κάρτας θα λάβουν την ενίσχυση ως εξής: 3 ή 20 Μαρτίου (ανάλογα αν υποβάλουν την αίτηση πριν ή μετά την 28η Φεβρουαρίου) για τους μήνες Φεβρουάριο και Μάρτιο 3 Απριλίου για τον μήνα Απρίλιο 3 Μαΐου για τον μήνα Μάιο 3 Ιουνίου για τον μήνα Ιούνιο και 3 Ιουλίου για τον μήνα Ιούλιο. Όσοι δικαιούχοι επιλέξουν την κατάθεση σε προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό θα λάβουν την ενίσχυση ως εξής: 3 ή 20 Μαρτίου (ανάλογα αν υποβάλουν την αίτηση πριν ή μετά την 28η Φεβρουαρίου) για τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο και 3 Μαΐου για τους μήνες Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο. Πού και πώς χρησιμοποιώ το Market Pass; H άυλη ψηφιακή κάρτα χρησιμοποιείται (μέσω του smartphone στο οποίο θα εγκατασταθεί) σε POS που διαθέτουν Super Market, παντοπωλεία, κρεοπωλεία, ζαχαροπλαστεία, καταστήματα γαλακτοκομικών προϊόντων, αρτοποιεία και διάφορα καταστήματα τροφίμων. Εάν επιλεγεί η κατάθεση σε προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό, το ποσό μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε και με οποιονδήποτε τρόπο επιθυμεί ο δικαιούχος. Μέχρι πότε μπορώ να χρησιμοποιώ την άυλη ψηφιακή κάρτα του Market Pass; Η άυλη ψηφιακή κάρτα ισχύει μέχρι το τέλος Αυγούστου 2023 και έπειτα απενεργοποιείται. Πρέπει να ξοδέψω μέρος ή το σύνολο του ποσού που πιστώθηκε στην κάρτα μου για να λάβω την ενίσχυση του επόμενου μήνα; Όχι. Η ενίσχυση καταβάλλεται ανεξάρτητα από την ύπαρξη και το ύψος προηγούμενων δαπανών. Αν δεν ξοδέψω το σύνολο του ποσού που πιστώθηκε στην κάρτα μου μέχρι το τέλος του μήνα, το χάνω; Όχι, το αδιάθετο ποσό κάθε μήνα παραμένει μέσα στην κάρτα μέχρι το τέλος του προγράμματος, δηλαδή μέχρι το τέλος Αυγούστου. Πού μπορώ να απευθυνθώ για διευκρινίσεις για τη λειτουργία της πλατφόρμας; Για οποιαδήποτε απορία μπορείτε να καλέσετε από Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00-17:00 στο Τηλέφωνο Εξυπηρέτησης Κοινού 210-2156327 ή να υποβάλετε το ερώτημά σας μέσω email στο marketpass@ktpae.gr.

Market Pass: Βήμα - βήμα η αίτηση - Αναλυτικός οδηγός (pics)

- Πάνω από 300 αιτήσεις το λεπτό Υποβάλλονται 350 - 500 αιτήσεις το λεπτό - Για την αίτηση θα χρειαστείτε τους κωδικούς taxisnet, τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου και την ηλεκτρονική σας Πηγή: Eurokinissi Βροχή πέφτουν οι αιτήσεις για το Market Pass στην ηλεκτρονική πλατφόρμα vouchers.gov.gr που βρίσκεται σε λειτουργία. Μέχρι τις 11:00 το πρωί της Τρίτης 21/2 είχαν ήδη υποβληθεί πάνω από 115.000 αιτήσεις με τις 100.000 να έχουν εγκριθεί. Δηλαδή υποβάλλονται 350 - 500 αιτήσεις το λεπτό! Πρόκειται για την πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις για τη λήψη οικονομικής ενίσχυσης, προκειμένου να καλύψουν μέρος του αυξημένου κόστους των νοικοκυριών λόγω του πληθωρισμού και της ακρίβειας κατά τους μήνες από Φεβρουάριο έως και Ιούλιο 2023. Η ενίσχυση ανέρχεται στο 10% του εκτιμώμενου μηνιαίου ύψους αγορών και το ύψος της ξεκινά από τα 22 ευρώ ανά μήνα για μονομελή νοικοκυριά και προσαυξάνεται κατά 10 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού. Δικαιούχοι του Market Pass είναι όλοι οι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, εφόσον το δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2021 και η αξία της ακίνητης περιουσίας τους δεν υπερβαίνουν τα όρια που τίθενται ανάλογα με την κατηγορία του νοικοκυριού. Οι αιτήσεις για το Market Pass μπορούν να υποβάλλονται μέχρι και τη 15η Μαρτίου 2023. Η πλατφόρμα θα ανοίγει σταδιακά, ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του Α.Φ.Μ. των δικαιούχων. Συγκεκριμένα: σήμερα, Τρίτη 21 Φεβρουαρίου θα μπορούν να κάνουν αίτηση οι δικαιούχοι των οποίων οι Α,Φ,Μ, λήγουν σε 1, 2, 3 και 4 και από αύριο, Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου η πλατφόρμα θα είναι ανοιχτή για όλους τους δικαιούχους, ανεξάρτητα από τον λήγοντα αριθμό του Α.Φ.Μ. τους. Προϋποθέσεις Τα κριτήρια οικογενειακού εισοδήματος (πραγματικό και τεκμαρτό) κατά το φορολογικό έτος 2021 έχουν ως εξής: Μονομελές νοικοκυριό: Έως 16.000 ευρώ / ακίνητη περιουσία έως 250.000 ευρώ Ζευγάρι χωρίς παιδιά (Μονογονεϊκή οικογένεια με ένα παιδί): 24.000 ευρώ / ακίνητη περιουσία έως 400.000 ευρώ Ζευγάρι με ένα παιδί (Μονογονεϊκή οικογένεια με δυο παιδιά) : 29.000 ευρώ / ακίνητη περιουσία έως 400.000 ευρώ Ζευγάρι με δυο παιδιά (Μονογονεϊκή οικογένεια με τρία παιδιά) : 34.000 ευρώ / ακίνητη περιουσία έως 400.000 ευρώ Ζευγάρι με τρία παιδιά (Μονογονεϊκή οικογένεια με 4 παιδιά) : 39.000 ευρώ / ακίνητη περιουσία έως 400.000 ευρώ Ζευγάρι με τέσσερα παιδιά : 44.000 ευρώ / ακίνητη περιουσία έως 400.000 ευρώ Στο ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα δεν περιλαμβάνεται εκείνο το οποίο αθροιστικά απαλλάσσεται από τον φόρο εισοδήματος. Για τον προσδιορισμό της οικογενειακής κατάστασης και των φιλοξενούμενων μελών (που μετράνε ως παιδιά) χρησιμοποιούνται τα δεδομένα της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων του φορολογικού έτους 2021. H διαδικασία βήμα-βήμα

ΑΑΔΕ: Προς μονιμοποίηση η εξωδικαστική επίλυση φορολογικών διαφορών - Στόχοι και οφέλη

Πώς επιλύονται εξωδικαστικά οι φορολογικές διαφορές - Τα κριτήρια και τα οφέλη για Δημόσιο και φορολογούμενους ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ 14.02.23 07:30 Σίσσυ Σταυροπιερράκου
Σίσσυ Σταυροπιερράκου Σχέδιο μονιμοποίησης της επιτροπής εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών για την ταχεία επίλυση εκκρεμοτήτων μεταξύ της φορολογικής διοίκησης, δηλαδή, της ΑΑΔΕ και των φορολογουμένων επεξεργάζονται στο οικονομικό επιτελείο. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση της διοικητικής δικαιοσύνης, η αποφυγή περαιτέρω ταλαιπωρίας των διαδίκων, αλλά κυρίως η τόνωση των φορολογικών εσόδων και η ταχεία διεκπεραίωση των υποθέσεων. Το υπουργείο Οικονομικών είχε δώσει τον περασμένο Δεκέμβριο δύο μήνες παράταση, έως τα τέλη Φεβρουαρίου, στους φορολογούμενους που θέλουν να κλείσουν με ευνοϊκούς όρους και συνοπτικές διαδικασίες φορολογικές υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια. Οσοι υποβάλουν μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2023 αίτηση και δεχθούν την εξώδικη επίλυση των διαφορών που έχουν με τις φορολογικές αρχές θα κερδίσουν μείωση προσαυξήσεων και προστίμων έως και κατά 75% και ρύθμιση των οφειλών σε έως 24 δόσεις. Θα πρέπει όμως να καταβάλουν το 30% της οφειλής μέσα σε πέντε ημέρες από την υπογραφή του συμβιβασμού. Το υπόλοιπο, μπορεί να καταβληθεί σε δόσεις. Με την επίλυση της διαφοράς και εφόσον καταβληθεί από το φορολογούμενο ποσοστό τουλάχιστον 30% του κύριου φόρου που οφείλεται, εντός 5 εργάσιμων ημερών από την υπογραφή του συμβιβασμού, το ποσό της οφειλής καταβάλλεται σε έως 24 δόσεις και παρέχεται έκπτωση στους πρόσθετους φόρους, τόκους, προσαυξήσεις και πρόστιμα η οποία ανέρχεται σε 75% εάν καταβληθεί σε 1 δόση, σε 65% για 2-4 δόσεις, σε 55% για 5-8 δόσεις, σε 50% για 9-12 δόσεις, σε 45% για 13-16 δόσεις, σε 40% για 17-20 δόσεις και σε 35% για 21-24 δόσεις. Η Επιτροπή θα πρέπει να αποφανθεί, ανάλογα με την κατηγορία της υπόθεσης έως τις 30 Ιουνίου 2023 ή εναλλακτικά έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2023, ημερομηνία κατά την οποία λήγει η θητεία του Γενικού Προϊσταμένου, των μελών των Επιτροπών και των Γραμματέων. Στην αίτηση γίνεται συνοπτική αναφορά στους λόγους, που κατά την κρίση του αιτούντος, θεμελιώνουν το αίτημα ήτοι: Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω παρόδου του χρόνου, εντός του οποίου η Φορολογική Διοίκηση είχε δικαίωμα προς καταλογισμό αυτών. Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω λήψης φορολογικού πιστοποιητικού χωρίς επιφύλαξη. Εσφαλμένο καταλογισμό του φόρου ή προστίμου λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης ή αριθμητικού σφάλματος. Αναδρομική εφαρμογή της ευμενέστερης φορολογικής κύρωσης σύμφωνα με όσα έχουν γίνει δεκτά από τη νομολογία του ΣτΕ. Μείωση του πρόσθετου φόρου, του τόκου, των προσαυξήσεων και των προστίμων. Η Επιτροπή αποφαίνεται κατά πλειοψηφία και η συνεδρίαση δύναται να πραγματοποιείται και ηλεκτρονικά. Στην περίπτωση που η Επιτροπή κρίνει απαράδεκτη την αίτηση, κοινοποιεί στον αιτούντα πρακτικό ματαίωσης της εξώδικης επίλυσης. Εφόσον η αίτηση κριθεί παραδεκτή οι ισχυρισμοί εξετάζονται με βάση τη νομολογία και την πάγια πρακτική της Φορολογικής Διοίκησης. Στις περιπτώσεις αυτές, η αίτηση μπορεί να γίνει μερικά ή ολικά δεκτή.

Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Επεκτείνεται στις ασφαλιστικές εταιρείες

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις περιπτώσεις εργαζομένων που δεν ξεκινούν πάντοτε την απασχόλησή τους από τις εγκαταστάσεις του εργοδότη τους ή και δεν ολοκληρώνουν πάντοτε την εργασία τους αποχωρώντας από τις προαναφερθείσες εγκαταστάσεις
Newsroom Επεκτείνεται το μέτρο της ψηφιακής κάρτας εργασίας στις ασφαλιστικές εταιρείες από την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου. Μόνο σε περίπτωση ανωτέρας βίας επιτρέπεται η εκπρόθεσμη δήλωση έναρξης και λήξης του ωραρίου απασχόλησης, μέσω της ψηφιακής κάρτας εργασίας, όπως ξεκαθαρίζεται από το πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη». Σε ανακοίνωση του «Εργάνη ΙΙ», που στόχο έχει να επιλύσει κάποια από τα προβλήματα – απορίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην προσπάθεια εφαρμογής του εμβληματικού αυτού μέτρου, ξεκαθαρίζεται ότι αιτιολόγηση εκπρόθεσμης δήλωσης επιτρέπεται μόνο σε περιπτώσεις γεγονότος ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας, που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα του εργοδότη και εμποδίζει τη λειτουργία του συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων ή τη διαβίβαση των στοιχείων του συστήματος αυτού στο σύστημα, και συγκεκριμένα: Πρόβλημα στα συστήματα του εργοδότη. Πρόβλημα στην ηλεκτροδότηση – τηλεπικοινωνίες. Πρόβλημα σύνδεσης με το ΠΣ «Εργάνη». Στις περιπτώσεις αυτές ο εργοδότης πρέπει να ειδοποιήσει αμέσως, με κάθε πρόσφορο τρόπο, την οικεία Επιθεώρηση Εργασίας. Την ίδια υποχρέωση έχει ο εργοδότης και αμέσως μόλις λήξει η κατάσταση ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας, που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητά του. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στις περιπτώσεις εργαζομένων που δεν ξεκινούν πάντοτε την απασχόλησή τους από τις εγκαταστάσεις του εργοδότη τους ή και δεν ολοκληρώνουν πάντοτε την εργασία τους αποχωρώντας από τις προαναφερθείσες εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με το «Εργάνη», ο μηχανισμός της ψηφιακής κάρτας εργασίας εφαρμόζεται μόνο για εργαζομένους με φυσική παρουσία. Αρα για κάποιον που ξεκινάει ή και ολοκληρώνει την εργασία του στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης όπου και εργάζεται ισχύει κανονικά η κάρτα εργασίας. Σε περίπτωση κατά την οποία δεν υφίσταται χτύπημα κάρτας κατά την έναρξη ή και κατά τη λήξη της απασχόλησης των εργαζομένων λόγω της φύσης του αντικειμένου εργασίας τους (π.χ. περιοδεύοντες πωλητές), τεκμαίρεται ως ωράριο εργασίας για τη συγκεκριμένη ημέρα το δηλωθέν στο σύστημα «Εργάνη» ημερήσιο ωράριο εργασίας. Σε περίπτωση προσέλευσης μετά τη δηλωμένη έναρξη του ωραρίου ή αποχώρησης πριν από τη δηλωμένη λήξη του ωραρίου, κρίνεται απαραίτητη η σήμανση της κάρτας, μεταξύ άλλων και για λόγους ασφάλειας δικαίου του εργαζομένου (π.χ. εργατικό ατύχημα).

Φωτοβολταϊκά στη στέγη: Πάνω από 60% φουσκώνει η επιδότηση για 300.000 νοικοκυριά - Οι νέοι όροι

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Η» η επιδότηση στο πρόγραμμα για τα νοικοκυριά θα φτάνει έως και το 50% - 60% του κόστους για το φωτοβολταϊκό ενώ θα καλύπτει το 100% για την τοποθέτηση μπαταρίας ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Με σημαντικά «φουσκωμένη» επιδότηση έρχεται τον Μάρτιο το νέο πρόγραμμα «Φωτοβολταικά στη στέγη». Στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι το νέο πρόγραμμα να εξασφαλίσει ενεργειακή αυτονομία κατ' αρχήν σε 300.000 νοικοκυριά, με το κόστος της εγκατάστασης να καλύπτεται σε μεγάλο βαθμό από το κράτος και τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Σε δεύτερη φάση θα ακολουθήσει πρόγραμμα και για επιχειρήσεις. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Η» η επιδότηση στο πρόγραμμα για τα νοικοκυριά θα φτάνει έως και το 50% - 60% του κόστους για το φωτοβολταϊκό, ενώ θα καλύπτει το 100% για την τοποθέτηση μπαταρίας. Συνεπώς για ένα νοικοκυριό που τοποθετεί μικρό σύστημα φωτοβολταικών με μπαταρία, η επιδότηση θα ξεπερνά το 60%. Μένει να φανεί αν θα υπάρχει πλαφόν ποσού στην επιδότηση της μπαταρίας – που είναι και το πιθανότερο – διότι οι τιμές στην αγορά κυμαίνονται από 150 έως και πάνω από 2.000 ευρώ ανάλογα με τη χωρητικότητα. Με την φόρμουλα αυτή, πάντως, οι καταναλωτές που θα μπουν στο πρόγραμμα θα έχουν μια γενναία επιδότηση για να τοποθετήσουν φωτοβολταικά έως 10kWp, ρίχνοντας έτσι σημαντικά το κόστος για την ενέργεια που καταναλώνουν. Πηγή: PIxabay Ενδεικτικά παραδείγματα Για παράδειγμα, για ένα φωτοβολταικό σύστημα των 10 κιλοβάτ (kWp) με κόστος που κυμαίνεται, ανάλογα με τα υλικά που θα επιλεγούν, από 12.000€ έως 13.000€ με το ΦΠΑ, η επιδότηση θα φτάσει στα 7.200€ έως 7.800€. Αν τοποθετηθεί και μπαταρία η οποία, για παράδειγμα κοστίζει κοντά στα 1.000€ (ανάλογα την χωρητικότητα), αυτή θα επιδοτηθεί 100%. Συνεπώς, ένα σύστημα που θα κοστίσει 13.000€ ή 14.000€ θα επιδοτηθεί με 8.200€ – 8.800€, δηλαδή με 63% συνολικά. Ο καταναλωτής βάζει από την τσέπη του 4.800 – 5.200 ευρώ. ►Διαβάστε και: ΕΕ: «Κλείδωσε» στα 100 δολάρια το πλαφόν στο ρωσικό ντίζελ Αντίστοιχα, νοικοκυριό που έχει μια μέση ετήσια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας 4.500 κιλοβατώρες (375kWh το μήνα), μπορεί να καλύψει την κατανάλωση αυτή με ένα φωτοβολταϊκό που κοστίζει περίπου 7.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το ακριβές κόστος εξαρτάται από το είδος της στέγης – αν είναι δηλαδή ταράτσα ή κεραμοσκεπή – αλλά και από την ακριβή ισχύ του συστήματος που είναι συνάρτηση και της ηλιοφάνειας στην περιοχή. Αν μπει στο πρόγραμμα επιδότησης θα επιδοτηθεί με 3.500 – 4.200 ευρώ για το φωτοβολταικό. Εφόσον τοποθετήσει και μπαταρία 700 ευρώ, θα την πάρει δωρεάν (με επιδότηση 100%). Συνεπώς η αθροιστική επιδότηση θα φτάσει στα 4.200 – 4.900 ευρώ, έναντι επένδυσης 7.700 ευρώ – συνολική επιδότηση: 55% - 63%. Ο καταναλωτής βάζει από την τσέπη του 2.800 - 3.500 ευρώ. Οι αποδόσεις και ο χρόνος απόσβεσης είναι συνάρτηση του αρχικού κόστους (τι είδους εξοπλισμό θα βάλει κανείς, σε ποια απόσταση από κάποιο προμηθευτή - εγκαταστάτη βρίσκεται το σπίτι, κ.λπ.), από την προσπίπτουσα ηλιακή ακτινοβολία στην περιοχή, αλλά και από την κλίση και τον προσανατολισμό των φωτοβολταϊκών πλαισίων (η απόδοση διαφέρει αν το σύστημα μπει π.χ. σε κεραμοσκεπή με μη βέλτιστη κλίση και προσανατολισμό). Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις Ο Οδηγός του προγράμματος αναμένεται να βγει στη δημοσιότητα στο πρώτο 15ήμερο του Μαρτίου, ενώ στο δεύτερο μισό του μήνα θα ανοίξει και η πλατφόρμα των αιτήσεων. Όπως έχει γράψει η «Η» οι αιτήσεις θα υποβληθούν με σειρά προτεραιότητας, περίπου κατά το μοντέλο των προγραμμάτων «Εξοικονομώ», καθώς δεν προκρίνεται η εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων, όπως έγινε με το πρόγραμμα της «αντικατάστασης συσκευών». ►Διαβάστε και: Φωτοβολταϊκά: Προς νέο ευρωπαϊκό ρεκόρ το 2023 Η εμπειρία, άλλωστε, του Ανακυκλώνω - Αλλάζω συσκευή έδειξε πως ακόμη και για τις ηλεκτρικές συσκευές, ναι μεν κάποιοι πήραν το voucher για να αλλάξουν τις παλιές συσκευές τους, αλλά όταν έφτασε η ώρα δεν είχαν τα χρήματα να μπουν σε αυτή τη διαδικασία. Οπότε πολλές αιτήσεις έμειναν εκκρεμείς. Ετσι αναμένεται η επιλογή των δικαιούχων να γίνει με τη μέθοδο της προτεραιοποίησης. Μέριμνα για ευάλωτους Θα υπάρχει ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, μια ειδική μέριμνα για τα ευάλωτα νοικοκυριά, όπως για παράδειγμα τα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, ενδεχομένως μια αυξημένη επιδότηση στα φωτοβολταικά. Αναστάτωση στην ενεργειακή αγορά Όπως εκτιμούν ενεργειακοί αναλυτές, το πρόγραμμα – ακριβώς λόγω του μεγάλου εύρους του αλλά και της γενναίας επιδότησής του – δεν αποκλείεται να φέρει μια κάποια… αναστάτωση στην ενεργειακή αγορά. Διότι, μέσω του προγράμματος περί τους 300.000 καταναλωτές θα «λείψουν» ως απλοί καταναλωτές από το σύστημα, ειδικά αν τοποθετηθούν αρκετές μπαταρίες. Μένει να φανούν οι όροι του προγράμματος και πώς θα διαχειρίζεται το ρεύμα που θα παράγουν τα νοικοκυριά με τα φωτοβολταικά τους σε συνάρτηση και με το δίκτυο.