Σελίδες

Silicon Valley Bank: Κλυδωνισμοί στις αγορές με «θύμα» τις τράπεζες - Κατρακυλά το ΧΑ

Δεύτερη κατάρρευση τράπεζας στις ΗΠΑ, της Signature Bank. H HSBC εξαγοράζει την SVB UK για 1 στερλίνα¨- Ολο το ενδιαφέρον στους τραπεζικούς κλάδους της Ευρώπης στην σημερινή συνεδρίαση
Πηγή: Eurokinissi Διευρύνονται οι απώλειες στα ευρωπαϊκά και στο ελληνικό χρηματιστήριο με το ενδιαφέρον να συγκεντρώνεται στους τραπεζικούς κλάδους μετά τις τελευταίες τραπεζικές εξελίξεις και την κατάρρευση δεύτερης τράπεζας (Signature Bank) στις ΗΠΑ. Οι αμερικανικές αρχές τονίζουν ότι οι καταθέσεις είναι ασφαλισμένες. Όμως όλοι γνωρίζουν ότι υπάρχουν πολλαπλοί τρόποι 'επιμόλυνσης' των ευρωπαικών επιχειρήσεων που έχουν παρουσία στις ΗΠΑ, και έτσι είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί. Πάντως η εξαγορά της SVB UK από την HSBC για 1 στερλίνα φαίνεται ότι καθησυχάζει κάπως τους επενδυτές. Με απώλειες ξεκινούν οι ευρωπακές τραπεζικές μετοχές Μνήμες 'Lehman' αναβιώνουν ξανά στις ΗΠΑ μετά και την κατάρρευση και δεύτερης τράπεζας της Signature Bank. Οι παράπλευρες απώλειες και αν αυτές θα συνεχιστούν είναι άγνωστο ακόμη καθώς οι πληροφορίες από τον τραπεζικό κλάδο των ΗΠΑ είναι συγκεχυμένες. Ωστόσο, οι φόβοι για 'ντόμινο' σε ΗΠΑ-Ευρώπη-Ασία εξαπλώνονται και επηρεάζουν τα χρηματιστήρια. Όλοι οι τραπεζικοί κλαδικοί δείκτες έχουν ξεκινήσει με απώλειες τις σημερινές συνεδριάσεις αλλά προς το παρόν οι υποχωρήσεις κρίνονται ελεγχόμενες. Η πτώση των τραπεζικών μετοχών έχει επηρεάσει και τους ευρωπαικού χρηματιστηριακούς δείκτες οι οποίοι στα πρώτα λεπτά των συνεδριάσεων υποχωρούν. Ο γερμανικός δείκτης DAX υποχωρεί κατά 1,89%, ο γαλλικός δείκτης CAC -1,82%, ο ιταλικός MIB -2,84% ενώ και ο πανευρωπαικός Eurostoxx 50 κατά (-2,07%). Oι τάσεις δείχνουν διεύρυνση των απωλειών. Στον αντίποδα όμως τα αμερικανικά futures είναι ανοδικά πιθανότατα μετά τις διαβεβαιώσεις της FED για πλήρη κάλυψη καταθέσεων. ►Διαβάστε επίσης: Ευρωπαϊκές αγορές: Μικρή υποχώρηση στο ξεκίνημα στη σκιά της SVB - Νέες εκτιμήσεις για Fed Ελληνικό χρηματιστήριο: Πτώση Γεν. Δείκτη (-1.34%) στις 1.042 μονάδες με αυξημένες συναλλαγές. Απώλειες (-2,2%) στον εγχώριο τραπεζικό κλάδο Η σημερινή συνεδρίαση ξεκίνησε με αυξημένες συναλλαγές (6 εκατ. Ευρώ στα πρώτα 5 λεπτά) και σημαντική υποχώρηση στο σύνολο των κλάδων. Ο Γενικός Δείκτης στην αρχή της συνεδρίαση κινείται προς τις 1.042 μονάδες με απώλειες -1,34%. Ο τραπεζικός δείκτης υποχωρούσε (στην αρχή συνεδρίασης) κατά (-2,2%), τα διυλιστήρια (-1,76%), οι βιομηχανικές (-1,73%), οι πρώτες ύλες (-1,56%) , οι τηλεπικοινωνίες (-1,03%) ενώ μικρότερες απώλειες έχουν οι τεχνολογικές (-0,84%) και τρόφιμα-ποτά (-0,66%). To ισοζύγιο ανοδικών / πτωτικών είναι 1 (ανοδική)/6 πτωτικές. Το ελληνικό χρηματιστήριο και ειδικά οι τραπεζικές μετοχές δέχθηκαν μεγάλες πιέσεις (-5%) την Παρασκευή λόγω των ρευστοποιήσεων. Μέσα στην εβδομάδα υποχώρησαν πάνω από (-13,5%) αλλά και πάλι τα κέρδη τους από την αρχή του χρόνου ξεπερνούν το 20%. Το ζήτημα είναι εάν μεταδοθούν οι ρευστοποιήσεις και στα υπόλοιπα μη χρηματοοικονομικά blue chips. ►Διαβάστε επίσης: Τριγμοί στις ασιατικές τραπεζικές μετοχές στον απόηχο της χρεοκοπίας της SVB - Βυθίζεται ο Nikkei Η FED πήρε το όπλο της Οι ανακοινώσεις των ρυθμιστικών αρχών για την ομπρέλα προστασίας στους καταθέτες δεν ήταν αρκετές ώστε να κατευνάσουν πλήρως τις αγορές. Όπως έγραψε από τα ξημερώματα η Η, οι αμερικανικές χρηματοπιστωτικές και ρυθμιστικές αρχές άνοιξαν ομπρέλα προστασίας για το σύνολο των καταθέσεων στην Silicon Valley Bank που κατέρρευσε την Παρασκευή, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν το domino effect από την πτώχευση της 16ης μεγαλύτερης αμερικανικής τράπεζας και το πιθανό bank run στις μικρές αμερικανικές τράπεζες. «Οι καταθέτες θα έχουν πρόσβαση στο σύνολο των χρημάτων τους, ήδη από τη Δευτέρα 13 Μαρτίου. Καμία ζημιά που σχετίζεται με την εξυγίανση της Silicon Valley Bank δεν θα βαρύνει τον φορολογούμενο», ανακοίνωσαν από κοινού η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet L. Yellen, ο Πρόεδρος της FED Jerome H. Powell και ο επικεφαλής της FDIC, Martin J. Gruenberg. Σε μια σπάνια κίνηση, οι αμερικανικές αρχές χαρακτήρισαν την SVB ως συστημικό κίνδυνο για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, γεγονός που δίνει στις ρυθμιστικές αρχές ευελιξία να προστατεύσουν και τις ανασφάλιστες καταθέσεις. Όπως αναφέρουν οι αμερικάνοι αξιωματούχοι τα μέτρα που έχουν ληφθεί θα προστατεύσουν «όλους τους καταθέτες», τόσο τους ασφαλισμένους όσο και τους ανασφάλιστους, με συνέπεια να μην ισχύσει το όριο των 250.000 δολαρίων, που τυπικά προστατεύει η Ομοσπονδιακή Αρχή Εγγύησης Καταθέσεων (FDIC). Σε δήλωσή της το βράδυ της Κυριακής, η Fed είπε ότι «παρακολουθεί στενά τις συνθήκες σε όλο το χρηματοπιστωτικό σύστημα και είναι έτοιμη να χρησιμοποιήσει την πλήρη γκάμα των εργαλείων της για να στηρίξει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και θα λάβει πρόσθετα μέτρα ανάλογα με την περίπτωση». Έκλεισε και δεύτερη τράπεζα Οι αμερικανικές αρχές ανακοίνωσαν πως την Κυριακή 12 Μαρτίου έκλεισε και δεύτερη τράπεζα, η Signature Bank, μια από τις κυριότερες τράπεζες κρυπτονομισμάτων στη Νέα Υόρκη. Και οι καταθέτες της Signature Bank θα αποζημιωθούν για το σύνολο των καταθέσεών τους. «Ανακοινώνουμε επίσης μια παρόμοια εξαίρεση συστημικού κινδύνου για την Signature Bank, Νέα Υόρκη, η οποία έκλεισε σήμερα από την κρατική εποπτική αρχή της. Όλες οι καταθέσεις αυτού του ιδρύματος θα μείνουν ανέπαφες. Όπως και με την εξυγίανση της Silicon Valley Bank, δεν θα υποστούν ζημιές οι φορολογούμενοι. Ποιοι δεν εξασφαλίζονται Όπως ανακοίνωσαν FED και υπουργείο Οικονομικών, οι μέτοχοι και ορισμένοι μη εξασφαλισμένοι οφειλέτες δεν θα προστατεύονται. Τα ανώτερα στελέχη επίσης. Νέο γραμμή φτηνού δανεισμού από την FED Η Fed σε ξεχωριστή δήλωση ανέφερε ότι δημιουργεί ένα νέο «Πρόγραμμα Τραπεζικής Χρηματοδότησης» που θα προσφέρει ευέλικτα δάνεια σε τράπεζες με ευνοϊκότερους όρους από αυτούς που συνήθως παρέχει η κεντρική τράπεζα. Στόχος των ομοσπονδιακών αρχών είναι να βοηθήσουν τις τράπεζες να καλύψουν τις ανάγκες όλων των καταθετών τους, καθώς ο μεγαλύτερος φόβος είναι ένα bank run στις μικρές και μεσαίες αμερικανικές τράπεζες. Σε μια δήλωση ισχύος που στοχεύει στον κατευνασμό των ανησυχιών των αγορών η Federal Reserve δήλωσε πως «είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει όποιες πιέσεις ρευστότητας μπορεί να προκύψουν». Το Υπουργείο Οικονομικών θα «διαθέσει έως και 25 δισεκατομμύρια δολάρια από το Ταμείο Σταθεροποίησης Συναλλαγών ως δίχτυ ασφαλείας» για το πρόγραμμα χρηματοδότησης των τραπεζών, αλλά η Fed δεν αναμένει να αντλήσει αυτά τα κεφάλαια. Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα, το οποίο παρέχει δάνεια έως και ενός έτους, τα collateral θα αποτιμώνται στην ονομαστική αξία ή 100 σεντς στο δολάριο. Αυτό σημαίνει ότι οι τράπεζες θα μπορούν να λάβουν μεγαλύτερα δάνεια από το συνηθισμένο για τίτλους που έχουν μικρότερη αξία - όπως ομόλογα που έχουν μειωθεί σε αξία καθώς η Fed αύξησε τα επιτόκια. Κανονικά, στο πλαίσιο του κύριου προγράμματος δανεισμού της Fed, που είναι γνωστό ως «παράθυρο έκπτωσης», η Fed συνήθως δανείζει χρήματα με έκπτωση έναντι των περιουσιακών στοιχείων που παρέχονται ως εγγύηση, μια πρακτική γνωστή ως κούρεμα. Η Fed είπε ότι τα δάνεια μίας ημέρας κάτω από το παράθυρο προεξόφλησης θα υπόκεινται πλέον στα ίδια περιθώρια εξασφαλίσεων με τη νέα τραπεζική διευκόλυνση χρηματοδότησης.

Σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη: Πώς θα αποζημιωθούν οι οικογένειες των θυμάτων – Τα 11 μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη (ΑΠΕ-ΜΠΕ)Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη (ΑΠΕ-ΜΠΕ) Συνολικά 11 μέτρα στήριξης ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την αρωγή συγγενών θυμάτων, τραυματιών και επιβαινόντων στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Ανάμεσα σε άλλα η κυβέρνηση ανακοίνωσε ειδική σύνταξη, υπέρ των οικογενειών μέλος ή μέλη των οποίων απεβίωσαν, διαγραφή οφειλών προς το δημόσιο, φορολογικές ελαφρύνσεις, δικαίωμα διορισμού στο δημόσιο μέλους οικογενειών που επέβαιναν στο μοιραίο τρένο, καθώς και διευκόλυνση στη διεκδίκηση αποζημιώσεων. Τέμπη: Τα 11 μέτρα στήριξης στις οικογένειες των θυμάτων Καταβάλλεται ειδική σύνταξη υπέρ των οικογενειών μέλος ή μέλη των οποίων απεβίωσαν, καθώς και σε όσους τυχόν επέλθει μόνιμη αναπηρία άνω του 50%, εξαιτίας του δυστυχήματος. Η σύνταξη, για κάθε πρόσωπο που απεβίωσε, επιμερίζεται στον/στη σύζυγο και στα τέκνα ή σε περίπτωση μη ύπαρξης συζύγου και τέκνων, επιμερίζεται στους γονείς. Η σύνταξη είναι αφορολόγητη και καταβάλλεται αναδρομικά από 1η Μαρτίου, ανεξαρτήτως άλλων εισοδημάτων ή λήψης άλλης σύνταξης. Το ποσό της ειδικής σύνταξης προσδιορίζεται μηνιαίως στο τετραπλάσιο της εθνικής σύνταξης και θα αναπροσαρμόζεται ετησίως, με την αύξηση της εθνικής σύνταξης. Την αρμοδιότητα έκδοσης των συντάξεων αναλαμβάνει η Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Οι εκκρεμείς -κατά την 31/03/2023- ατομικές οφειλές των συγγενών (γονέων, συζύγων ή προσώπων που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, τέκνων και αδελφών) των θανόντων, των προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50% και των συγγενών τους, καθώς και των προσώπων που νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ, προς την φορολογική αρχή και τα ασφαλιστικά ταμεία, διαγράφονται. Σε συνεννόηση με τα τραπεζικά ιδρύματα και τους διαχειριστές δανείων, κατόπιν πρωτοβουλίας τους, δανειακές υποχρεώσεις για τις οικογένειες των θυμάτων, οι οποίες απορρέουν από συμβάσεις στεγαστικών ή προσωπικών δανείων, ανεξάρτητα εάν οι οφειλές αυτές εξυπηρετούνται ή μη, διαγράφονται. Οι κληρονόμοι προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς. Δίνεται το δικαίωμα διορισμού στον Δημόσιο Τομέα για ένα μέλος των οικογενειών των θανόντων, έως και β’ βαθμού συγγένειας. Δικαίωμα διορισμού έχουν και τα πρόσωπα που νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ ή/και υπέστησαν μόνιμη αναπηρία άνω του 50%. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατός ο διορισμός τους, για λόγους υγείας, το δικαίωμα διορισμού μεταβιβάζεται στον σύζυγο ή στα τέκνα, ή άλλως σε έναν από τους γονείς ή σε ένα από τα αδέλφια τους. Σε ό,τι αφορά τις δικαστικές διαδικασίες, προς επίσπευση καταβολής των αποζημιώσεων, θα ληφθεί νομοθετική μέριμνα για τη διευκόλυνση της εκτελεστότητας των αποφάσεων από τον πρώτο βαθμό. Επιπλέον, παρέχεται δωρεάν νομική βοήθεια στα θύματα και στους συγγενείς τους, εφόσον το επιθυμούν. Όλοι οι επιβαίνοντες φοιτητές καθώς και οι φοιτητές που είναι τέκνα, σύζυγοι ή πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, αδέλφια και γονείς θανόντων ή προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50%, δικαιούνται μετεγγραφή κατά το τρέχον ημερολογιακό έτος σε αντίστοιχο τμήμα άλλου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΑΕΙ). Όλοι οι ανωτέρω φοιτητές προτεραιοποιούνται όσον αφορά τη στέγαση στις φοιτητικές εστίες των εκπαιδευτικών τους ιδρυμάτων και τους παρέχεται δωρεάν σίτιση, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ετών 2023, 2024, 2025 (τακτικές και επαναληπτικές), θα εφαρμοστούν ρυθμίσεις περί προσαύξησης μοριοδότησης για τους επιβαίνοντες καθώς και για τα τέκνα, συζύγους ή πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, αδέλφια και γονείς θανόντων ή προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50%. Καλύπτονται πλήρως από τον ΕΟΠΠΥ, οι δαπάνες νοσηλείας και αποκατάστασης τραυματιών σε υλικά και υπηρεσίες, σε όλες τις δομές δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και τα έξοδα μετάβασης σε δομές αποκατάστασης του εξωτερικού χωρίς απολύτως καμία συμμετοχή. Παρέχεται δωρεάν εξατομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη των οικογενειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων, δια ζώσης και κατ’οίκον, μέσα από το δίκτυο δομών ψυχικής υγείας του ΕΣΥ, καθώς και τηλεφωνικά μέσω της Δωρεάν Εθνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306, με την ειδική επιλογή 3. «Οι ανωτέρω δράσεις υποστηρίζονται από τα Υπουργεία Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών», τονίζεται στην ανακοίνωση και διευκρινίζεται: «Για την ταχεία και άμεση εξυπηρέτηση των οικογενειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων, δημιουργείται ειδική δομή και τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης και γρήγορης διεκπεραίωσης όλων των υποθέσεων για τα ανωτέρω μέτρα, αλλά και για κάθε συναλλαγή τους με το Δημόσιο, στην Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων» Επιπλέον, στην περίπτωση διασωθέντων επιβατών που αγόρασαν εισιτήρια - χωρίς να υποβάλουν τα προσωπικά τους στοιχεία - εισιτήρια και αποχώρησαν από τον τόπο του δυστυχήματος χωρίς να αφήσουν στοιχεία επικοινωνίας στις Κρατικές Αρχές, παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τη Γραμμή Αρωγής, προκειμένου να κάνουν χρήση των δικαιωμάτων τους.

Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Η προφητική επιστολή για τα ελλείμματα ασφαλείας - Στις... κούτες τα GPS

«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις», ανέφερε η επιστολή στις 7 Φεβρουαρίου Πηγή: Eurokinissi Εβδομάδες πριν από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, εστάλη προειδοποιητική επιστολή στην οποία επισημαίνονταν τα ελλείμματα ασφαλείας στο ΟΣΕ, ενώ δεν μπήκαν ποτέ σε λειτουργία τα συστήματα GPS που ελέγχουν την ακριβή τοποθεσία των τρένων, όπως κατήγγειλε στο Open o γραμματέας της ΓΣΕΕ, Νίκος Κιουτσούκης.
Στις 7 Φεβρουαρίου 2023 η Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρομικών (ΔΕΣΚ-Σ), με αφορμή ακόμη δύο ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είχε στείλει επιστολή, τονίζοντας ότι «όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό», ενώ προειδοποιούσε: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις». Οπως προκύπτει, δηλαδή. οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ είχαν προειδοποιήσει για τα ελλείμματα ασφαλείας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, πολύ πριν την τραγωδία στα Τέμπη. «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις», ανέφεραν στη σχετική επιστολή τους. Πηγή: Eurokinissi Ολη η επιστολή: Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι, Άλλα δύο ατυχήματα τις προηγούμενες ημέρες προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες. Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό. Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες. Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος. Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας Ο Χ Ι ! «έχουν καιρό….κάποια στιγμή θα τελειώσουν». Η ΡΑΣ επιλεκτικά παρεμβαίνει, αφήνοντας εκτεταμένα κενά και σοβαρές ελλείψεις στο απυρόβλητο. Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN αλληλο-μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει….. Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!! ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΙΔΙΑ Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις. Τα Σωματεία στο Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί; Τα θέματα ασφάλειας πρέπει να μπουν στην πρώτη γραμμή. Να βρεθούν στο επίκεντρο των συνελεύσεων στους χώρους δουλειάς. Οι εργαζόμενοι πρέπει να κρίνουν πολιτικά και συνδικαλιστικά όσους έχουν ευθύνη και συνεχίζουν να σφυράνε αδιάφορα εκείνους που αδιαφορούν γι΄αυτό που συμβαίνει. Να κρίνουν εκείνους τους πολιτικούς κομισάριους και συνδικαλιστικούς εκπροσώπους που υποτιμούν και αδιαφορούν για όλους εκείνους τους παράγοντες που όταν διασταυρώνονται δημιουργούν καθημερινά ατυχήματα και δυστυχήματα. Πηγή: Eurokinissi Διεκδικούμε: Άμεση πρόσληψη στον ΟΣΕ και την HELLENIC TRAIN μόνιμου προσωπικού με συγκροτημένα δικαιώματα για την κάλυψη των πολύ μεγάλων και σοβαρών ελλείψεων σε όλες τις ειδικότητες. Αντίστοιχη εξειδίκευση και πιστοποίηση του προσωπικού. Προγράμματα εκπαίδευσης όλων των εργαζομένων στον ασφαλή τρόπο εκτέλεσης των εργασιών. Ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφαλούς λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου. Σωστή συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού και της γραμμής. Συντήρησης, επισκευή και εκσυγχρονισμού όλου του τεχνικού εξοπλισμού και όλων των εγκαταστάσεων για ασφαλή εργασία. Μέτρα ασφαλούς κυκλοφορίας των τρένων ιδιαίτερα κατά τη διέλευσή τους από κατοικημένες περιοχές. Να χορηγηθούν όλα τα Μέσα Ατομικής Προστασίας. Τεχνικός Ασφάλειας και Γιατρός Εργασίας σε κάθε συγκρότημα». «Τα συστήματα GPS έχουν αγοραστεί από το 2000 και δεν έχουν τοποθετηθεί» Την έλλειψη συγχρόνων συστημάτων GPS από τον σιδηρόδρομο που θα έδειχναν που ακριβώς είναι κάθε τρένο αποκάλυψε στην τηλεόραση του Open ο γραμματέας της ΓΣΕΕ, Νίκος Κιουτσούκης. «Είναι διαχρονικό το έγκλημα με τα σιδηροδρομικά έργα» ανέφερε ο γραμματέας της ΓΣΕΕ και πρόσθεσε «να θυμίσω από το 1975 αγωνίζεται η χώρα μας να φτάσει ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, μέχρι δηλαδή 200χλμ, όταν σε άλλες χώρες παλεύουν για 500. Με μια διπλή γραμμή, άξονα ΠΑΘΕ, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, ενώ τα σύγχρονα συστήματα GPS δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα, δεν λειτουργούν». Μάλιστα όπως αποκάλυψε «κάποια έχουν αγοραστεί πολύ πριν, από το 2000». Ο γραμματέας της ΓΣΕΕ επιπλέον ανέφερε ότι «δεν μπορώ να διανοηθώ ότι έχουμε τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία μεταφορών ιδιωτικοποιημένη, τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία επισκευών ιδιωτικοποιημένη, και ότι ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται για να συντηρεί το δίκτυό του. Δεν είναι σημερινό φαινόμενο, είναι διαχρονικό και η ευθύνη όλων των κυβερνήσεων ήταν αυτή». Επιπλέον, υπογράμμισε ότι «τα χρήματα τα οποία έχουν δαπανηθεί είναι παρά πολλά. Για παράδειγμα, στη Γαλλία έχουν δαπανηθεί 5 δισ. ενώ εδώ πάνω από 15 δισεκατομμύρια έχουν ξοδευτεί και δεν έχουμε σιδηρόδρομο». ►Διαβάστε επίσης - Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: Το κομμένο καλώδιο, η γραμμή που μονοδρομήθηκε και οι πρώτες ενδείξεις για τα αίτια ΡΑΣ: Είχε κρούσει τον κώδωνα Τον κώδωνα του κινδύνου για παραλείψεις στον ΟΣΕ που είναι ο διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου και τη Hellenic Train που έχει αναλάβει τη συντήρησή του, είχε κρούσει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων πραγματοποίησε αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε πέντε αμαξοστοιχίες της Ηellenic Train A.E που εκτελούσαν δρομολόγια στην προαστιακή γραμμή Αθηνών. Κατά τη διενέργεια των ελέγχων διαπιστώθηκαν παραβάσεις και επιβλήθηκαν πρόστιμα στη σιδηροδρομική επιχείρηση. Ειδικότερα, τα ευρήματα ανέδειξαν καθυστέρηση επικαιροποιήσεων στα πιστοποιητικά ορισμένων μηχανοδηγών με ευθύνη της σιδηροδρομικής επιχείρησης. Υπενθυμίζεται πως τόσο η ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης όσο και το πιστοποιητικό λαμβάνονται από τον εκάστοτε υποψήφιο μετά από ειδική εκπαίδευση και εφόσον περάσει επιτυχώς τις εξετάσεις που διενεργεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Η ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης εκδίδεται από τη ΡΑΣ ενώ το πιστοποιητικό στο οποίο αναγράφεται το τροχαίο υλικό που επιτρέπεται να μηχανοδηγεί ο κάτοχός του, εκδίδεται από τη σιδηροδρομική επιχείρηση. Για τις παραβάσεις που εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια των αιφνιδιαστικών ελέγχων, επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 33 χιλιάδων ευρώ. Για το ζήτημα η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων κ. Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε: «Πριν από μερικούς μήνες, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων ανταποκρίθηκε στην επείγουσα ανάγκη της σιδηροδρομικής αγοράς για νέους μηχανοδηγούς, υλοποιώντας ταχύτατα τη διεξαγωγή εξετάσεων. Θα πρέπει όμως και οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να είναι συνεπείς στην επικαιροποίηση των εγγράφων και των πιστοποιητικών, τα οποία αποδεικνύουν τις ειδικές επαγγελματικές γνώσεις και την εμπειρία των μηχανοδηγών. Οι ενέργειες της Αρχής για τη συμμόρφωση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων με τους κανόνες και τις υποχρεώσεις ασφαλείας είναι διαρκείς για αυτό και ενδεχόμενοι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι μπορούν και πρέπει να διενεργούνται οποιαδήποτε στιγμή». Μαρτυρία του τελευταίου σταθμάρχη του Βόλου «Αυτό το πράγμα που έγινε σήμερα είναι πόλεμος. Κάποιος είναι υπεύθυνος, αλλά δεν μπορούμε να σταυρώσουμε μόνο έναν σταθμάρχη. Υπάρχει σωρεία ολισθημάτων από όλες τις υπηρεσίες», επισήμανε ο τελευταίος σταθμάρχης του Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, μιλώντας στην ΕΡΤ Βόλου, με αφορμή το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η οικογένεια του σιδηροδρόμου θρηνεί εννέα άτομα λόγω «ανθρώπινου λάθους, από ανθρώπους που δεν είχαν την εμπειρία να διαχειριστούν την κατάσταση, ως απόρροια εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου», τόνισε ο κ. Αποστολέρης. Ο κ. Αποστολέρης εξέφρασε τη λύπη του για το τραγικό γεγονός και συλλυπήθηκε τις οικογένειες των ανθρώπων που χάθηκαν. «Μαύρη μέρα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Είναι τραγικό αυτό που συνέβη, χάθηκαν ανθρώπινες ζωές. Η οικογένεια του σιδηροδρόμου θρηνεί εννέα άτομα. Για μας είναι θρήνος και συλλυπούμαι τις οικογένειές τους. Ανθρώπινο λάθος που ήταν διαδοχικό. Άνθρωποι που δεν είχαν την εμπειρία να διαχειριστούν την κατάσταση. Δεν υπήρξε η προσήκουσα προσοχή τη συγκεκριμένη στιγμή. Λυπάμαι που το λέω. Είναι σωρεία εγκατάλειψης του σιδηροδρόμου. Δεν λειτουργούν φωτοσήματα, δεν υπήρχαν χαρτιά για το πως θα πάνε στον επόμενο σταθμό. Ο δείκτης ασφαλείας είχε πέσει αρκετά με αποτέλεσμα να φθάσουμε σε αυτό που έγινε. Είναι χρόνια αυτή η κατάσταση της ασφάλειας της κυκλοφορίας που θα έφθανε σε σημείο που ήταν δεδομένο ότι θα ερχόταν μια τέτοια στιγμή. Στα ξένα δίκτυα της Ευρώπης δεν υπάρχουν τέτοιες συνθήκες κυκλοφορίας. Η αλήθεια είναι τραγική. Τα όμορφα τα λόγια είναι ωραία όμως δεν είναι σιδηρόδρομος αυτό που υπάρχει σήμερα στην Ελλάδα. Γι αυτό είχα και φοβερές αντιπάθειες γιατί έλεγα αυτή την αλήθεια. Δυστυχώς επιβεβαιώθηκε με αυτόν τον τρόπο. Δεν είναι δυνατόν να είναι στη θέση ευθύνης του σταθμάρχη της Λάρισας ένας άνθρωπος με εμπειρία λίγων μηνών. Οι σταθμάρχες της Λάρισας στο παρελθόν ήταν έμπειροι άνθρωποι που προάγονταν στο σταθμό της Λάρισας. Καλή η ηλεκτροκίνηση αλλά βλέπουμε να λειτουργεί μονοδρόμηση. Δεν μπορεί να υπάρχει μονοδρόμηση το 2023. Και αν συμβεί αυτό πρέπει να γνωστοποιείται σε όλους. Δεν κάνω τον εισαγγελέα. Συλλυπούμαι όλους. Δεν πρέπει να χάνεται ούτε μία ανθρώπινη ζωή. Αυτό το πράγμα που έγινε σήμερα είναι πόλεμος. Κάποιος είναι υπεύθυνος, αλλά δεν μπορούμε να σταυρώσουμε μόνο έναν σταθμάρχη. Υπάρχει σωρεία ολισθημάτων από όλες τις υπηρεσίες». «Η αμαξοστοιχία μπήκε στη γραμμή καθόδου» Επιβάτης της αμαξοστοιχίας 56 που αντιμετώπισε βλάβη στα Παλαιοφάρσαλα, δήλωσε ότι λόγω της καθυστέρησης, η αμαξοστοιχία 58 που ακολουθούσε και αργότερα συγκρούστηκε με την εμπορική, μπήκε στη γραμμή καθόδου, καθώς η γραμμή ανόδου ήταν κατειλημμένη. «Στα Παλαιοφάρσαλα ακούμε κάποιους θορύβους και μας ανακοινώνει ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας ότι έχει κοπεί το καλώδιο ηλεκτροδότησης του ρεύματος και γι’ αυτό θα έπρεπε να παραμείνουμε μέσα» είπε και συμπλήρωσε, ότι «μετά τις 18:00 μας ενημέρωσαν ότι θα πάμε με πούλμαν στον προορισμό μας», δήλωσε στην ΕΡΤ ο Γιάννης Μανωλόπουλος. «Οταν μας είπαν να κατέβουμε, εκείνη τη στιγμή έρχεται στον σταθμό η αμαξοστοιχία 58, με αναχώρηση από την Αθήνα. Προσέξτε, η γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη ήταν κατειλημμένη από τη δική μας αμαξοστοιχία. Η 58 που ήρθε, προφανώς χρησιμοποίησε τη γραμμή καθόδου», υπογράμμισε ο κ. Μανωλόπουλος. Η Hellenic Train, μάλιστα, είχε ενημερώσει με ανάρτησή της στο Twitter ότι το δρομολόγιο της αμαξοστοιχίας 56 «θα πραγματοποιηθεί με λεωφορεία...». «Δεν λειτουργεί τίποτα» Ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδουνιάς μίλησε στην ΕΡΤ και υποστήριξε πως τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια. Συγκεκριμένα, είπε: «Έχει συμβεί το αδιανόητο. Όπως όλα δείχνουν, τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή. Το ένα ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη (το Intercity) και το δεύτερο, το εμπορικό, κατέβαινε από Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Και όπως βλέπετε συνέβη αυτή η σύγκρουση». Στη συνέχεια, είπε για τα ηλεκτρονικά συστήματα: «Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Είμαστε στο manual. Αν λειτουργούσαν... Δεν λειτουργούν ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα. Ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους. Το έχουμε πει επανειλημμένως, έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας». Πρόεδρος Σιδηροδρομικών: Εγινε ανθρώπινο λάθος Την εκτίμηση ότι «έγινε ανθρώπινο λάθος», έκανε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Γιάννης Ντίτσας μιλώντας στην εκπομπή «Ανοιχτή επικοινωνία» στο ΟpenTV για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη είπε πως εμπειρικά εκτιμά πως πρόκειται για ανθρώπινο λάθος. «Δεν έχει ξαναϋπάρξει αυτό στην Ελλάδα. Δεν είναι διαχειρίσιμο. Είναι πέρα από κάθε φαντασία», τόνισε ο κ. Ντίτσας. «Το μόνο που μπορώ να πω, από την 39χρονη εμπειρία που έχω, είναι σίγουρα ότι κάποιος έχει κάνει λάθος», υπογράμμισε, τονίζοντας ότι όλα είναι πιθανά και διερευνώνται. Οπως είπε, ο σταθμάρχης υπηρεσίας του κάθε σταθμού είναι αυτός που δίνει την εντολή για την κυκλοφορία του κάθε τρένου.