Μνημονιακές περικοπές συντάξεων

Ισίδωρος Νερούτσος



Η απελθούσα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ, ισχυρίζεται ότι δεν μείωσε τις συντάξεις κατά την διάρκεια της κυβερνητικής της θητείας ή έστω ότι οι μειώσεις που έγιναν, ήσαν πολύ χαμηλότερες απ΄εκείνες που επέβαλαν το ΠΑΣΟΚ, η Ν.Δ. η ΔΗΜΑΡ και ο ΛΑΟΣ του Καρατζαφέρη, που συμμετείχαν σε κυβερνήσεις συνεργασίας.
Η μελέτη των μνημονιακών νόμων, που ψηφίστηκαν μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη 1915 και ιδιαίτερα του λεγόμενου νόμου Κατρούγκαλου, αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αποδέχθηκε και νομιμοποίησε πολιτικά, όλους τους προηγούμενους μνημονιακούς νόμους, για τους οποίους βροντοφώναζε, πριν τις εκλογές του Ιανουαρίου 2015, ότι θα καταργούσε άμεσα, συνέχισε το έργο των κυβερνήσεων που ψήφισαν αυτούς τους νόμους, με νέες μειώσεις, που προστέθηκαν στις προηγούμενες και που είχαν ως αποτέλεσμα, επαχθέστερες επιπτώσεις στο ήδη ανεπαρκές για επιβίωση εισόδημα, ιδιαίτερα των φτωχότερων πολιτών.
Όλες αυτές οι μειώσεις, μαζί με την μείωση του αφορολόγητου, με τα εκτός πάσης λογικής, αντικειμενικά κριτήρια διαβίωσης, την αύξηση του ΦΠΑ, των ασφαλιστικών εισφορών, την διατήρηση του “προσωρινού” ΕΝΦΙΑ, την ανεργία και τους χαμηλούς μισθούς, επέφεραν πολύ μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα, σε όλους τους συνταξιούχους, πολλοί από τους οποίους, λόγω της μεγάλης ανεργίας, έπρεπε να συντηρήσουν και τις οικογένειες των παιδιών τους.
Οι συνταξιούχοι θυσιάστηκαν ως ισοδύναμα. Ολα αυτά για να εξασφαλιστεί το πλεόνασμα που απαιτούσαν, οι “άτυποι” θεσμοί, ματαιοπονούντες, ότι με τον θανατηφόρο αυτόν μηχανισμό, το χρέος θα καθίστατο βιώσιμο. Τον Μάϊο 2010 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και με πρωθυπουργό τον Γεώργιο Παπανδρέου, στα πλαίσια της μνημονιακής συμφωνίας, που υπέγραψε με το “άτυπο” Eurogroup, ψηφίστηκε ο Νόμος 3847/2010 ΦΕΚ Α'67/11.5.2010, άρθρο μόνο παράγραφος 1, ανοίγοντας τον τραγικό χορό των περικοπών.

Ο ανωτέρω νόμος κατάργησε τα Δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα και επίδομα αδείας και χορήγησε επίδομα 400 Ευρώ Δ.Χ., 200 Ευρώ Δώρο Πάσχα και 200 Ευρώ Επίδομα αδείας, για συνταξιούχους άνω των 60 ετών και με σύνταξη μέχρι 2500 Ευρώ. ΙΚΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ Αρ. 53/15.7.2010

Επεβλήθη εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους κύριας ασφάλισης. Νόμος 3863/10 Νόμος 3865/10 άρθρο 11 παράγραφος 1 Νέα Εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους

Νόμος 3869/11 Τον Σεπτέμβριο του 2011 ψηφίστηκε, με αναδρομική εφαρμογή, από τον Αύγουστο του 2010. Επέβαλε νέα ειδική εισφορά αλληλεγγύης στους συνταξιούχους, με κλιμακωτές μειώσεις 3% για ποσά άνω των 1.400 ευρώ έως 13% για συντάξεις άνω των 3.500 ευρώ. Επέβαλε νέες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις, κλιμακωτά, από 3% για ποσά άνω των 300 έως 10% για επικουρικές συντάξεις άνω των 650.

Νόμος 3986/2011 άρθρο29 παράγραφος 1 Ειδική εισφορά αλληλεγγύης και στην επικουρική ασφάλιση.

Νόμος4002 Τον Ιούλιο του 2011, με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τους νόμους 3986 και 4002 επήλθαν νέες, μεγαλύτερες μειώσεις στις κύριες συντάξεις, αυτή τη φορά εισάγοντας ηλικιακά κριτήρια. Έτσι, όσοι συνταξιούχοι ήταν μικρότεροι των 60 ετών και λάμβαναν συντάξεις άνω των 1.700 ευρώ υπέστησαν μειώσεις από 6% έως και 10% για συντάξεις μεγαλύτερες των 3.000 ευρώ.

Νόμος 4024/11 άρθρο 1 παράγραφος10. Μειώσεις συντάξεων κατά 40% σε συνταξιούχους που δεν έχουν συμπληρώσει το 55ο έτος ηλικίας. Στον ίδιο νόμο αναφέρονται μειώσεις σε ειδικές κατηγορίες συνταξιούχων όπως το ΝΑΤ, το Μετοχικό ταμείο Δημοσίων υπαλλήλων κλπ. Ο ίδιος νόμος επέβαλε μειώσεις και στις επικουρικές συντάξεις. Συγκεκριμένα, για τους συνταξιούχους του ETEAM προέβλεπε μείωση 30% για ποσά άνω των 150 ευρώ. Για τα υπόλοιπα επικουρικά του ιδιωτικού τομέα, οι μειώσεις ήταν 15%, ενώ για τους δημοσίους υπαλλήλους προβλέφθηκε μείωση της δεύτερης επικουρικής κατά 20%.

Νόμος 4046 Τον Μάρτιο του 2012. Με τον νόμο αυτόν αναδρομικά από τον Ιανουάριο του 2012, επιβλήθηκαν νέες μειώσεις στις κύριες συντάξεις. Συγκεκριμένα, οι συντάξεις που είχαν απομείνει υψηλές, άνω των 1.300 ευρώ, υπέστησαν μειώσεις 12%.

Νόμος 4051/2012 άρθρο 1 και 6 Επέβαλε νέες περικοπές κύριων και επικουρικών συντάξεων άνω ενός ορισμένου ποσού

Νόμος 4093 Τον Νοέμβριο του 2012. Εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2013, νέες μειώσεις σε κύριες και επικουρικές. Συγκεκριμένα, αυτή τη φορά, η μείωση έγινε στο σύνολο των εισοδημάτων από συντάξεις (κύρια + επικουρική). Συγκεκριμένα, ποσά από 1.000-1.500 ευρώ υπέστησαν μείωση 5%, 1.500-2.000 μείωση 10%, από 2.000-3.000 μείωση 15%, και ποσά από 3.000 ευρώ και άνω, μείωση 20%. Επίσης, καταργήθηκαν τα επιδόματα δώρων στις κύριες και τα δώρα στις επικουρικές.

Νόμος 4254/12 Τον Ιούλιο του 2014. Εφαρμόζεται για πρώτη φορά ο νόμος 4254/12 για το ΕΤΕΑ, που προβλέπει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις. Έτσι, όσοι είχαν ενταχθεί τότε στο υπερ-επικουρικό ταμείο υπέστησαν οριζόντιες μειώσεις της τάξης του 5,2%.

Εκκαθαριστικό μηνιαίας σύνταξης 2018

Τον Ιούλιο 2015, η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ, μετά από συμβούλιο αρχηγών κομμάτων, ΣΥΡΙΖΑ, Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, Ποτάμι, αποφάσισε να μη σεβαστεί την λαϊκή ετυμηγορία, να παρερμηνεύσει σκόπιμα το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος και να συνεχίσει τον ίδιο πολιτικό δρόμο, στις ίδιες ράγες που είχαν πορευτεί οι “μηχανοδηγοί” προκάτοχοί της, αποδεχόμενη να υπογράψει το 3ο μνημόνιο. Στο συμβούλιο αυτό, η κυβέρνηση της “αριστεράς” είχε την σύμφωνη γνώμη της Ν.Δ., του ΠΑΣΟΚ, και του Ποταμιού, όπως προέκυψε και από τις σχετικές ψηφοφορίες στην βουλή.
Αμέσως μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015, ο μηχανισμός περικοπών, έπιασε δουλειά, συνεχίζοντας το έργο της επιβολής νέων βαρών εις βάρος του Ελληνικού λαού, βαδίζοντας με συνέπεια προς στον τελικό στόχο της επίτευξης θανατηφόρων πλεονασμάτων. Ένα μεγάλο μέρος του στόχου, το μεγαλύτερο, είχε ήδη επιτευχθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Ομως το χρέος και σήμερα, παρά τα μεγάλα πλεονάσματα, παραμένει μη βιώσιμο και απλά διάγουμε μια περίοδο φαινομενικής ηρεμίας, μέχρι την λήξη του Μορατόριουμ αποπληρωμής των δόσεων του χρέους. Είναι η περίοδος ανάπαυλας του λεγόμενου 4ου μνημονίου.
Στο διάστημα της θητείας της, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ, πήρε με την υπόδειξη της τρόϊκα ή θεσμών, νέα επώδυνα μέτρα, όπως στα εργασιακά, στην φορολογία, στις ασφαλιστικές εισφορές, στις συντάξεις των άπορων υπερηλίκων, με το τέχνασμα των τεκμηρίων διαβίωσης. Συνέχισε το ξεπούλημα των δημοσίων επιχειρήσεων, των αεροδρομίων, των λιμανιών και βέβαια συνέχισε τον χορό των περικοπών συντάξεων. Αυτή την φορά είχαν σειρά οι χήρες και οι χαμηλοσυνταξιούχοι και οι άποροι ανασφάλιστοι υπερήλικες.

Ν. 4334/2015 Άρθρο 1 Παράγραφος 25 Επικαιροποίηση του Ν. 4270/2014 άρθρο 14 παράγραφος1 ενεργοποιείται διορθωτικός μηχανισμός μείωσης δαπανών Το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών ημιαυτόματα μέτρα περικοπής δαπανών σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων, και ειδικότερα μηνιαίων/τριμηνιαίων στόχων σύμφωνα με το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής εξαιρουμένου του επενδυτικού σκέλους, οι οποίοι ορίζονται για όλους τους υποτομείς της Κυβέρνησης.

Νόμος 4336/15 Ε3 Κεφάλαιο Δ Υποπαράγραφος Ε3 Σταδιακή αύξηση ορίων ηλικίας πλήρους και μειωμένης συνταξιοδότησης. Επί πλέον μείωση κατά 10% στις μειωμένες συντάξεις, 3. Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, επιβάλλεται, πέραν του συνολικού ήδη προβλεπόμενου από την ισχύουσα νομοθεσία ποσοστού μείωσης της σύνταξης, επιπλέον ποσοστό μείωσης 10% και τούτο μέχρι τη συμπλήρωση του διαμορφούμενου, κατά περίπτωση, νέου ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τους πίνακες του άρθρου αυτού.

Νόμος 4387/2016 (Νόμος Κατρούγκαλου) Κεφάλαιο Β άρθρο 4 Υπαγωγή στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης των υπαλλήλων – λειτουργών του Δημοσίου, καθώς και των στρατιωτικών 1.α. από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου υπάγονται για κύρια σύνταξη στο ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.) που ιδρύεται με τις διατάξεις του άρθρου 51 και οι συντάξεις κανονίζονται και καταβάλλονται με βάση τις ρυθμίσεις του παρόντος.

Νόμος 4387/2016 Άρθρα 7,8, και 44 Επανυπολογισμός συντάξεων Καθιερώνεται δυαδικός χαρακτήρας στην ασφάλιση, με σταθερή .Εθνική σύνταξη, άρθρο 7 και κυμαινόμενη ανταποδοτική άρθρο 8. Επανυπολογίζονται οι συντάξεις. Αυξάνονται τα όρια της ηλικίας συνταξιοδότησης στα 62 έτη με 40 χρόνια ασφάλισης και στα 67, για πλήρη σύνταξη. Σταδιακή κατάργηση των ενδιάμεσων ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση στα ειδικά ταμεία (τραπεζών, ΔΕΚΟ, Δημοσίου). β. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους των καταβαλλόμενων, έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, συντάξεων, για τον προσδιορισμό των συντάξιμων αποδοχών λαμβάνεται υπόψη ο συντάξιμος μισθός επί του οποίου κανονίστηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη, όπως είχε διαμορφωθεί πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος, με βάση τους κανόνες αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών του Δημοσίου, που ίσχυαν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή της διάταξης αυτής. 2.α. Μέχρι την 31.12.2018, οι συντάξεις της προηγούμενης παραγράφου συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί κατά την 31.12.2014, σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες διατάξεις. Ειδικά, ο υπολογισμός της κράτησης υπέρ υγειονομικής περίθαλψης διενεργείται, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 30 του άρθρου 1 του Ν. 4334/2015 (Α΄ 80) Όλοι οι νέοι συνταξιούχοι από το 2016 λαμβάνουν συντάξεις μικρότερες κατά 30% λόγω του νέου τρόπου υπολογισμού, για ίδια χρόνια ασφάλισης με αντίστοιχους συνταξιούχους από τα ίδια ταμεία που συνταξιοδοτήθηκαν μέχρι τον Ιούλιο του 2016 Σημείωση: Με απόφαση την κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, δεν υλοποιήθηκε η παρακράτηση της προσωπικής διαφοράς,από την 1η Ιανουαρίου 2019.

Νόμος 4387/16 Αρθρο 12 Συντάξεις λόγω θανάτου "Ψαλίδισμα" των συντάξεων χηρείας με τη θέσπιση τόσο ηλικιακού ορίου όσο και περιορισμό της καταβαλλόμενης σύνταξης στον επιζώντα στο 50% έναντι 70% της σύνταξης του θανόντος.

Ο επιζών σύζυγος, εφόσον έχει συμπληρώσει το 55ο έτος της ηλικίας του κατά το χρόνο θανάτου του συνταξιούχου ή ασφαλισμένου. Σε περίπτωση που ο θάνατος έχει συμβεί προτού συμπληρωθεί το 55ο έτος ηλικίας του επιζώντος συζύγου τότε καταβάλλεται σε αυτόν σύνταξη για διάρκεια τριών (3) ετών. Εάν ο δικαιούχος συμπληρώνει το 55ο έτος της ηλικίας του κατά τη διάρκεια λήψης της σύνταξης, η καταβολή της διακόπτεται με τη συμπλήρωση της τριετίας και άρχεται εκ νέου με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του. Οι ανωτέρω περιορισμοί δεν εφαρμόζονται εφόσον και για όσο χρόνο ο επιζών σύζυγος, κατά τον ως άνω χρόνο, έχει τέκνο ή τέκνα που υπάγονται στην παράγραφο 1Β του παρόντος ή είναι ανίκανος για την άσκηση κάθε βιοποριστικής εργασίας κατά ποσοστό 67% και άνω.

Νόμος 4387/16 Άρθρο 13 Ανώτατο όριο καταβολής σύνταξης

1. Μέχρι 31.12.2018 αναστέλλεται η καταβολή κάθε ατομικής μηνιαίας σύνταξης των προσώπων που είχαν ήδη καταστεί συνταξιούχοι μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, κατά το μέρος που υπερβαίνει τις δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ. Για την εφαρμογή του ανώτατου αυτού ορίου, λαμβάνονται υπόψη το καταβαλλόμενο ποσό συνυπολογιζόμενης της εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης υπέρ ΕΟΠΥΥ και της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του Ν. 3863/2010 (Α΄ 115), όπως ισχύει, και των παραγράφων 11 και 12 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α΄ 152), όπως ισχύει.

2. Κατά την ίδια περίοδο, το άθροισμα του καθαρού ποσού των συντάξεων των παραπάνω προσώπων, που δικαιούται κάθε συνταξιούχος από οποιαδήποτε αιτία από το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ. ή οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κύριας ή επικουρικής ασφάλισης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ. Στον υπολογισμό του ανώτατου ορίου καταβολής σύνταξης που αφορά στα άτομα με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και των οικογενειών που έχουν μέλη τους άτομα με αναπηρία δεν λαμβάνονται υπόψη τα πάσης φύσεως προνοιακά επιδόματα και επιδόματα αναπηρίας.

3. Από 1.1.2019 καταβάλλεται το τυχόν υπερβάλλον ποσό που προκύπτει σε σχέση με ανώτατο όριο των παραγράφων 1 και 2 και το νέο ύψος των συντάξεων όπως θα προκύψει, σύμφωνα με την κατά το άρθρο 14 αναπροσαρμογή τους.

Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με προϋποθέσεις μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, επιβάλλεται, πέραν του συνολικού ήδη προβλεπόμενου από την ισχύουσα νομοθεσία ποσοστού μείωσης της σύνταξης, επιπλέον ποσοστό μείωσης 10% και τούτο μέχρι τη συμπλήρωση του διαμορφούμενου, κατά περίπτωση, νέου ορίου ηλικίας πλήρους συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τους πίνακες του άρθρου αυτού.

Νόμος 4387/16 άρθρο 20 παράγραφος 1 Περικοπή κατά 60% στις συντάξεις όσων συνταξιούχων εργάζονται.


Ν. 4387/16 άρθρο 35 Νοέμβριος 2017 Αναδρομικές περικοπές 15-20% στα εφάπαξ λόγω της αλλαγής του μαθηματικού τύπου. Νόμος 4387/16 Άρθρο 44 Εισφορά Υγειονομικής περίθαλψης

Από 1.7.2016 η εισφορά υγειονομικής περίθαλψης υπέρ ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας σε είδος των συνταξιούχων καθορίζεται σε ποσοστό 6%, και υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά. Σε περίπτωση συρροής περισσότερων της μίας κύριων συντάξεων στο ίδιο πρόσωπο, το ως άνω ποσοστό ύψους 6% υπολογίζεται στο άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων, ανεξαρτήτως αιτίας και αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων του άρθρου 38 του Ν. 3863/2010 (Α΄ 115), και των παραγράφων 11 και 12 που Ν. 3986/2011 (Α΄ 152).

Νόμος 4387/16 Άρθρο 48. Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων. Μειώσεις στο μέρισμα. Το άρθρο 49 του Π.δ. 422/1981 (Α΄ 114) αντικαθίσταται ως εξής: «1. Το μηνιαίο μέρισμα (Μ) των μετόχων του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (Μ.Τ.Π.Υ.) καθορίζεται ίσο με το άθροισμα (Μ = Μ.α + Μ.β): α) του βασικού μισθού επί το χρόνο συμμετοχής στην ασφάλιση του Μ.Τ.Π.Υ., αναγόμενο σε έτη, επί τον ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης (Σ), σύμφωνα με τον ακόλουθο τύπο: Υπομέρισμα Μ.α = ΒΜ * ΧΣ *. Μειώσεις έως και 60% στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων, ενώ η καταβολή τους έγινε 3μηνιαία.

Ν. 4387/16 άρθρο 92. Μείωση και κατάργηση ΕΚΑΣ Κλιμακωτή μείωση του ΕΚΑΣ με εισοδηματικά κριτήρια και κατάργησή του από το 2019.

4387/2016 Άρθρο 93 Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερήλικων. Στους ανασφάλιστους υπερήλικες και σε αυτούς που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, καταβάλλεται από τον ΟΓΑ, επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφαλίστων Υπερηλίκων, εφόσον πληρούν τις εξής προϋποθέσεις: Έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους. β. Δεν λαμβάνουν ή δεν δικαιούνται να λάβουν σύνταξη από το εξωτερικό ή οποιαδήποτε ασφαλιστική ή προνοιακή παροχή από την Ελλάδα, αντικειμενικά κλητήρια διαβίωσης, χρόνια μόνιμης διαμονής στην Ελλάδα. Πολλοί άποροι υπερήλικες παίρνανε ένα επίδομα από τον ΟΓΑ, όμως με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, στην ουσία πλασματικά και ανύπαρκτα, έγινε περικοπή ολόκληρου του επιδόματος αρχικά από τον Γιάννη Βρούτση το 2013 Νόμος 4093,12. Ο νόμος αυτός ακυρώθηκε από τον αυθεντικό ΣΥΡΙΖΑ, το πρώτο εξάμηνο του 2015, με υπουργό εργασίας τον Δημήτρη Στρατούλη. και με τον παραπάνω μνημονιακό νόμο, οι άποροι ανασφάλιστοι που είχαν μια μικρή κατοικία, πετάχτηκαν έξω, λόγω των θανατηφόρων αντικειμενικών κριτηρίων. Ν. 4387/16 άρθρο 96

Αυτόματη αναπροσαρμογή επικουρικών συντάξεων, Σε περίπτωση ελλειμμάτων λειτουργεί αυτόματος μηχανισμός εξισορρόπησης, ο οποίος αποκλείει απολύτως κάθε αναπροσαρμογή των συντάξεων. Κατά τη χρονική περίοδο αυξημένων εισφορών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 97, οι συντάξεις δεν αναπροσαρμόζονται στην περίπτωση που, εάν αφαιρεθούν τα έξοδα από τα έσοδα του Ταμείου, το αποτέλεσμα είναι είτε αρνητικό είτε μικρότερο από το 0,5% των εισφορών, λαμβάνοντας υπόψη τα απολογιστικά στοιχεία της προηγούμενης χρήσης.

24. Μείωση νέων επικουρικών συντάξεων.

Σε περίπτωση συρροής περισσότερων, της μίας κύριας και επικουρικής, συντάξεως στο ίδιο πρόσωπο, το ως άνω ποσοστό ύψους 6% υπολογίζεται στο άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων, ανεξαρτήτως κατηγορίας και αφού αφαιρεθούν τα ποσά που αντιστοιχούν στην Ειδική Εισφορά Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης της παρ.13 του άρθρου 44 του Ν. 3986/2011 (Α΄ 152). Συγκεκριμένα, οι εισφορές αυξήθηκαν κατά 2 μονάδες (6% από 4%) επί του ποσού της κύριας σύνταξης, πριν από τις περικοπές που ξεκίνησαν το 2010. Στις επικουρικές, επιβλήθηκε εισφορά 6% επί του ποσού μετά των περικοπών.

Νόμος 4387/16 άρθρο 112. Στον Νόμο 4172/13, Κώδικας Φορολογίας εισοδήματος ΚΦΕ, προστίθεται το «Άρθρο 43Α Παράγραφος 9, για επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα

Επιβάλλεται νέα ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομίας. Για την επιβολή της εισφοράς λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του εισοδήματος, όπως αυτό προκύπτει από την άθροιση των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό.

Νόμος 4472/17 άρθρο 69 παράγραφος 2 Μείωση συντάξεων κατά 1,5%, λόγω κατάργησης της έκπτωσης φόρου 1,5%

Νόμος 4472/17, αν το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους βάσει της παραγράφου 1, το υπερβάλλον ποσό περικόπτεται. Το ποσό που περικόπτεται κατά τα ανωτέρω δεν μπορεί να υπερβαίνει το δεκαοκτώ τοις εκατό (18%) της καταβαλλόμενης κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος κύριας σύνταξης του δικαιούχου. Αν, μετά την εφαρμογή της ρύθμισης του ανωτέρω εδαφίου, το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους βάσει της παραγράφου 1, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων, όπως αυτή προκύπτει κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3.».

Νόμος 4472/17 Άρθρο 13 Επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομιάς.»

Νόμος 4618/19 Αρθρο 24 Για τα ταμεία Επικουρικής ασφάλισης της Εθνικής τράπεζας. 

Σημείωση: Το Συμβούλιο της Επικρατείας, ακύρωσε το 90% του περιεχομένου του Νόμου 4387/2016, Επονομαζομένου Νόμου Κατρούγκαλου, ως αντισυνταγματικό, μη έχον όμως αναδρομική ισχύ.

ΑΥΤΗ Η ΝΥΧΤΑ ΚΡΑΤΗΣΕ ΠΟΛΛΑ ΧΡΟΝΙΑ

Η εφορία ξεκινάει σαρωτικούς ελέγχους στα ρολόγια της ΔΕΗ – Πρόστιμα έως 20.000 ευρώ


Στη διασταύρωση των δεδομένων των ακινήτων, με στόχο να εντοπιστούν εισοδήματα που διαφεύγουν της φορολογίας, προχωρεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.Σημειώνεται ότι από τα στοιχεία της Airbnb προέκυψε ότι το 2018, μόνο από τη δική της πλατφόρμα εισέρρευσε στην Ελλάδα το 2018, ποσό ύψους 1,4 δισ. ευρώ.
Με τον προσθήκη και των εσόδων από τις άλλες πλατφόρμες της οικονομίας διαμοιρασμού, Booking.com, HomeAway κτλ. εκτιμάται ότι ξεπερνούν το ποσό των 2 δισ. ευρώ.
Αυτό το ποσό, δεν εμφανίστηκε στο σύνολό του στις φορολογικές δηλώσεις και ξεκινούν οι σαρωτικοί έλεγχοι.

Η αποτελεσματικότερη μέθοδος που επιλέχθηκε είναι η διασταύρωση των ενδείξεων των μετρητών της ΔΕΗ.
Ήδη, όπως αναφέρει το sofokleousin.gr, η Εφορία για κάθε ακίνητο διαθέτει τον αριθμό του μετρητή του ηλεκτρικού ρεύματος, τις ενδείξεις του οποίου θα διασταυρώσει, προκειμένου να διαπιστώσει εάν το σπίτι κατοικείται, ενώ δηλώνεται ως «κλειστό».
Στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί αυξημένη κατανάλωση ρεύματος που προδίδει ότι κατοικείται το διαμέρισμα, θα καλείται για εξηγήσεις ο ιδιοκτήτης και για τα περαιτέρω, που προβλέπουν πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Στελέχη της ΑΑΔΕ τονίζουν ότι με το «μπουμ» που έχει προκαλέσει στην αγορά των ακινήτων η φρενίτιδα του Airbnb και την αυξημένη ζήτηση για ενοικίαση ακινήτων, είναι αδύνατο λογικά, να υπάρχουν ακίνητα, που δεν τα εκμεταλλεύονται οι ιδιοκτήτες τους.
Οι υποψίες που έχουν τα στελέχη της ΑΑΔΕ εστιάζονται στο ότι αρκετοί κάτοχοι ακινήτων, τα ενοικιάζουν κρυφά από την εφορία με κανονικές μισθώσεις, αλλά χωρίς να έχουν δηλώσει το μισθωτήριο στην εφορία και φυσικά δεν δηλώνουν τα ενοίκια που εισπράττουν.
Άλλες περιπτώσεις είναι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις, οι οποίες δεν δηλώθηκαν στο ηλεκτρονικό μητρώο για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις της ΑΑΔΕ. Οι συγκεκριμένες κατηγορίες των ιδιοκτητών, είναι εύκολο να εντοπιστούν μέσω των στοιχείων ηλεκτρονικών πλατφορμών και τη διασταύρωση των στοιχείων που υπάρχουν στα data των συγκεκριμένων εταιρειών.
Οι πρόσφατες διασταυρώσεις της ΑΑΔΕ ήδη εντόπισαν περίπου 20.000 ακίνητα τα οποία ενοικιάζονται με βραχυχρόνιες μισθώσεις στους οποίους επιβλήθηκαν τα ανάλογα πρόστιμα, αλλά εκτιμάται ότι είναι δεκάδες χιλιάδες οι περιπτώσεις των «κρυφών» ενοικιάσεων.
Επίσης άλλοι ιδιοκτήτες ακινήτων μισθώνουν βραχυχρόνια τις κατοικίες τους, αλλά εκτός των επίσημων πλατφορμών. Αναζητούν πελάτες μέσω του facebook ή μέσω αγγελιών σε ελληνικά ή ξένα forum ή μέσα, ρισκάροντας ότι δεν θα εντοπιστούν από την εφορία, ενώ το ακίνητο το δηλώνουν ως «κλειστό».

Πρόστιμα έως 20.000 ευρώ

Τα πρόστιμα είναι ιδιαίτερα αυστηρά καθώς, για τις ακόλουθες παραβάσεις προβλέπονται συγκεκριμένα:

α. Παράλειψη εγγραφής στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής».

β. Μη εμφανή αναγραφή του αριθμού εγγραφής στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής» στην ανάρτηση του «Ακινήτου» στις ψηφιακές πλατφόρμες καθώς και σε κάθε άλλο μέσο προβολής.
γ. Μη εμφανή αναγραφή του αριθμού του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (Ε.Σ.Λ.) στην ανάρτηση του «Ακινήτου» στις ψηφιακές πλατφόρμες καθώς και σε κάθε άλλο μέσο προβολής, από τους «Διαχειριστές» για τους οποίους δεν υπάρχει υποχρέωση εγγραφής στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής», επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ στους «Διαχειριστές».Από τη διαπίστωση της παράβασης ο «Διαχειριστής» υποχρεούται εντός (15) δεκαπέντε ημερολογιακών ημερών να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες συμμόρφωσης.
Σε περίπτωση που διαπιστώνεται εκ νέου διάπραξη της ίδιας παράβασης εντός ενός έτους από την έκδοση της πράξης επιβολής του προστίμου και εφόσον έχει παρέλθει το δεκαπενθήμερο εντός του οποίου θα έπρεπε να συμμορφωθεί, το πρόστιμο επιβάλλεται στο διπλάσιο ήτοι 10.000 ευρώ (5.000Χ2=10.000 ευρώ).
Στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης, το πρόστιμο επιβάλλεται στο τετραπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος, δηλαδή 20.000 ευρώ (5.000 Χ 4 = 20.000).Επίσης, σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς «Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής» επιβάλλεται στον «Διαχειριστή» πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος όπως αυτό εμφανίζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα κατά την ημέρα που πραγματοποιείται ο έλεγχος.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης «Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής» επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.


ΠΗΓΗ: Madata.gr

Πέτρος Τατσόπουλος: Ολοκληρώθηκε η βαριά επέμβαση για το ανεύρυσμα αορτής



Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό χειρουργείο, σχολίασαν χαρακτηριστικά οι γιατροί - Αναλυτικά το ιατρικό ανακοινωθέν
Την αισιοδοξία τους για την πορεία της υγείας του πρώην βουλευτή, Πέτρου Τατσόπουλου, εκφράζουν οι θεράποντες ιατροί του στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο, όπου μεταφέρθηκε εσπευσμένα και χειρουργήθηκε.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ethnos.gr, η βαριά επέμβαση στην οποία υποβλήθηκε για αποκατάσταση του διαχωριστικού ανευρύσματος αορτής ολοκληρώθηκε και η ομάδα των γιατρών ευελπιστεί ότι θα ξεπεράσει τον κίνδυνο για τη ζωή του. Μάλιστα θεωρούν ότι το επόμενο 24ωρο θα είναι κρίσιμο για την πορεία της υγείας του, στο οποίο και θα φανεί αν έχει ξεπεράσει τον κίνδυνο. Αυτήν τη στιγμή κρίνεται σταθερή η κατάστασή του. 
Πρόκειται πάντως για μία εξαιρετικά σοβαρή καρδιοχειρουργική επέμβαση με ιδιαιτέρως υψηλά ποσοστά θνητότητας. Στελέχη του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου έλεγαν στο ethnos.gr ότι ο Πέτρος Τατσόπουλος ήταν εξαιρετικά τυχερός που μεταφέρθηκε αμέσως από το στούντιο όπου βρισκόταν με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο, καθώς διαφορετικά θα μπορούσε το αιφνίδιο πρόβλημα υγείας να αποδειχθεί και μοιραίο. 
Ο συγγραφέας και πρώην βουλευτής υπέστη έμφραγμα και διαγνώστηκε με διαχωριστικό ανεύρυσμα. Ο Πέτρος Τατσόπουλος μεταφέρθηκε εσπευσμένα από το στούντιο του Alpha στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο και αμέσως μπήκε στο χειρουργείο, όπου υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση από ιατρικό τιμ με επικεφαλής τον καρδιοχειρουργό, Κώστα Τριανταφύλλου. Για την κατάσταση της υγείας του ενημερώθηκε από τα πρώτα λεπτά η σύζυγός του. 

Αναλυτικά το ιατρικό ανακοινωθέν

Aνακοινώνεται ότι ο συγγραφέας, και πρώην bουλευτής, κ. Πέτρος Τατσόπουλος αφίχθη με  ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στις 12.02 στο ΤΕΠ του Ιπποκρατείου Αθήνας με οξύ οπισθοστερνικό άλγος. Μεταφέρθηκε στο Αιμοδυναμικό Εργαστήριο της Α΄ Πανεπιστημιακής Καρδιολογικής Κλινικής αμέσως, όπου διαγνώστηκε οξύ διαχωριστικό ανεύρυσμα της αορτής.
Ο ασθενής διασωληνώθηκε και μεταφέρθηκε στο χειρουργείο καρδιάς επειγόντως (ώρα 12.50), όπου διαπιστώθηκε Οξύς Διαχωρισμός Ανιούσης Αορτής συνοδευόμενος από οξύ επιπωματισμό. Εγένετο χειρουργική αποκατάσταση της νόσου, η επέμβαση που διήρκεσε 5 ώρες περίπου ολοκληρώθηκε επιτυχώς και ο ασθενής διακομίσθηκε σταθερός στην Μονάδα Καρδιοχειρουργικής Ανάνηψης στις 18.15. Μετά την πάροδο του επόμενου 24ώρου θα ακολουθήσει νεώτερη ανακοίνωση

«Νιώθω έναν ισχυρό πόνο στο στήθος» 

Όλα ξεκίνησαν το πρωί της Τρίτης, όταν ο Πέτρος Τατσόπουλος ήταν καλεσμένος στην εκπομπή «Εκτός Γραμμής» στον Alpha. Είχε κληθεί να μιλήσει για το Προσφυγικό, αλλά ένιωσε πόνους στο στήθος. Μάλιστα, λίγο πριν από τις διαφημίσεις, και ενώ μιλούσε για το θέμα ο Δημήτρης Βίτσας, ο κ. Τατσόπουλος ζήτησε να αποχωρήσει λόγω των αφόρητων πόνων. «Θα μου επιτρέψετε, επειδή αισθάνομαι έναν ισχυρό πόνο στο στήθος, να αποχωρήσω», ανέφερε χαρακτηριστικά. 
Μετά το διαφημιστικό, ο παρουσιαστής της εκπομπής, Τάκης Χατζής, σημείωσε: «Είχαμε ένα δυσάρεστο περιστατικό, είχαμε την λιποθυμία του κ. Τατσόπουλου. Ήταν εδώ μαζί μας μαζί με τον γιατρό τον κ. Λύρα να παρουσιάσουν ένα θέμα. Είναι μαζί του και ο κ. Βίτσας, έχουμε ενημερώσει και το ασθενοφόρο. Ελπίζω να πάνε όλα καλά, ο Πέτρος είναι γερός». 
Κατευθείαν τον παρέλαβε ασθενοφόρο και τον μετέφερε στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο, όπου οι γιατροί προχώρησαν στη διασωλήνωσή του και τον έβαλαν εσπευσμένα στο χειρουργείο. 

Τι είναι το διαχωριστικό ανεύρυσμα 

Η αορτή δεν είναι απλά ένας αγωγός αιματικής ροής αλλά αποτελείται από ένα σύστημα χιτώνων. Υπό φυσιολογικές συνθήκες οι χιτώνες αυτοί είναι στερεά συνδεμένοι μεταξύ τους. Όταν όμως συμβεί ενδοτοιχωματική αιμορραγία, τότε μπορεί η απότομη είσοδος του αίματος ανάμεσα στους χιτώνες να προκαλέσει διαχωρισμό/σκίσιμο  του αρτηριακού τοιχώματος.
Ο διαχωρισμός αυτός, το επίμηκες σκίσιμο των χιτώνων της αορτής, δημιουργεί δύο αυλούς: τον αληθή και τον ψευδή αορτικό αυλό. Σε μερικές περιπτώσεις μέσα από τον ψευδή αυλό μπορεί να προκληθεί και δεύτερη ή και περισσότερες ρήξεις του έσω χιτώνα, με αποτέλεσμα την επανείσοδο του αίματος από τον ψευδή αυλό στον αληθή με παράλληλη αποκατάσταση της περιφερικής κυκλοφορίας και της αιμάτωσης των αντίστοιχων οργάνων. Τα περισσότερα εκλυτικά αίτια δημιουργίας των αορτικών ανευρυσμάτων και κυρίως η υπέρταση, μπορεί να προκαλέσουν και τον διαχωρισμό της αορτής, με αποτέλεσμα την αύξηση της διαμέτρου του αορτικού αυλού και τη δημιουργία διαχωριστικού ανευρύσματος.

Κλινική εικόνα

Η κλινική εικόνα των ασθενών με διαχωρισμό της αορτής, σε αντίθεση με την εικόνα των αρτηριακών ανευρυσμάτων πολύ συχνά είναι ιδιαίτερα θορυβώδης και σπανιότερα ήπια. Συνήθως παρατηρείται απότομη εισβολή των συμπτωμάτων με οξύ διαξιφιστικό οπισθοστερνικό άλγος που μπορεί να αντανακλά στην ωμοπλάτη, και να μιμείται το οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Όταν ο διαχωρισμός επεκτείνεται προς τη ρίζα της ανιούσης αορτής μπορεί να προκαλέσει οξεία ανεπάρκεια της αορτικής βαλβίδας. Η οξεία ανεπάρκεια της αορτικής βαλβίδας αποτελεί σημείο επικείμενης ρήξης του ανευρύσματος στην περικαρδιακή κοιλότητα με συνοδό υπογκαιμική καταπληξία, επιπωματισμό ή δεξιά καρδιακή ανεπάρκεια και γι΄ αυτό πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα με χειρουργική θεραπεία.
Κάθε υπερτασικός ασθενής που προσέρχεται στο τμήμα επειγόντων με οπισθοστερνικό άλγος και διαστολικό φύσημα αορτής πρέπει να ελέγχεται αμέσως με υπερηχοκαρδιογράφημα, κατά προτίμηση διοισοφάγειο, για να αποκλεισθεί ή να επιβεβαιωθεί η διάγνωση του διαχωρισμού της ανιούσης αορτής. Ας σημειωθεί ότι ακόμη και η ηλεκτροκαρδιογραφική διάγνωση κατωτέρου εμφράγματος του μυοκαρδίου με οξεία ανεπάρκεια της αορτής, όχι μόνο δεν αποκλείει αορτικό διαχωρισμό αλλά μπορεί να είναι και απότοκός του. Στην προκειμένη περίπτωση το κατώτερο έμφραγμα μπορεί να προέρχεται από επέκταση του διαχωρισμού προς το στόμιο της δεξιάς στεφανιαίας αρτηρίας. Όταν δε ο διαχωρισμός εκτείνεται προς το στέλεχος της αριστεράς στεφανιαίας τότε συνήθως το έμφραγμα δεν εκδηλώνεται, διότι ο ασθενής καταλήγει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα από οξύ εκτεταμένο έμφραγμα του μυοκαρδίου, συχνά με κοιλιακή μαρμαρυγή.

Διάγνωση

Όταν η διάγνωση του διαχωρισμού της αορτής τίθεται μέσα σε χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων από την έναρξη των συμπτωμάτων, τότε ονομάζεται οξύς διαχωρισμός. Αντίθετα ονομάζεται χρόνιος διαχωρισμός όταν η διάγνωση τίθεται τυχαία ή μετά το χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων. 
Η αρχική διάγνωση σε ασθενείς με χρόνιο διαχωρισμό συνήθως τίθεται τυχαία, ή μετά από φυσική εξέταση κατά την οποία αποκαλύπτεται νέο διαστολικό φύσημα ανεπάρκειας της αορτικής βαλβίδας, είτε μετά από απλή ακτινογραφία θώρακος κατά την οποία προβάλλει προς τα δεξιά η ακτινογραφική σκιά της ανιούσης αορτής, είτε μετά από υπερηχοκαρδιογράφημα καρδιάς κατά το οποίο η ρίζα της ανιούσης αορτής ελέγχεται με διαχωρισμό των αορτικών χιτώνων. Η επιβεβαίωση της διάγνωσης αλλά και ο καθορισμός του μεγέθους και της έκτασης του διαχωρισμού τίθεται συνήθως με υπολογιστική ή μαγνητική τομογραφία θώρακος ή και με διοισοφάγειο υπερηχοκαρδιογράφημα. Όταν οι παραπάνω εξετάσεις αναδεικνύουν μεν ανώμαλη και διατεταμένη αορτή χωρίς να θέτουν τη διάγνωση του διαχωρισμού, τότε υπάρχει ένδειξη αορτογραφίας, η οποία μπορεί να αποκλείσει ή να επιβεβαιώσει τη διάγνωση. Επίσης όλοι οι ασθενείς με υψηλή πιθανότητα στεφανιαίας νόσου πρέπει να υποβάλλονται σε στεφανιογραφία εφόσον βρίσκονται σε καλή αιμοδυναμική κατάσταση.

Αυστηρά διαβήματα της Αθήνας στα Σκόπια – Τηρήστε στην Συμφωνία και κατεβάστε τον Ήλιο της Βεργίνας

Την έντονη αντίδραση της Αθήνας προκαλεί η απροθυμία των Σκοπίων να εφαρμόσουν τη Συμφωνία των Πρεσπών, επιτρέποντας – μεταξύ άλλων – ακόμα και σήμερα τη χρήση συμβόλων όπως ο Ήλιος της Βεργίνας, αλλά και τη χρήση του όρου «μακεδονικό» για σειρά προϊόντων της γειτονικής χώρας.
Η αναβλητική διάθεση των γειτόνων και οι σημαντικές καθυστερήσεις έχουν προκαλέσει βαθύτατη ενόχληση στο ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, η οποία – όπως αποκαλύπτει σήμερα η Real News εκφράστηκε με δύο επίσημα διαβήματα διαμαρτυρίας το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.Στο ελληνικό ΥΠΕΞ η άποψη ότι τα Σκόπια παίζουν με τον χρόνο είναι διάχυτη. Υψηλόβαθμος κρατικός αξιωματούχος επεσήμανε με νόημα στην Real ότι «αφ’ ης στιγμής η συμφωνία έχει κυρωθεί από τα δύο Κοινοβούλια, το πρόβλημα έγκειται όχι στην εφαρμογή της αλλά ακριβώς στο ότι δεν εφαρμόζεται. Οκτώ μήνες μετά την ψήφιση της συμφωνίας των Πρεσπών, οι Αρχές των Σκοπίων όχι απλώς δεν έχουν προχωρήσει σε ταχεία εφαρμογή των όρων της συμφωνίας, αλλά ακόμα δεν έχουν δώσει ολοκληρωμένη πληροφόρηση ως προς το χρονοδιάγραμμα και τις ενέργειες στις οποίες θα προβούν τα Σκόπια, με αποτέλεσμα η ελληνική πλευρά να μη γνωρίζει τι πρέπει να περιμένει».
Σύμφωνα με ασφαλείς που επικαλείται η Real, στις αρχές Σεπτεμβρίου ο πρέσβης Δημήτριος Γιαννακάκης, επικεφαλής του Γραφείου Συνδέσμου της Ελλάδας στα Σκόπια, είχε συνάντηση με τον υπουργό Εξωτερικών της γειτονικής χώρας Νίκολα Ντιμιτρόφ, γνωστοποιώντας του την έντονη ανησυχία της Αθήνας για τις καθυστερήσεις.
Στις 13/9/2019 ακολούθησε δεύτερη συνάντηση του κ. Γιαννακάκη με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Εξωτερικών της γειτονικής χώρας. Η ελληνική πλευρά εξέθεσε σειρά προβληματισμών, επισημαίνοντας με νόημα ότι είναι αδήριτη ανάγκη για τη γειτονική χώρα να έχει σημειώσει αποφασιστική πρόοδο στην εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών πριν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Οκτωβρίου, στο οποίο αναμένεται να συζητηθούν θέματα διεύρυνσης.
Στις συναντήσεις αυτές η Αθήνα προειδοποίησέ με εμφατικό τρόπο τα Σκόπια ότι είναι επιτακτική η ανάγκη για άμεση δράση βάσει των άρθρων 8.2 (ανάδειξη ελληνικότητας αρχαίων Μακεδόνων) και 8.3 (αφαίρεση Ήλιου της Βεργίνας) της συμφφωνίας και όχι απλώς για συμβολικές κινήσεις της τελευταίας στιγμής τον Οκτώβριο.
Παράλληλα, τονίστηκε ότι η Ελλάδα δίνει μεγάλη σημασία στην αφαίρεση αλυτρωτικού/αναθεωρητικού περιεχομένου από τα προγράμματα Ιστορίας, αλλά και ότι αναμένει εντός Σεπτεμβρίου ενέργειες εφαρμογής της συμφωνίας σε τομείς υψηλού συμβολισμού.
Παρά το γεγονός ότι οι Αρχές της γειτονικής χώρας παρουσίασαν οδηγίες οι οποίες έχουν δοθεί από την κυβέρνηση για εφαρμογή της συμφωνίας προσθέτοντας μάλιστα, ότι αυτές θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τις 3 Οκτωβρίου, η θέση της ελληνικής πλευράς ήταν ότι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, για κομβικής σημασίας ζητήματα εξακολουθεί να καταγράφεται μηδενική πρόοδος.

Οι δικαιολογίες

Οι δικαιολογίες που προέβαλε η γειτονική χώρα δεν προκάλεσαν στο ελληνικό στρατόπεδο αισιοδοξία για επιτάχυνση. Οι αξιωματούχοι των Σκοπίων δεν αμφισβήτησαν τις καθυστερήσεις. Αντιθέτως, τις απέδωσαν στην αναβλητικότητα των Βαλκανίων και στην αδικαιολόγητη -όπως και οι ίδιοι παραδέχθηκαν- πεποίθηση ορισμένων ότι η εφαρμογή των μέτρων πρέπει να αρχίσει μετά την παρέλευση του εξαμήνου.
Για την ελληνική πλευρά, ωστόσο, ως ιδιαιτέρως σημαντική αξιολογείται η έλλειψη βούλησης τμήματος τής ηγεσίας του κυβερνώντος κόμματος το οποίο διερωτάται γιατί να ανάλάβει τέτοιο πολιτικό κόστος εφόσον δεν έχει εξασφαλιστεί το ότι η Ε.Ε. θα δώσει ημερομηνία έναρξης ενταξιακών διαπραγματεύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά επέμεινε ότι, όσα προσκόμματα και αν εμφανίζονται, η άλλη πλευρά δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση εφαρμογής της συμφωνίας.
Για την Αθήνα είναι σαφές ότι τα Σκόπια δεν έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμφωνία για την ανάδειξη της ελληνικότητας των αρχαίων Μακεδόνων στα μνημεία, αλλά και για την αφαίρεση του Ήλιου της Βεργίνας.
Ο Έλληνας πρέσβης αναφέρθηκε σε απαίτηση της ελληνικής πλευράς να προχωρήσει άμεσα η αφαίρεση του Ηλιου της Βεργίνας και από πεζοδρόμια, ιστούς σημαιών, πλατείες ακόμα και από υπαίθρια καταστήματα με σουβενίρ. Φαίνεται όμως ότι το συγκεκριμένο ζήτημα απαιτεί ακόμα πολύ χρόνο.
Παρά το γεγονός ότι οι κυβερνητικές Αρχές στα Σκόπια φέρεται να έχουν δώσει εντολή για αφαίρεση του συμβόλου από τους δημόσιους χώρους μέχρι τις 3 Οκτωβρίου, είναι πολύ πιθανό να εγερθούν αμφισβητήσεις ως προς το τι αποτελεί δημόσιο χώρο (π.χ. πεζοδρόμια ανήκοντα σε πολυκατοικίες και όχι στον δήμο, σημαίες σε ιδιωτικά οικόπεδα, υπαίθρια καταστήματα με σουβενίρ κλπ).
Τα εσωτερικά ζητήματα στα Σκόπια είναι πολλά και η κυβέρνηση Ζάεφ φοβάται αντιδράσεις όσων θίγονται, μηνύσεις για καταστροφή ξένης περιουσίας, αλλά και πολιτική εκμετάλλευση του ζητήματος από την αντιπολίτευση.
Μείζον ζήτημα, ωστόσο, προκύπτει και με τις πινακίδες οι οποίες-με βάση τη συμφωνία- θα έπρεπε να τοποθετηθούν στα μνημεία προκειμένου να αναδειχθεί η ελληνικότητα των αρχαίων Μακεδόνων.
Η εικόνα που έχει το υπουργείο Εξωτερικών είναι ότι οι πινακίδες ήταν πολύ μικρές, κατασκευασμένες από πλαστικό και τοποθετήθηκαν στα περισσότερα μνημεία με κόλλα, με αποτέλεσμα είτε να αφαιρεθούν είτε να βανδαλιστούν σχεδόν αμέσως και ως εκ τούτου να μην είναι ορατές.
Οι ίδιες πληροφορίες υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση Ζάεφ έδωσε εντολή για την άμεση αντικατάστασή τους χωρίς ωστόσο να υπάρχει η παραμικρή ενημέρωση προς την ελληνική πλευρά για το πότε αυτή θα ολοκληρωθεί.
Η ελληνική πλευρά έχει ήδη επισημάνει συγκεκριμένα μνημεία στην πόλη των Σκοπίων, αλλά και παραδείγματα τα οποία χρήζουν παρεμβάσεων.
Μεταξύ άλλων:
  • Τα αγάλματα των οκτώ αρχαίων Μακεδόνων βασιλέων στη Γέφυρα των Πολιτισμών, στο κέντρο των Σκοπίων
  • Το Μέγαρο της Λυδίας της Φιλιππησίας
  • Το μνημείο για τα παιδιά – πρόσφυγες σε πλατεία απέναντι από τη Βουλή Η ελληνική πλευρά υπενθύμισε ότι το 2016 τοποθετήθηκε εκεί πινακίδα με τον Ήλιο της Βεργίνας και με την απαράδεκτη αναφορά σε «γενοκτονία των Μακεδόνων» στην Ελλάδα.
  • Ο Ήλιος της Βεργίνας σε κεντρικό δρόμο των Σκοπίων, με τους Σκοπιανούς να υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ιδιωτικό χώρο.
  • Η τεράστια πινακίδα σε κτίριο με τίτλο «Αρχαιολογικό Μουσείο της Μακεδονίας».
  • Το λογότυπο δήμου Κριβο-γκάστανι στο οποίο απεικονίζεται ο Ήλιος της Βεργίνας.
Παράλληλα, στο διάβημα της η ελληνική πλευρά επεσήμανε ότι τους τελευταίους μήνες έχουν κατά καιρούς προκληθεί προβλήματα σε Διεθνείς Εκθέσεις στις οποίες η γειτονική χώρα αναγραφόταν σε πινακίδες ή κείμενα ως «Μακεδονία», αλλά και το γεγονός ότι σε αθλητικές διοργανώσεις οι αποστολές της γειτονικής χώρας χρησιμοποιούν στολές με τα διακριτικά «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ».
Πηγή: Εφημερίδα Real News

Αφορολόγητο έως και το 77% του εισοδήματος των βουλευτών -Αναλυτικά παραδείγματα

ΕΩΣ ΚΑΙ ΠΕΝΤΑΠΛΑΣΙΑ Η ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Εως και σχεδόν πενταπλάσιο φόρο πληρώνει ένας πολίτης, σε σύγκριση με βουλευτή, για το ίδιο ετήσιο εισόδημα.
Ο «Ελεύθερος Τύπος», αναλύοντας τα φορολογικά προνόμια που απολαμβάνουν οι Ελληνες βουλευτές κατέληξε ότι ποσά που αντιστοιχούν σε ποσοστά από 25% έως και 77% των καθαρών εισοδημάτων που λαμβάνουν ετησίως για τις δραστηριότητές τους στο κοινοβούλιο απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος.
Παράλληλα, από την έρευνα της εφημερίδας, προκύπτει ότι ένας πολίτης πληρώνει έως και 4,9 φορές υψηλότερο φόρο από ένα βουλευτή.
Από τα στοιχεία που δημοσίευσε ο «Ελεύθερος Τύπος», οι βουλευτές έχουν τις παρακάτω παροχές και φοροαπαλλαγές:
1. Το ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης ανέρχεται σε 5.780 ευρώ μηνιαίως και σε 69.360 ευρώ ετησίως (5.780 ευρώ Χ 12 = 69.360 ευρώ). Στο ποσό αυτό προστίθεται και το επίδομα γάμου, το οποίο ανέρχεται σε 35 ευρώ το μήνα ή σε 420 ευρώ ετησίως. Πριν υπαχθεί σε φόρο το ποσό της βουλευτικής αποζημίωσης αφαιρείται το ποσό των κρατήσεων για υγειονομική περίθαλψη και κοινωνική ασφάλιση, καθώς και τυχόν ποσά που αποδίδονται στο κόμμα. Το συνολικό ποσό των κρατήσεων αυτών μπορεί να φθάσει μέχρι και τα επίπεδα των 24.250 ευρώ. Το υπόλοιπο που απομένει, μετά την αφαίρεση των κρατήσεων αυτών, είναι το συνολικό καθαρό εισόδημα του βουλευτή.
Περαιτέρω, κατά την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, αφαιρείται από το καθαρό αυτό εισόδημα το 25% του ακαθάριστου ποσού της βουλευτικής αποζημίωσης ως τεκμαρτή ετήσια δαπάνη για την κάλυψη των αναγκών μίσθωσης των πολιτικών γραφείων και λοιπών αναγκών άσκησης του βουλευτικού λειτουργήματος. Το ποσό που εκπίπτει (αφαιρείται από την καθαρή φορολογητέα βουλευτική αποζημίωση) ανέρχεται συγκεκριμένα σε 17.445 ευρώ (69.360 ευρώ Χ 25% = 17.445 ευρώ).
Επιπλέον, κατά την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος, από την ετήσια καθαρή φορολογητέα αποζημίωση του βουλευτή αφαιρείται, ως επιπλέον αφορολόγητο, ένα ποσό ύψους 10.868 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί στο μηνιαίο επίδομα βιβλιοθήκης ύψους 905,66 ευρώ (12 Χ 905,66 ευρώ = 10.868 ευρώ).
2. Πέραν της βουλευτικής αποζημίωσης, σε κάθε βουλευτή χορηγούνται και τα παρακάτω επιδόματα, τα οποία είναι αφορολόγητα (χωρίς παραστατικά):
* Επίδομα οργάνωσης γραφείου: 936 ευρώ το μήνα ή 11.230 ευρώ το χρόνο (936 ευρώ Χ 12 = 11.230 ευρώ).
* Αποζημίωση εξόδων μετακίνησης: 364 ευρώ το μήνα ή 4.368 ευρώ το χρόνο (364 ευρώ Χ 12 = 4.368 ευρώ).
* Ταχυδρομικά τέλη: 1.136,64 ευρώ το μήνα ή 13.632 ευρώ το χρόνο (1.136,64 ευρώ Χ 12 = 13.632 ευρώ).
* Αποζημίωση συμμετοχής σε κοινοβουλευτικές επιτροπές, θερινά τμήματα, επιτροπές ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων, βουλευτών και δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης.
Το συμπέρασμα
Με βάση όλα αυτά τα στοιχεία, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το συνολικό καθαρό ποσό του ετήσιου εισοδήματος από την κοινοβουλευτική δραστηριότητα μπορεί να φθάσει τα 74.760 ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζεται η αποζημίωση για τη συμμετοχή σε επιτροπές, θερινά τμήματα κ.λπ.
Από αυτό το ποσό, το τελικό φορολογητέο μπορεί να περιοριστεί μόλις στα 17.217 ευρώ και το αφορολόγητο ποσό να φθάσει στις 57.543 ευρώ. Δηλαδή το φορολογητέο ποσό μπορεί να περιοριστεί μόλις στο 23% του συνολικού ετήσιου καθαρού εισοδήματος και το αφορολόγητο να φθάσει στο 77%.
Ουσιαστικά, για καθαρό εισόδημα ύψους 74.760 ευρώ ένας βουλευτής πληρώνει φόρο εισοδήματος και ειδική εισφορά αλληλεγγύης που αντιστοιχεί στο ποσό των 17.217 ευρώ. Με βάση τις ισχύουσες σήμερα κλίμακες υπολογισμού του φόρου εισοδήματος και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, το συνολικό ποσό των φόρων που πληρώνει ένας βουλευτής χωρίς προστατευόμενα τέκνα για εισόδημα 74.760 ευρώ από κοινοβουλευτική δραστηριότητα είναι μόλις 5.967,14 ευρώ, αφού επιβαρύνεται μόνο για τις 17.217 ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα 57.543 ευρώ απαλλάσσεται από το φόρο εισοδήματος.
Αντιθέτως, για ετήσιο καθαρό εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ύψους 74.760 ευρώ ένας απλός πολίτης πληρώνει σήμερα φόρο εισοδήματος και ειδική εισφορά αλληλεγγύης συνολικού ύψους 29.190,37 ευρώ.
iefimerida.gr