Τι σημαίνει τελικά αναπτυξιακό σχέδιο και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα;

Η συζήτηση για την αναπτυξιακή στρατηγική πρέπει να γίνει με όρους διαφορετικούς - Από τη μια η πανδημία και από την άλλη το μέγεθος και βάθος της οικονομικής κρίσης παραπέμπουν σε συνολικότερους μετασχηματισμούς

Τι σημαίνει τελικά αναπτυξιακό σχέδιο και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα; | in.grΠαρότι ταυτίζουμε την έννοια του οικονομικού σχεδίου με τον πάλαι ποτέ «υπαρκτό σοσιαλισμό», υπήρξε μια εποχή που στα περισσότερα καπιταλιστικά κράτη υπήρχαν διαδικασίες οικονομικού σχεδιασμού. Κληρονομιά των συζητήσεων για το μέλλον των οικονομιών μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αρκετές χώρες θα αποκτήσουν θεσμούς σχεδιασμού.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το περίφημο γαλλικό Commissariat général du Plan, θεσμός που θα είναι ενεργός από το 1946 μέχρι το 2006, αν και ήδη από τη δεκαετία του 1980 είχε αρχίσει να περιορίζεται ο ρόλος του. Ιδεολογικά η έννοια του οικονομικού σχεδιασμού, παρότι κομβική πλευρά των εκδοχών «κεϊνσιανής» διαχείρισης, θα δεχτεί πλήγματα με την άνοδο του νεοφιλελευθερισμού και την αντίληψη ότι ο βασικός πυρήνας οικονομικής και κοινωνικής ορθολογικότητας βρίσκεται στην απελευθέρωση των δυναμικών της αγοράς.Να σκεφτούμε αλλιώς

Βέβαια, αυτό δεν ακύρωσε την ανάγκη των κρατών να κάνουν σχεδιασμούς, εάν αναλογιστούμε ότι μια σειρά από αποφάσεις, από τις κατευθύνσεις ανάπτυξης του εκπαιδευτικού μηχανισμού έως τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τη χάραξη των μεγάλων συγκοινωνιακών δικτύων, απαιτούν στοιχεία μεσοπρόθεσμού σχεδιασμού ως προς την αναγκαιότητα και τη βιωσιμότητα.
Ομως, ο πυρήνας μιας αντίληψης «οικονομικού σχεδίου» ως προς το ποιοι τομείς της οικονομίας πρέπει να αναπτυχθούν υποχώρησε. Αντίθετα, κυριάρχησε μια λογική ότι αρκούσαν κυρίως να διαμορφωθούν ευνοϊκές συνθήκες για την προσέλκυση επενδύσεων και την επιχειρηματικότητα. Η συζήτηση μετατοπίστηκε προς τις «μεταρρυθμίσεις» για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης, την ιδιωτικοποίηση βασικών υποδομών, τη μείωση του εργατικού κόστους και τη μεγαλύτερη ευελιξία της εργασίας.

Η «φούσκα» ως ανάπτυξη

Σε μια όχι και τόσο μακρινή εποχή μπορούσε κανείς να βρει στα υπουργεία ή στις τράπεζες ανθρώπους με βαθιά γνώση των διαφόρων τομέων της οικονομίας. Γνώριζαν τις παραγωγικές μονάδες που λειτουργούσαν, το είδος των τεχνολογιών που χρησιμοποιούσαν, τα προϊόντα που παρήγαν, τη γεωγραφική κατανομή τους. Σταδιακά, αυτού του είδους η εποπτεία υποχώρησε και αυτή η γνώση κατακερματίστηκε.
Συνέβαλε σε αυτό η αλλαγή αντίληψης για την οικονομική ανάπτυξη. Ιδέες που σε προηγούμενες εποχές είχαν θεωρηθεί αυτονόητες, όπως η έμφαση στις τοπικές ιδιαιτερότητες, στα τοπικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, στην ανάγκη σχετικής αυτάρκειας μέσα από εκβιομηχάνιση για υποκατάσταση εισαγωγών, άρχισαν να υποχωρούν, προς όφελος μιας αντίληψης που έβλεπε την ανάπτυξη κυρίως ως γρήγορη βελτίωση των οικονομικών δεικτών. Ηδη από τη δεκαετία του 1990 οι μεγάλες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, που συμπλήρωναν τις όποιες εθνικές, η μείωση του κόστους δανεισμού και η δυνατότητα μαζικής άντλησης κεφαλαίων από το χρηματιστήριο, διαμόρφωσε μια νέα εκδοχή «αναπτυξιακής» στρατηγικής που στηριζόταν στη γρήγορη απορρόφηση πόρων, έδινε την εικόνα της ταχείας ανάπτυξης, αλλά είχε και στοιχεία «φούσκας». Ο ερχομός του ευρώ επέτεινε τις τάσεις αυτές.
Κορυφαίο παράδειγμα ο τρόπος που αντιμετωπίστηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004. Ενα ευρύτερο σύνολο έργων προωθήθηκαν στο όνομα αυτού του στόχου. Αρκετά ήταν όντως αναγκαία, άλλα έδειξαν την έλλειψη σχεδιασμού και ορισμένα απλώς αναζητούσαν αγοραστή υπογραμμίζοντας τα όρια του «οράματος» και δίνοντας εικόνα σε μία από τις αιτίες της υπερχρέωσης της χώρας.
Κομβική πλευρά της περιόδου εκείνης η θέση ότι η ιδιωτικοποίηση συνιστά «αναπτυξιακή στρατηγική». Η πώληση επιχειρήσεων του Δημοσίου και η απόδοση κρίσιμων υποδομών εξαρχής στην ιδιωτική πρωτοβουλία θεωρήθηκε ότι έδιναν νέα αναπτυξιακή δυναμική. Ομως, ποτέ δεν έγινε μια ουσιώδης αποτίμηση των στρεβλώσεων του μοντέλου, της αύξησης κόστους που μπορεί να είχε σε ορισμένες περιπτώσεις ή του γεγονότος ότι άφησε ως κληρονομιά την αντίληψη ότι η πώληση συνιστά από μόνη της «επένδυση».
Η περίοδος των Μνημονίων αποτύπωσε οδυνηρά το κόστος αυτού του αναπτυξιακού υποδείγματος.

Η αρχαιολογική υπηρεσία, τα δασαρχεία και τα εμπόδια

Την προηγούμενη περίοδο εμπεδώθηκε η αντίληψη ότι μεγάλα αναπτυξιακά σχέδια καθυστερούσαν επειδή προσέκρουαν είτε σε περιβαλλοντικούς περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της δασικής προστασίας, είτε στην επιμονή των στελεχών της αρχαιολογικής υπηρεσίας να ανακαλύπτουν προστατευόμενους αρχαιολογικούς χώρους.
Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα ήταν ότι αρκετά από τα επενδυτικά σχέδια που προτάθηκαν όντως δημιουργούσαν προβλήματα είτε σε σχέση με την περιβαλλοντική προστασία είτε σε σχέση με την προστασία αρχαιοτήτων. Η προσαρμογή των επενδυτικών σχεδίων σε αυτές τις απαιτήσεις, ακόμη και εάν έγινε σε εφαρμογή σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, σε γενικές γραμμές βελτίωσε το τελικό αποτέλεσμα. Αλλωστε, ακόμη σε διάφορα μέρη της Ελλάδας βλέπουμε τραυματισμένα τοπία από εποχές που δεν λειτούργησαν ανάλογοι μηχανισμοί προστασίας.
Ούτως ή άλλως, το πρόβλημα ήταν ότι κάποια στιγμή όντως στη χώρα μας επικεντρώθηκε η αναζήτηση επενδύσεων σε τομείς όπως το real estate ή ο τουρισμός, επενδύσεις που κατεξοχήν διεκδίκησαν ειδική χωροταξική και περιβαλλοντική μεταχείριση. Μόνο που ταυτόχρονα ήταν και τομείς σχετικά χαμηλής προστιθέμενης αξίας και είναι ευάλωτοι στις δυναμικές της διεθνούς οικονομικής συγκυρίας, όπως αποδεικνύει η παγκόσμια κατάρρευση της τουριστικής βιομηχανίας.

Η αναζήτηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος

Από μια άποψη δεν μας λείπουν οι «αναπτυξιακές στρατηγικές». Αρκεί κανείς να κοιτάξει τις διάφορες επικαιροποιημένες παραλλαγές της Εθνικής Στρατηγικής για βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη που είχε επεξεργαστεί η προηγούμενη κυβέρνηση ή τις διάφορες εξαγγελίες της τρέχουσας. Κοιτώντας τες θα διαπιστώσει ότι συνδυάζουν την αναγκαστική ενσωμάτωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας ως αναπτυξιακής στρατηγικής («δημοσιονομική βιωσιμότητα» ήταν η φράση που είχε χρησιμοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση), τη γενική υπεράσπιση των «μεταρρυθμίσεων» και από εκεί και πέρα τον συνδυασμό της επικέντρωσης σε κλάδους ούτως ή άλλως ενεργούς (τουρισμός, ενέργεια), τη γενική επίκληση της επένδυσης στα δίκτυα και φυσικά την επιμονή στην αναμέτρηση με τις προκλήσεις της 4ης βιομηχανική επανάστασης και της βιωσιμότητας.
Οταν, όμως, έρχεται η ώρα να συζητήσουμε για το τι σημαίνει πραγματικά ανάπτυξη, καταλήγουμε να συζητάμε για τις… μπουλντόζες στο Ελληνικό, κάτι που ακριβώς δείχνει τα όρια αυτής της συζήτησης.
Και καλό είναι να συνειδητοποιήσουμε αυτά τα όρια ακριβώς γιατί είμαστε αντιμέτωποι με μια συγκυρία που αποτελεί τομή και μετάβαση σε νέα εποχή. Από τη μια η πανδημία έφερε στο προσκήνιο παραμέτρους ευαλωτότητας που δίνουν άλλη και πιο επείγουσα διάσταση στην έννοια της βιωσιμότητας. Από την άλλη, το μέγεθος και βάθος της οικονομικής κρίσης αναδεικνύει τα όρια της όποιας ανάκαμψης μετά την προηγούμενη κρίση και παραπέμπει σε συνολικότερους μετασχηματισμούς, ξεκινώντας από τις αλλαγές στη διεθνή αρχιτεκτονική με την επιστροφή εννοιών όπως η σχετική εθνική αυτάρκεια.
Σε ένα τέτοιο τοπίο, είναι ανάγκη η συζήτηση για ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο να αποδεσμευθεί από τους «κοινούς τόπους» που όρισαν τη σχετική συζήτηση τα προηγούμενα χρόνια.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε με βάση την παραδοσιακή αντίληψη των ισχυρών κλάδων. Οταν όλοι οι διεθνείς οικονομικοί οργανισμοί υπογραμμίζουν ότι η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει ακόμη χειρότερη ύφεση επειδή έχει υπέρμετρη εξάρτηση από τον τουρισμό, αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως η τελευταία προειδοποίηση για την αναγκαία στροφή σε άλλους κλάδους και την αποσύνδεση της έννοιας της επένδυσης από το real estate και τον τουρισμό.
Αντίστοιχα, όταν το προηγούμενο διάστημα αντιμετωπίσαμε μια μεγάλη φυγή μορφωμένου και καταρτισμένου δυναμικού, στην πραγματικότητα μια τεράστια αποεπένδυση ως προς τον πολυτιμότερο παραγωγικό πόρο που διαθέτουμε, έπεται ότι χρειάζεται η εργασία να ξεφύγει από την κατηγορία του κόστους και να μεταφερθεί στην κατηγορία της επένδυσης και άρα να δούμε την αξιοπρέπεια των συνθηκών και της αμοιβής της ως αναπτυξιακή στρατηγική.

Η έννοια της «βιωσιμότητας»

Το ίδιο ισχύει και για την έννοια της «βιωσιμότητας». Μέχρι τώρα την είδαμε κυρίως ως κίνητρο για μια επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όχι πάντα με τον καλύτερο σχεδιασμό εάν κρίνουμε από τις τοπικές αντιδράσεις. Ομως, με την ανησυχία για την κλιματική αλλαγή να κλιμακώνεται, ολοένα και παραπάνω οι περιβαλλοντικοί όροι παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών θα γίνονται καθοριστικοί για την όποια καταναλωτική του απήχηση.
Επειτα χρειάζεται να αποκτήσουμε βιομηχανική μνήμη και προοπτική, δηλαδή επίγνωση των πραγματικών παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας: αυτό αφορά την πραγματική καταγραφή και αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας, γνώσης, επιδεξιότητας που υπάρχει σε μια σειρά από κλάδους (στη βιομηχανία, στην ενέργεια, στη ναυτιλία, στην πληροφορική), δεξιοτήτων πιο σημαντικών μεσοπρόθεσμα από την ικανότητα αποτελεσματικής κατάρτισης τεχνικών δελτίων για έργα του ΕΣΠΑ, που σε συνδυασμό με την ύπαρξη σημαντικού επιστημονικού δυναμικού και της σημαντικής ερευνητικής υποδομής των πανεπιστημίων, δίνουν όντως τη δυνατότητα βιομηχανικής πολιτικής και στροφής σε κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Και βέβαια χρειάζεται μια άλλη, πιο ενεργητική αντίληψη για τον ρόλο του κράτους. Η συγκυρία σηματοδοτεί, από διάφορες απόψεις, μια επιστροφή του κράτους, διαψεύδοντας προηγούμενες «ορθοδοξίες». Ομως, δεν αρκεί να δούμε το κράτος απλώς ως έναν φορέα επιδοτήσεων ή μηχανισμό επιμερισμού φοροελαφρύνσεων και «κινήτρων». Τόσο ο αυξημένος ρόλος του στη διαχείριση κρίσιμων υποδομών και κλάδων (είδαμε για παράδειγμα ότι απέναντι στην πανδημία το δημόσιο σύστημα υγείας ήταν η αιχμή του δόρατος) όσο και η ανάγκη να επιτελέσει λειτουργίες συντονισμού, σχεδιασμού και κινητοποίησης παραγωγικών δυνάμεων αποκτούν ξεχωριστή προτεραιότητα.

Χιλιάδες διαδικτυακές και τηλεφωνικές απάτες πολιτών με αφορμή τον κορονοϊό



Εκατομμύρια άνθρωποι έχουν κλειστεί στα σπίτια τους για εβδομάδες. Το ίντερνετ έγινε ο βασικός τρόπος επαφής με τον έξω κόσμο. Οι απατεώνες προσαρμόστηκαν πολύ γρήγορα και αποτελεσματικά στη νέα κατάσταση,
στήνοντας παράνομες δραστηριότητες εκατομμυρίων ευρώ. Σε ποιον δεν έχουν έρθει διαφημίσεις για να αγοράσει μάσκες ή γάντια; Τα spam e-mail είναι ένας πιο διαδεδομένους τρόπους απάτης και η ανταπόκριση σ' αυτά μπορεί να αδειάσει τους λογαριασμούς των δικαιούχων.
Και δεν είναι μόνο ο προστατευτικός εξοπλισμός. Απάτες γίνονται σε διάφορους τομείς. Ακόμη και το eBay κατέγραψε μια μεγάλη αύξηση των συγκεκριμένων δόλιων πρακτικών που έχουν ως στόχο να ξεγελάσουν τον κόσμο που είναι σε καραντίνα σπίτι του. Τα κόλπα που εφαρμόζουν είναι ατελείωτα: «Δεχθήκαμε όλοι μηνύματα στο Whatsapp ή mail που μας προσκαλούσαν να κάνουμε δωρεές χρημάτων σε οργανώσεις που κανείς δεν είχε ακούσει ή να γραφτούμε στην ιστοσελίδα κάποιου σούπερ μάρκετ για να έχουμε έκπτωση ή να πάρουμε voucher εκατοντάδων ευρώ» αναφέρει ο Αλεσάντρο Σέσσα, διευθυντής του περιοδικού Altroconsumo.
Οι ενώσεις καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη έχουν αναλάβει δράση ενάντια σ' αυτές τις παράνομες ενέργειες, κατά τη διάρκεια του lockdown. Στο Βέλγιο, η Test-Achat δημιούργησε μια πλατφόρμα καταγγελιών αυτών των ενεργειών και κατέγραψε πάνω από 400 παραβάσεις. Υπάρχουν απάτες που επαναλαμβάνονται; «Αυτό που επανέρχεται διαρκώς είναι η αύξηση των τιμών ή οι εξωφρενικές τιμές ειδικά στον προστατευτικό εξοπλισμό, στις μάσκες και τα αντισηπτικά» επισημαίνει η εκπρόσωπος της οργάνωσης Ζιλί Φρερ. Ποια είναι η σωστή τιμή για μια μάσκα;
«Ζητήσαμε να πει πλαφόν στην τιμή των μασκών στο Βέλγιο. Δεν έχει συμβεί προς το παρόν. Καλέσαμε την κυβέρνηση να ακολουθήσει το παράδειγμα της Γαλλίας, όπου η ανώτατη τιμή για χειρουργικές μάσκες καθορίζεται στα 95 σεντ και στην Ιταλία στα 50 σεντ. Εδώ μερικές φορές είδαμε χειρουργικές μάσκες να πωλούνται στα 6 ευρώ η μία, που είναι εντελώς απαράδεκτο» συμπληρώνει η Φρερ.
Πάνω από 40.000 domain καταγράφηκαν παγκόσμια που χρησιμοποιούν τις λέξεις κλειδιά «Covid» και «Corona» και θεωρούνται υψηλού κινδύνου. Η Ένωση Καταναλωτών του Βελγίου κυκλοφόρησε μια μεγάλη λίστα με παράνομες και ύποπτες ιστοσελίδες. Η Test Achats προειδοποιεί μάλιστα το κοινό να μην εμπιστεύεται θαυματουργά φάρμακα για τον ιό ή προϊόντα που μπορούν να περιορίσουν την εξάπλωσή του και κυκλοφορούν ευρέως στο διαδίκτυο. Πρόκειται για πανάκριβα αιθέρια έλαια, όπως έλαιο κάνναβης ή αντιικές λύσεις. Η ευρωπαϊκή απάντηση ήταν στο ύψος των περιστάσεων;
«Η δυσκολία είναι να προχωρήσουμε τους ελέγχους και να εφαρμόσουμε περιορισμούς. Να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα. Κάναμε ένα μικρό τεστ αναδεικνύοντας πέντε πολύ προβληματικά περιεχόμενα μηνυμάτων. Χρειάστηκαν τρεις εβδομάδες για να αποσυρθούν τα τρία από αυτά. Υπάρχουν δύο ακόμη που διακινούνται στο Facebook» τονίζει η Ζιλί Φρερ.
Η Ευρώπη ζήτησε από τις βασικές διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως είναι η Amazon, το e-Bay, και το Facebook, να πάρουν συγκεκριμένα μέτρα και να απομακρύνουν παράνομες διαφημιστικές εκστρατείες από τις ιστοσελίδες τους. Ζητήσαμε από τον Ευρωπαίο Επίτροπο Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρέιντερς να μας πει τι έχει γίνει μέχρι σήμερα: «Πετύχαμε αυτές οι πλατφόρμες να αποσύρουν μια ολόκληρη σειρά διαφημίσεων. Για παράδειγμα, η Ali Express απέσυρε 250.000 μη συμμορφούμενες διαφημίσεις. Το eBay, μια άλλη μεγάλη πλατφόρμα μπλόκαρε ή απέσυρε περισσότερες από 15 εκατομμύρια διαφημίσεις. Είναι ένα πολύ ενθαρρυντικό αποτέλεσμα. Και με το Eurojust, μπορέσαμε να προστατεύσουμε τον δημόσιο τομέα από τους απατεώνες. Για παράδειγμα ένα νοσοκομείο που παρέλυσε μετά από μια κυβερνοεπίθεση στην Τσεχία. Στην Γερμανία αποτρέψαμε μια απάτη 10 εκατομμυρίων μασκών που πουλήθηκαν 15 εκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση είχε μεριμνήσει, αλλά επεμβήκαμε. Οι μάσκες δεν αγοράστηκαν τελικά».
Κρατικές υπηρεσίες και θεσμοί ήταν συχνά στόχος κυβερνοεπιθέσεων ή έπεσαν θύμα απάτης αυτή την περίοδο. Η αγορά υγειονομικού εξοπλισμού ήταν στο επίκεντρο. Η ισπανική κυβέρνηση έπεσε θύμα απάτης, καθώς αγόρασε μια σειρά από ελαττωματικά τεστ για τον κορονοϊό. Ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ δήλωνε λίγες μέρες νωρίτερα: «Η αγορά και η χρήση γρήγορων τεστ ξεκίνησε. Είναι πολύ σημαντικό. Γρήγορα τεστ. Μιλάμε για αξιόπιστα, πιστοποιημένα τεστ. Η πιστοποίηση είναι κομβικής σημασίας».
Η δήλωση του Ισπανού πρωθυπουργού ήρθε μετά από την τεράστια έλλειψη υγειονομικού εξοπλισμού, που παρατηρήθηκε για πολλές εβδομάδες. Ο ενθουσιασμός μετατράπηκε σε απελπισία, όταν 58.000 τεστ αποδείχτηκαν μη αξιόπιστα: «Είναι αλήθεια ότι το προϊόν είχε όλες τις εγγυήσεις. Είχε το απαραίτητο πιστοποιητικό για να κυκλοφορεί στην Ε.Ε. Είχε τα στοιχεία και κάποιες εξειδικεύσεις που πληρούσαν τα στάνταρ ποιότητας. Αλλά όταν έφτασε το προϊόν, κάναμε τους ελέγχους και διαπιστώθηκε ότι δεν είχε την αναγκαία αξιοπιστία. Γι' αυτό αποσύρθηκε» δήλωσε ο Σαλβαδόρ Ίλα Ρόκα, υπουργός υγείας της Ισπανίας.
Η κυβέρνηση αρνήθηκε στην αρχή να δώσει το όνομα του Ισπανού διανομέα που αγόρασε τα τεστ. Κατασκευάστρια ήταν μια κινεζική εταιρία βιοτεχνολογίας που δεν είχε πάρει ακόμη άδεια από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων της Κίνας. Πολλοί αναρωτήθηκαν πώς το Υπουργείο Υγείας της χώρας μπόρεσε να κάνει τέτοιο λάθος: «Εκμεταλλεύθηκαν την κατάσταση επείγουσας ανάγκης. Στις συνθήκες αυτές, μπορείς να κάνεις μια σύμβαση πριν την ανακοινώσεις ή να κάνεις μια απευθείας ανάθεση. Αλλά μετά πρέπει να δημοσιεύσεις όλες τις πληροφορίες. Αυτό που συνέβη με την κυβέρνηση είναι ότι καταρχάς δεν παρουσίασαν δημόσια κανένα στοιχείο σε σχέση με τις συμβάσεις που έκλεισαν και σχετίζονταν με τον κορονοϊό. Καταλαβαίνω ότι χρειάζονται χρόνο και είναι υπό πίεση. Είναι όμως νόμιμη υποχρέωσή τους. Δεν μπορούν να το αποφύγουν. Όταν άρχισαν να δημοσιεύουν στοιχεία, απέκρυψαν σημαντικό μέρος των λεπτομερειών τους» επισημαίνει η Έβα Μπελμόντε, συνδιευθύντρια του Ιδρύματος Civio.
Στη Βρετανία, ο κόσμος κατήγγειλε πάνω από 160.000 μηνύματα στην Εθνικό Κέντρο Κυβερνοασφάλειας. 1400 σύνδεσμοι αποσύρθηκαν. Στο Μπράκνελ, ένα τοπικό παράρτημα της φιλανθρωπικής οργάνωσης Age Concern στοχοποιήθηκε από απατεώνες που χάκαραν το σύστημα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Ζήτησαν από τον Πρόεδρο Πολ Μπίντγουελ να μεταφέρει 40.000 λίρες σε έναν λογαριασμό: «Ήταν πολύ έξυπνο. Να παίρνεις ένα mail από κάποιον με τον οποίο συνεργάζεσαι διαρκώς και μοιάζει να είναι αυτός, είναι πειστικό. Καταφέραμε να το ανιχνεύσουμε αλλιώς δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χρήματα θα μεταφέρονταν εκτός της οργάνωσης και αυτό θα ήταν το τέλος του Age Concern στο Μπράκνελ».
Η φιλανθρωπική οργάνωση δεν έπεσε στην παγίδα αλλά ήταν μια κλασική περίπτωση απάτης, που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας: «Περίπου το 3% των περιπτώσεων που έχουμε τώρα συνδέονται με τον Covid-19. Αν δείτε τους συγκεκριμένους αριθμούς, μιλάμε για περίπου 1500 παραβάσεις αυτή την στιγμή. Αντιστοιχούν σε ζημιές πάνω από 3 εκατομμύρια λίρες» εξηγεί ο Κλίντον Μπλάκμπερν, Επικεφαλής του Τμήματος Οικονομικού Εγκλήματος της Αστυνομίας του Λονδίνου.
Παρά τις διεθνείς προσπάθειες να μπει φρένο στους απατεώνες που θέλουν να θησαυρίσουν από την πανδημία, οι απάτες που σχετίζονται με τον Covid είναι πολλές. Ο καθένας μας ξεχωριστά πρέπει να δράσει. Η Ιντερπόλ μας καλεί τώρα περισσότερο από ποτέ, να παραμείνουμε σε επαγρύπνηση, επιφυλακτικοί και ασφαλείς.

Έτσι θα λειτουργήσουν εμπορικά κέντρα και εστίαση

kafeteria_mian

Ένας πελάτης ανά δύο τ.μ. στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος - Έξι άτομα σε κάθε τραπέζι - Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα - Χρήση μάσκας από το προσωπικό - Μέχρι και τις 25 Μαΐου επανέρχονται στην εργασία τους 532.000 εργαζόμενοι.Από τη Δευτέρα 18 Μαΐου επανεκκινεί το λιανικό εμπόριο σε εμπορικά καταστήματα (malls), εκπτωτικά χωριά και εκπτωτικά καταστήματα (outlets).


Επίσης, επανεκκινούν αύριο οι υπηρεσίες διαιτολογικών μονάδων, προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σώματος, στολισμού εκκλησιών, και λοιπών αιθουσών , υπηρεσίες που σχετίζονται με την εκπαίδευση κατοικίδιων ζώων συντροφιάς και σχετικές δραστηριότητες καθώς και οι βοτανικοί και ζωολογικοί κήποι και οι φυσικοί βιότοποι. Τη Δευτέρα 25 Μαΐου επανεκκινούν οι δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης, οι δραστηριότητες παροχής ποτών και οι υπηρεσίες πίστας καρτ.
Επαναφορά της οικονομικής δραστηριότητας από Δευτέρα 18 Μαΐου


Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, ανακοίνωσε τις δραστηριότητες και τους κανόνες λειτουργίας των οικονομικών φορέων που επανεκκινούν αύριο, Δευτέρα 18 Μαΐου και τη Δευτέρα 25 Μαΐου (3ο και το 4ο Στάδιο επαναφοράς της οικονομικής δραστηριότητας) δήλωσε: «Συνολικά, στα 4 στάδια επανεκκίνησης της οικονομίας από τις 4 Μαΐου έως και τις 25 Μαΐου, επιστρέφουν σε λειτουργία 197.000 επιχειρήσεις δηλαδή το 65% των επιχειρήσεων που ήταν σε αναστολή λειτουργίας.

Επανέρχονται στην εργασία τους 532.000 εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που επαναλειτουργούν, που αντιστοιχεί στο 77% των εργαζομένων του συνόλου των επιχειρήσεων που είχαν τεθεί σε αναστολή.

Στις 4 και στις 11 Μαΐου έγιναν σημαντικά βήματα. Οι εργαζόμενοι και οι επαγγελματίες απέδειξαν τη δύναμη, την αποφασιστικότητα και την προσήλωσή τους στο κοινό μας στόχο , να θωρακίσουμε τη δημόσια υγεία, να διαφυλάξουμε τις θέσεις εργασίας και να επιταχύνουμε την επιστροφή της οικονομίας μας στην κανονικότητα.

Είμαστε σε ανηφορικό δρόμο αλλά προχωράμε με καλά μελετημένο σχέδιο και σταθερά βήματα.

Για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, ισχύουν οι κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης όπως περιγράφονται παρακάτω:

Ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες των ειδικών επιστημόνων διότι ο κίνδυνος δεν έχει ακόμα ξεπεραστεί.

Συνεχίζουμε στο τρίτο και στο τέταρτο βήμα επανεκκίνησης της οικονομίας μας όπως και στα δύο προηγούμενα. Τηρούμε τους κανόνες και κρατάμε ψηλά το αίσθημα της ατομική μας ευθύνης . Είναι συνταγή επιτυχίας και όλες και όλοι μαζί, ενωμένοι, το έχουμε αποδείξει».

Κανόνες λειτουργίας

Όλοι οι οικονομικοί φορείς επαναλειτουργούν με συγκεκριμένους κανόνες λειτουργίας.

Για τα εμπορικά καταστήματα (malls), τα εκπτωτικά χωριά και τα εκπτωτικά καταστήματα (outlets) ισχύουν τα εξής:

Ορίζεται μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πελάτων εντός του εμπορικού κέντρου σύμφωνα με τη σχέση του ενός (1) πελάτη ανά 20 τ.μ. επιφάνειας κυρίως χώρου της εγκατάστασης
Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων (εργαζόμενοι και πελάτες) εντός των εμπορικών καταστημάτων υπολογίζεται σύμφωνα με τον κανόνα που είναι σε ισχύ για τα καταστήματα του λιανικού εμπορίου.
Η ώρα έναρξης λειτουργίας τους ορίζεται στις 10 πμ.
Ισχύει η υποχρεωτική απόσταση 1.5 μέτρου μεταξύ ατόμων.
Συνιστάται η χρήση μάσκας προστασίας από το προσωπικό και τους πελάτες στον κοινόχρηστο χώρο, ενώ εντός των καταστημάτων είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας τόσο για το προσωπικό όσο και για τους πελάτες.

Επίσης, συνιστάται η μη χρήση ανελκυστήρων. Σε περίπτωση ανάγκης χρήσης, το επιτρεπόμενο όριο πληρότητας είναι το 40%. Αν υπάρχουν κυλιόμενες κλίμακες, επιτρέπεται η χρήση του ανελκυστήρα μόνο σε άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους και για την τροφοδοσία του καταστήματος.

Για τις υπηρεσίες διαιτολογικών μονάδων και προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σώματος:

Ισχύει ο κανόνας πυκνότητας πληθυσμού όπως των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών και το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας από τις 7:00 πμ.
Τηρείται απόσταση δύο μέτρων μεταξύ των θέσεων εργασίας.
Επιτρέπεται η παρουσία πελατών μόνο κατόπιν ραντεβού
Είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας και γαντιών μιας χρήσης για το προσωπικό.
Για τα ζωολογικά πάρκα και τους βοτανικούς κήπους ισχύουν τα εξής:

Ελάχιστη απόσταση 2 μέτρων, ισχυρή σύσταση για χρήση μη ιατρικής μάσκας προστασίας και δεν επιτρέπονται οι παραστάσεις.

Κανόνες λειτουργίας για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος

Τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος δύναται να λειτουργούν στον εξωτερικό και τον εσωτερικό τους χώρο υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα:

Η αναλογία που ισχύει είναι ένας πελάτης ανά δύο τ.μ. συνολικής ωφέλιμης επιτρεπόμενης επιφάνειας λειτουργίας.
Η συνολική ωφέλιμη επιτρεπόμενη επιφάνεια λειτουργίας προκύπτει από το άθροισμα του εμβαδού της υπαίθριας επιφάνειας και της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας κυρίως χώρου.
Η υπαίθρια επιφάνεια είναι το εμβαδόν της επιφάνειας εκτός του φυσικού καταστήματος ενώ η εσωτερική ημιυπαίθρια επιφάνεια είναι η επιφάνεια εντός του καταστήματος που δύναται να αναπτυχθούν τραπεζοκαθίσματα.
Η δυνατότητα της χρήσης της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας προκύπτει όταν υφίσταται πλευρά ή πλευρές του χώρου με άνοιγμα σε επαφή με υπαίθριο εξωτερικό χώρο ή αίθριο.
Ανάλογα με το άνοιγμα της πλευράς δύναται να χρησιμοποιηθεί σε βάθος ο χώρος σε ποσοστό από 80% έως 160% του πλάτους του ανοίγματος.
Καθορίζεται ως ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων από 0,70 εκ έως 1,70 εκ
Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι τα έξι άτομα. Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
Τέλος, υφίσταται ανάλογα με τη θέση εργασίας του προσωπικού υποχρέωση χρήσης μάσκας ή ασπίδας προσώπου ενώ ισχύει σύσταση και για τους πελάτες.



Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης : Αλλάζει η ζωή μας-Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός

Οι επτά καινοτομίες

1. Θεσμοθέτηση Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ) για τους πολίτες
α) Καθιερώνεται προσωπικός αριθμός (ΠΑ) για την ταυτοποίηση των φυσικών προσώπων, με σκοπό την παροχή υπηρεσιών από φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Ο ΠΑ αποδίδεται δε μία φορά στο φυσικό πρόσωπο και δεν μεταβάλλεται.
β) Ο ΠΑ αποδίδεται σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ). Σε όσα φυσικά πρόσωπα έχει αποδοθεί ΑΦΜ, αυτός αποτελεί τον ΠΑ. Σε όσα φυσικά πρόσωπα έχει αποδοθεί μόνο ΑΜΚΑ, τους αποδίδεται ο ΠΑ σύμφωνα με διαδικασία που ορίζεται σε απόφαση.
γ) Ο ΠΑ δεν συνεπάγεται αυτοδικαίως τη χορήγηση δικαιωμάτων ή την επιβολή υποχρεώσεων στον κάτοχό του. Οι όροι και οι προϋποθέσεις για τα δικαιώματα και υποχρεώσεις του κατόχου του ΠΑ ρυθμίζονται από την κείμενη φορολογική, εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία.
δ) Ο ΠΑ θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ των φυσικών προσώπων και τον ΑΜΚΑ σταδιακά και με πλήρη αντικατάσταση εντός μιας διετίας
2. Θεσμοθέτηση ηλεκτρονικής υπηρεσίας συστημένης παράδοσης
Εισάγεται η ηλεκτρονική υπηρεσία συστημένης παράδοσης: ό,τι αποτελεί το σημερινό συστημένο ταχυδρομείο, μπορεί να αποτελέσει η υπηρεσία συστημένης παράδοσης για τον ηλεκτρονικό κόσμο.
Στόχος να αποτελέσει ένα ασφαλές ηλεκτρονικό «κανάλι επικοινωνίας» του Δημοσίου με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Μέχρι τώρα η ως άνω υπηρεσία, μολονότι προβλεπόταν στον ευρωπαϊκό κανονισμό, παρέμεινε αναξιοποίητη. Με τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης δημιουργούνται οι συνθήκες για να αναπτυχθεί τόσο στο ιδιωτικό όσο και στον δημόσια τομέα.
Ειδικότερα, στο Δημόσιο παρέχονται νέες δυνατότητες ηλεκτρονικής διεπαφής Δημοσίου και πολιτών/επιχειρήσεων. Στόχος ο διοικητικός έλεγχος να γίνεται ηλεκτρονικά.
3. Θεσμοθέτηση Μητρώου Διοικητικών Διαδικασιών Δημοσίου
Στο Μητρώο αυτό καταχωρούνται όλες οι ψηφιακές ή φυσικές διαδικασίες του Δημοσίου τομέα ανεξαρτήτως εάν αφορούν παροχή δημόσιας υπηρεσίας σε πολίτες ή φορείς του ιδιωτικού τομέα ή εσωτερικές διαδικασίες του δημοσίου τομέα. Ουδεμία παρέκκλιση δεν μπορεί να υπάρξει κατά την εφαρμογή της διαδικασίας από οποιαδήποτε αρμόδια υπηρεσία του Δημοσίου.
Αυτό σημαίνει ότι ο πολίτης μπορεί να γνωρίζει με βεβαιότητα τη διαδικασία που απαιτείται για τη συναλλαγή του με το Δημόσιο χωρίς να εκτίθεται σε φαινόμενα αυθαιρεσίας και περιττής γραφειοκρατίας.
4. Θεσμοθέτηση Μητρώου Επικοινωνίας Πολιτών
Αποτελεί το μοναδικό σημείο της Δημόσιας Διοίκησης, όπου ο πολίτης θα δηλώνει τα στοιχεία επικοινωνίας του (διεύθυνση, τηλέφωνο, email). Όλοι οι δημόσιοι φορείς θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά αυτό το μητρώο, για να ενημερώνονται για τα στοιχεία επικοινωνίας των πολιτών, χωρίς να απαιτείται οι πολίτες να δηλώνουν ή να επικαιροποιούν ξεχωριστά σε κάθε φορέα τα στοιχεία επικοινωνίας τους.
5. Ενδυνάμωση της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (gov.gr)
Το νέο εργαλείο για την πραγματική ψηφιακή διακυβέρνηση, η αποκλειστική πύλη παροχής ψηφιακών υπηρεσιών προς πολίτες/επιχειρήσεις, θεσπίστηκε με το άρθ 52 του ν. 4635/2019. Πλέον, εισάγονται περαιτέρω ρυθμίσεις για τη λειτουργία της, βασικά στοιχεία: δυνατότητα έκδοσης εγγράφων/αιτήσεων από φυσικά πρόσωπα, ισχυρές μέθοδοι αυθεντικοποίησης ώστε να υπάρχει η μέγιστη βεβαιότητα για την ταυτότητα του φυσικού προσώπου που χρησιμοποιεί κάθε υπηρεσία)
6. Υποχρέωση παροχής ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών κάτω από την ομπρέλα της ΕΨΠ (gov.gr)
Η Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ) αποτελεί την αποκλειστική πύλη παροχής ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών προς πολίτες/επιχειρήσεις. Εισάγονται περαιτέρω ρυθμίσεις για τη λειτουργία της με βασικά στοιχεία τη δυνατότητα έκδοσης εγγράφων/αιτήσεων από φυσικά ή νομικά πρόσωπα και την καθιέρωση ισχυρών μεθόδων επαλήθευσης της ταυτότητας του συναλλασσομένου προσώπου (αυθεντικοποίηση), ώστε να υπάρχει η μέγιστη βεβαιότητα για την ταυτότητα του προσώπου που χρησιμοποιεί κάθε υπηρεσία.
7. Μονιμοποίηση των νέων ψηφιακών υπηρεσιών που είχαν θεσμοθετηθεί με ΠΝΠ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης της COVID-19
Κωδικοποιούνται οι διατάξεις της από 20.3.2020 ΠΝΠ για τις πρώτες ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες μέσω της ΕΨΠ:
α) Ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση
β) Ηλεκτρονική εξουσιοδότηση
γ) άυλη συνταγογράφηση
δ) KYC. Εφεξής, δεν απαιτείται η φυσική παρουσία του πολίτη στις αρμόδιες αρχές για την επικύρωση του γνήσιου της υπογραφής σε υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις, καθώς η αυθεντικοποίηση που πραγματοποιείται για τη χρήση των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών της ΕΨΠ έχει την ίδια ισχύ με την βεβαίωση γνήσιου υπογραφής του άρθρου 11 του ν. 2690/1999 (Α’ 45).
Πρόκειται για καινοτομία, απαραίτητη για την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών με τα εχέγγυα που απαιτούν οι κείμενες διατάξεις για τη διοικητική δράση.
https://karla.news/?p=58403