Ελεύθερες οι μετακινήσεις προς όλα τα νησιά από Δευτέρα 25 Μαΐου

Από τη Δευτέρα 25 Μαΐου θα επιτρέπονται πλέον οι μετακινήσεις των πολιτών και προς τα υπόλοιπα νησιά της χώρας, καθώς έως σήμερα ελεύθερη είναι μόνο η μετάβαση προς την Κρήτη.

Από το λιμάνι του Πειραιά για τη συγκεκριμένη ημέρα έχουν προγραμματιστεί 7 δρομολόγια πλοίων (δύο για Κυκλάδες ένα για Χίο Μυτιλήνη και τέσσερα για την Κρήτη). Από τη Ραφήνα θα αναχωρήσει ένα πλοίο για τις Κυκλάδες και τρία από το Λαύριο, δύο για Κέα - Κύθνο - Σύρο και ένα για Αγ.Ευστράτιο - Λήμνο - Καβάλα. Σημειώνεται ότι στα πλοία εφαρμόζεται νέο πρωτόκολλο επιβατών όπου το κάθε πλοίο μπορεί να φιλοξενεί μόνο το 50% των επιβατών, εκτός αν πρόκειται για πλοίο με καμπίνες που το ποσοστό αυτό γίνεται 55%.
Εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφεραν ότι για την πρώτη ημέρα των ελεύθερων μετακινήσεων προς τα υπόλοιπα νησιά οι κρατήσεις επιβατών είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα, καθώς πολύ κόσμος με εξοχικές κατοικίες σε αυτά περίμενε τη συγκεκριμένη ημερομηνία.
Ωστόσο εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το αν κίνηση αυτή θα διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα και τις επόμενες ημέρες.
Έως σήμερα το πρωί του Σαββάτου οι κρατήσεις για το πλοίο «Blue star naxos», που πραγματοποιεί τη Δευτέρα 25/05 από το λιμάνι του Πειραιά, το δρομολόγιο Πάρο-Νάξο-Δονούσα-Αιγιάλη-Αστυπάλαια έφθασαν τις 600 με 170 οχήματα.
Επίσης για το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Διονύσιος Σολωμός» που πραγματοποιεί την ίδια ημέρα από τον Πειραιά το δρομολόγιο για Σέριφο, Σίφνο, Μήλο, Κίμωλο,Φολέγανδρο, Σίκινο, Ιο και Θήρα, είχαν κοπεί έως σήμερα το πρωί 360 εισιτήρια.
Από το λιμάνι της Ραφήνας για το super ferry II με προορισμό Ανδρο,Τήνο, Μύκονο η πληρότητα με το νέο πρωτόκολλο επιβατών έφθανε έως σήμερα το πρωί το 90%.
Οι επιβάτες στα πλοία της ακτοπλοΐας πριν από την επιβίβασή τους, στο πλαίσιο των ειδικών οδηγιών πρόληψης και αντιμετώπισης κρουσμάτων COVID-19, θα θερμομετρούνται, θα συμπληρώνουν ειδικό ερωτηματολόγιο ενώ θα διατηρούν απόσταση 1,5 μέτρου σε όλους τους χώρους κίνησης μέσα στο πλοίο.
Το ερωτηματολόγιο, θα συμπληρώνεται από επιβάτες που πραγματοποιούν ταξίδι διάρκειας μεγαλύτερης των 30 λεπτών.
Τα ερωτηματολόγια αυτά μπορούν να προμηθευτούν είτε στα ταξιδιωτικά πρακτορεία, είτε στις ίδιες τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, είτε μπορούν να τα κατεβάσουν από την επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (www.ynanp.gr).
Τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια θα παραδίδονται από τους επιβάτες κατά την επιβίβαση τους σε μέλη του πληρώματος του πλοίου.
Σε περίπτωση διαπίστωσης επιβατών οι οποίοι, με βάση το ερωτηματολόγιο, είτε παρουσιάζουν συμπτώματα, είτε έχουν εκτεθεί σε ασθενή COVID-19 με κάποιον από τους τρόπους που περιγράφονται σε αυτό τις τελευταίες 14 ημέρες, δεν θα επιτρέπεται η επιβίβαση.
Το ερωτηματολόγιο θα τηρείται με μέριμνα της πλοιοκτήτριας εταιρείας για δύο μήνες από την ημέρα παραλαβής του σύμφωνα με όσα προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων(GDPR).
Επίσης, στα πλοία υπάρχει ειδική διάταξη για τους επιβάτες στα αεροπορικά καθίσματα, ένα κάθισμα κατειλημμένο και ένα κάθισμα κενό, παρακείμενο, εμπρός και πίσω.
Η χρήση κάθε καμπίνας θα επιτρέπεται από ένα άτομο, εκτός αν πρόκειται για οικογένειες, συγγενείς πρώτου βαθμού.
Εξάλλου, όλοι οι επιβάτες αλλά και το πλήρωμα θα πρέπει να κάνουν χρήση μάσκας.
Σημειώνεται ότι τα πληρώματα των πλοίων της ακτοπλοΐας έχουν ήδη εκπαιδευθεί προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπίσουν τυχόν κρούσμα κορονοϊου σε επιβάτη, ενώ τα πλοία μετά από κάθε δρομολόγιό τους θα απολυμαίνονται.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης ενόψει της ελεύθερης μετακίνησης των πολιτών προς τα νησιά από τη Δευτέρα έχει αναφέρει ότι τα πρωτόκολλα των επιβατών στα πλοία της ακτοπλοΐας που ισχύουν έως τις 15/06 παρακολουθούνται καθημερινά και σε συνεργασία με τους ειδικούς επιστήμονες και όταν τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν θα επαναξιολογηθούν.
Για το θέμα αντιμετώπισης τυχόν κρούσματος κορονοϊού σε μικρό νησί ο υπουργός έχει αναφέρει ότι το Λιμενικό Σώμα θα παραλάβει το καλοκαίρι τρία πλωτά ασθενοφόρα και υπάρχει πλάνο παραλαβής τριών ακόμη.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες δύο από τα πλωτά ασθενοφόρα που θα παραληφθούν σύντομα, θα βρίσκονται σε νησιά των Κυκλάδων και το ένα στη Ρόδο.

Πώς θα λειτουργήσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις - Ανακοινώθηκαν τα υγειονομικά πρωτόκολλα

Στη δημοσιότητα έδωσε την Παρασκευή το υπουργείο Τουρισμού τα υγειονομικά πρωτόκολλα που θα πρέπει να εφαρμόσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας (ξενοδοχειακά καταλύματα - οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις, τουριστικά γραφεία, οδικές μεταφορές, τουριστικά λεωφορεία) στην εποχή του κορωνοϊού.

Οπως τονίζεται, «οι προδιαγραφές για την επαναλειτουργία των τουριστικών καταλυμάτων αφορούν όλα τα καταλύματα ανεξαρτήτως τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, κατάταξης, είδους, διάρκειας λειτουργίας, πλην των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων. Έτσι, κάθε τουριστικό κατάλυμα θα πρέπει να καταρτίσει πρωτόκολλο σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Τουρισμού».
Σε ό,τι αφορά τα γενικά στοιχεία του πρωτοκόλλου, αυτά περιλαμβάνουν δράσεις που αφορούν τη διαχείριση ενός ύποποτου κρούσματος σε ένα ξενοδοχείο, τον νέο τρόπο παροχής υπηρεσιών σε ένα κατάλυμα (πως δηλαδή θα γίνεται πλέον η καθαριότητα, η απολύμανση, το housekeeping, οι υπηρεσίες υποδοχής, τι θα γίνεται με τις πισίνες, τον καθαρισμό των χώρων, τον κλιματισμό κλπ).
Σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία υπογραμμίζονται τα εξής:
  • Ανάπτυξη σχεδίου δράσης και σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος
Ανάπτυξη ενός σχεδίου δράσης από τη διοίκηση/διεύθυνση του τουριστικού καταλύματος και επιμέρους πρωτόκολλα για κάθε τμήμα του καταλύματος και ειδικότερα για την περίπτωση εμφάνισης κρίσης (διαχείριση πιθανού κρούσματος). Η ανάπτυξη του σχεδίου δράσης αφορά σε ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 50 δωματίων. Η ανάπτυξη σχεδίου για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος αφορά σε όλα τα καταλύματα (σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες οδηγίες του ΕΟΔΥ).
  • Σχέδιο Δράσης
Στόχος του σχεδίου δράσης είναι η πρόληψη εμφάνισης και η αποτελεσματική διαχείριση των ύποπτων κρουσμάτων για τον περιορισμό της επέκτασης στο προσωπικό και τους ενοίκους. Το σχέδιο δράσης θα συμμορφώνεται με τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και θα αναθεωρείται ανάλογα με τις εξελίξεις.Με το σχέδιο δράσης παρουσιάζεται εγγράφως η λήψη μέτρων πρόληψης και διαχείρισης ύποπτων κρουσμάτων από το τουριστικό κατάλυμα μέσω πρωτοκόλλων. Ειδικότερα, με το σχέδιο δράσης:
· η διεύθυνση του καταλύματος ορίζει συντονιστή για την επίβλεψη της εφαρμογής του και υπευθύνου για κάθε επιμέρους τμήμα αυτού (πχ. F&B, Housekeeping). Η θέση του συντονιστή, ανάλογα με το μέγεθος του καταλύματος, μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, από υπάρχουσα θέση Γενικού Διευθυντή / Διευθυντή Ποιότητας κ.λπ. ή από νέα θέση στο οργανόγραμμα. Επίσης, μπορεί να ορισθεί σε επίπεδο Ομάδας Διαχείρισης.
· αποτυπώνεται το γεγονός ότι το προσωπικό είναι εκπαιδευμένο στην τήρηση του πρωτοκόλλου ή των επιμέρους πρωτοκόλλων ανά τμήμα του καταλύματος με αντίστοιχη αναφορά των ατόμων, της διάρκειας και του τρόπου της εκπαίδευσης (πχ. τηλεκπαίδευση, εκπαίδευση από εξωτερικό διαπιστευμένο συνεργάτη κτλ). Συνιστάται η μέθοδος e-learning και κρίνεται απαραίτητη η υποχρεωτική παρακολούθηση όλων των εργαζομένων.
· αποτυπώνεται συνεργασία με ιατρό (αναλυτικά στοιχεία συνεργαζόμενου ιατρού), ο οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19 και ειδικότερα είναι εκπαιδευμένος στη λήψη ρινοφαρυγγικού δείγματος για μοριακό έλεγχο από ύποπτο κρούσμα. Παράλληλα, στο πλαίσιο της τηλεϊατρικής έχει τη δυνατότητα παρακολούθησης ύποπτου κρούσματος και στενών επαφών του.
· αποτυπώνεται ενδεχόμενη πιστοποίηση του τουριστικού καταλύματος ως προς τη λήψη μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης της πανδημίας COVID-19 από διαπιστευμένους φορείς πιστοποίησης.
  • Σχέδιο διαχείρισης ύποπτου κρούσματος
Ειδικότερα για τη διαχείριση ύποπτου κρούσματος ακολουθείται το σχέδιο αντιμετώπισης ύποπτου κρούσματος του ΕΟΔΥ.
Για τη διασφάλιση της εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος από το κατάλυμα είναι απαραίτητο να οριστεί υπεύθυνος εφαρμογής. Η θέση του συντονιστή, ανάλογα με το μέγεθος του καταλύματος, μπορεί να καλύπτεται από τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης, από υπάρχουσα θέση Γενικού Διευθυντή / Διευθυντή Ποιότητας κ.λπ. ή από νέα θέση στο οργανόγραμμα. Επίσης, μπορεί να ορισθεί σε επίπεδο Ομάδας Διαχείρισης.
Σε περίπτωση που το κατάλυμα έχει αναπτύξει σχέδιο δράσης (καταλύματα άνω των 50 δωματίων), ο συντονιστής για την επίβλεψη του σχεδίου δράσης και ο υπεύθυνος εφαρμογής του σχεδίου διαχείρισης ύποπτου κρούσματος δύναται να ταυτίζονται.Τα καταλύματα έχουν την υποχρέωση κοινοποίησης στοιχείων επικοινωνίας στην αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Υγείας /ΕΟΔΥ:

Πανελλαδικές Εξετάσεις ...πώς θα διεξαχθούν

Με προαιρετική χρήση μάσκας για τους υποψηφίους και υποχρεωτική για τους επιτηρητές, με απόσταση 1,5 μέτρου και φυσικό αερισμό στις αίθουσες,
χωρίς ανεμιστήρες θα διεξαχθούν οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τα παραπάνω καθορίζει σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Παιδείας και Υγείας , Ν.Κεραμέως και Β. Κικίλια, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (1967 Β'/21.05.2020) και που ορίζει τον τρόπο διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων 2020 (γραπτών ή προφορικών).

Αποστάσεις και μάσκες

Σε κάθε αίθουσα εξέτασης θα πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των υποψηφίων. Η ίδια απόσταση θα πρέπει να τηρείται και στον χώρο προετοιμασίας των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, καθώς και στον χώρο εξέτασής τους.
Όσον αφορά στη χρήση προστατευτικών μασκών, αυτή θα είναι προαιρετική από υποψηφίους και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των εξεταστικών κέντρων. Ωστόσο, για τους εκπαιδευτικούς-επιτηρητές όλων των εξεταστικών κέντρων, καθώς και για την περίπτωση εξέτασης υποψηφίου που γίνεται παρουσία εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης, η χρήση προστατευτικής μάσκας θα είναι υποχρεωτική.
Για τα παραπάνω θα πρέπει να μεριμνούν ο πρόεδρος και τα μέλη της Λυκειακής Επιτροπής Εξετάσεων κάθε εξεταστικού κέντρου για τους υποψηφίους ΓΕΛ που εξετάζονται γραπτά, της Επιτροπής Εξεταστικού Κέντρου για τους υποψηφίους ΕΠΑΛ που εξετάζονται γραπτά και της Επιτροπής Εξέτασης κάθε Ειδικούς Εξεταστικού Κέντρου για τους υποψηφίους που εξετάζονται προφορικά.

Αερισμός των αιθουσών και κανόνες υγιεινής

Σύμφωνα με την ΚΥΑ, οι αίθουσες θα πρέπει να αερίζονται επαρκώς με φυσικό τρόπο. Όπου δεν θα είναι δυνατό αυτό, προβλέπεται η χρήση κλιματιστικών, αλλά σύμφωνα με τις οδηγίες της σχετικής εγκυκλίου της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του υπουργείου Παιδείας. Η χρήση ανεμιστήρων θα απαγορεύεται.
Όπως ήδη ισχύει στο σχολικό περιβάλλον μετά την άρση του lockdown, θα πρέπει να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός και να τηρούνται οι οδηγίες καλής υγιεινής των χεριών με χρήση νερού και σαπουνιού ή με αλκοολούχο αντισυπτικό διάλυμα, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ. Επίσης, τα εξεταστικά κέντρα θα τηρούν τους κανόνες του ΕΟΔΥ και για την καθαριότητα.
Τα κυλικεία θα παραμείνουν κλειστά και κατά το χρονικό διάστημα που θα διενεργούνται οι Εξετάσεις.

Κοροναϊός: 10 οδηγίες για τη σωστή χρήση των κλιματιστικών

 

Αναρτήθηκε από Clopy Paste 21 Μαΐου 2020


Οδηγίες για τη σωστή χρήση των κλιματιστικών όλων των τύπων, ακόμη και του αυτοκινήτου, όσο διαρκεί η πανδημία του κοροναϊού, κοινοποίησε ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών.

Οι οδηγίες, τις οποίες συγκέντρωσε και κωδικοποίησε ο αρμόδιος αναπληρωτής καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Χρήστος Τζιβανίδης, είναι οι ακόλουθες:

1. Μείωση του χρόνου παραμονής του ίδιου αέρα μέσα σε ένα δωμάτιο, λόγω του ότι οι ροές που προκαλούνται σε ένα κλιματιζόμενο χώρο θα μπορούσαν να μεταφέρουν μολυσμένα σταγονίδια σε αποστάσεις μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες.

2. Δεν συνιστάται η απενεργοποίηση των συστημάτων θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού ως μέτρο για τη μείωση της μετάδοσης του ιού, αλλά προτείνεται αντ’ αυτού η ορθολογιστική χρήση τους.

3. Σε κεντρικά συστήματα κλιματισμού απαιτείται αύξηση της παροχής του νωπού αέρα με ταυτόχρονη μείωση ή αν είναι δυνατό πλήρη αποφυγή της ανακυκλοφορίας του.

4. Σε κεντρικά συστήματα κλιματισμού θα πρέπει οι αεραγωγοί απόρριψης αέρα να έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση από τα σημεία απορρόφησης φρέσκου αέρα.

5. Τα κεντρικά συστήματα κλιματισμού/αερισμού θα πρέπει να λειτουργούν σε 24ωρη βάση.

6. Στις τοπικές τερματικές μονάδες αέρος-νερού (fan coil), αλλά και στις αντλίες θερμότητας διαιρούμενου τύπου (split), επειδή τα εν λόγω συστήματα λειτουργούν αποκλειστικά με ανακυκλοφορία του εσωτερικού αέρα θα πρέπει η λειτουργία τους να συνοδεύεται με παράλληλη λειτουργία φυσικού αερισμού (άνοιγμα παραθύρων).

7. Οι παραπάνω τοπικές μονάδες προτείνεται όπου είναι εφικτό, να τίθενται σε συνεχή λειτουργία 24ωρου για την αποφυγή της επαναιώρησης τυχόν μολυσμένων σωματιδίων σε επίπεδο δωματίου.

8. Σε όλα τα είδη των συστημάτων κλιματισμού είναι σημαντική η σωστή εγκατάσταση, η τακτική συντήρηση και ανανέωση των φίλτρων τους. Ωστόσο, η αυξημένη λειτουργία των κλιματιστικών κάτω από τις τρέχουσες συνθήκες, ενδέχεται να απαιτήσει συχνότερη συντήρηση.

9. Δεν προτείνεται κάποια αλλαγή ρυθμίσεων θερμοκρασίας και υγρασίας στα συστήματα κλιματισμού, αφού η ανθεκτικότητα του ιού ενδέχεται να μειωθεί μόνο σε υψηλά επίπεδα θερμοκρασίας και υγρασίας, τιμές που απέχουν πολύ από τα επίπεδα θερμικής άνεσης που έχουν καθοριστεί.

10. Σχετικά με τα κλιματιστικά αυτοκινήτων, στα οποία μέλη της ίδιας οικογένειας (που μένουν μαζί) χρησιμοποιούν τον κλιματισμό χωρίς τον απαραίτητο φυσικό αερισμό, αυτό θα μπορούσε να γίνει μόνο στην περίπτωση που κανένα από τα μέλη δεν εμφανίζει συμπτώματα της νόσου. Η γενικότερη οδηγία πάντως της αποφυγής ανακυκλοφορίας του αέρα ισχύει και σε αυτή τη περίπτωση.

Πηγή: in.gr - ClopYPastE.gr - ClopYandPastE.gr - ClopYandPastE.blogspot.com

Τι σημαίνει τελικά αναπτυξιακό σχέδιο και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα;

Η συζήτηση για την αναπτυξιακή στρατηγική πρέπει να γίνει με όρους διαφορετικούς - Από τη μια η πανδημία και από την άλλη το μέγεθος και βάθος της οικονομικής κρίσης παραπέμπουν σε συνολικότερους μετασχηματισμούς

Τι σημαίνει τελικά αναπτυξιακό σχέδιο και τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα; | in.grΠαρότι ταυτίζουμε την έννοια του οικονομικού σχεδίου με τον πάλαι ποτέ «υπαρκτό σοσιαλισμό», υπήρξε μια εποχή που στα περισσότερα καπιταλιστικά κράτη υπήρχαν διαδικασίες οικονομικού σχεδιασμού. Κληρονομιά των συζητήσεων για το μέλλον των οικονομιών μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αρκετές χώρες θα αποκτήσουν θεσμούς σχεδιασμού.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το περίφημο γαλλικό Commissariat général du Plan, θεσμός που θα είναι ενεργός από το 1946 μέχρι το 2006, αν και ήδη από τη δεκαετία του 1980 είχε αρχίσει να περιορίζεται ο ρόλος του. Ιδεολογικά η έννοια του οικονομικού σχεδιασμού, παρότι κομβική πλευρά των εκδοχών «κεϊνσιανής» διαχείρισης, θα δεχτεί πλήγματα με την άνοδο του νεοφιλελευθερισμού και την αντίληψη ότι ο βασικός πυρήνας οικονομικής και κοινωνικής ορθολογικότητας βρίσκεται στην απελευθέρωση των δυναμικών της αγοράς.Να σκεφτούμε αλλιώς

Βέβαια, αυτό δεν ακύρωσε την ανάγκη των κρατών να κάνουν σχεδιασμούς, εάν αναλογιστούμε ότι μια σειρά από αποφάσεις, από τις κατευθύνσεις ανάπτυξης του εκπαιδευτικού μηχανισμού έως τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τη χάραξη των μεγάλων συγκοινωνιακών δικτύων, απαιτούν στοιχεία μεσοπρόθεσμού σχεδιασμού ως προς την αναγκαιότητα και τη βιωσιμότητα.
Ομως, ο πυρήνας μιας αντίληψης «οικονομικού σχεδίου» ως προς το ποιοι τομείς της οικονομίας πρέπει να αναπτυχθούν υποχώρησε. Αντίθετα, κυριάρχησε μια λογική ότι αρκούσαν κυρίως να διαμορφωθούν ευνοϊκές συνθήκες για την προσέλκυση επενδύσεων και την επιχειρηματικότητα. Η συζήτηση μετατοπίστηκε προς τις «μεταρρυθμίσεις» για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης, την ιδιωτικοποίηση βασικών υποδομών, τη μείωση του εργατικού κόστους και τη μεγαλύτερη ευελιξία της εργασίας.

Η «φούσκα» ως ανάπτυξη

Σε μια όχι και τόσο μακρινή εποχή μπορούσε κανείς να βρει στα υπουργεία ή στις τράπεζες ανθρώπους με βαθιά γνώση των διαφόρων τομέων της οικονομίας. Γνώριζαν τις παραγωγικές μονάδες που λειτουργούσαν, το είδος των τεχνολογιών που χρησιμοποιούσαν, τα προϊόντα που παρήγαν, τη γεωγραφική κατανομή τους. Σταδιακά, αυτού του είδους η εποπτεία υποχώρησε και αυτή η γνώση κατακερματίστηκε.
Συνέβαλε σε αυτό η αλλαγή αντίληψης για την οικονομική ανάπτυξη. Ιδέες που σε προηγούμενες εποχές είχαν θεωρηθεί αυτονόητες, όπως η έμφαση στις τοπικές ιδιαιτερότητες, στα τοπικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, στην ανάγκη σχετικής αυτάρκειας μέσα από εκβιομηχάνιση για υποκατάσταση εισαγωγών, άρχισαν να υποχωρούν, προς όφελος μιας αντίληψης που έβλεπε την ανάπτυξη κυρίως ως γρήγορη βελτίωση των οικονομικών δεικτών. Ηδη από τη δεκαετία του 1990 οι μεγάλες ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, που συμπλήρωναν τις όποιες εθνικές, η μείωση του κόστους δανεισμού και η δυνατότητα μαζικής άντλησης κεφαλαίων από το χρηματιστήριο, διαμόρφωσε μια νέα εκδοχή «αναπτυξιακής» στρατηγικής που στηριζόταν στη γρήγορη απορρόφηση πόρων, έδινε την εικόνα της ταχείας ανάπτυξης, αλλά είχε και στοιχεία «φούσκας». Ο ερχομός του ευρώ επέτεινε τις τάσεις αυτές.
Κορυφαίο παράδειγμα ο τρόπος που αντιμετωπίστηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004. Ενα ευρύτερο σύνολο έργων προωθήθηκαν στο όνομα αυτού του στόχου. Αρκετά ήταν όντως αναγκαία, άλλα έδειξαν την έλλειψη σχεδιασμού και ορισμένα απλώς αναζητούσαν αγοραστή υπογραμμίζοντας τα όρια του «οράματος» και δίνοντας εικόνα σε μία από τις αιτίες της υπερχρέωσης της χώρας.
Κομβική πλευρά της περιόδου εκείνης η θέση ότι η ιδιωτικοποίηση συνιστά «αναπτυξιακή στρατηγική». Η πώληση επιχειρήσεων του Δημοσίου και η απόδοση κρίσιμων υποδομών εξαρχής στην ιδιωτική πρωτοβουλία θεωρήθηκε ότι έδιναν νέα αναπτυξιακή δυναμική. Ομως, ποτέ δεν έγινε μια ουσιώδης αποτίμηση των στρεβλώσεων του μοντέλου, της αύξησης κόστους που μπορεί να είχε σε ορισμένες περιπτώσεις ή του γεγονότος ότι άφησε ως κληρονομιά την αντίληψη ότι η πώληση συνιστά από μόνη της «επένδυση».
Η περίοδος των Μνημονίων αποτύπωσε οδυνηρά το κόστος αυτού του αναπτυξιακού υποδείγματος.

Η αρχαιολογική υπηρεσία, τα δασαρχεία και τα εμπόδια

Την προηγούμενη περίοδο εμπεδώθηκε η αντίληψη ότι μεγάλα αναπτυξιακά σχέδια καθυστερούσαν επειδή προσέκρουαν είτε σε περιβαλλοντικούς περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της δασικής προστασίας, είτε στην επιμονή των στελεχών της αρχαιολογικής υπηρεσίας να ανακαλύπτουν προστατευόμενους αρχαιολογικούς χώρους.
Στην πραγματικότητα, το πρόβλημα ήταν ότι αρκετά από τα επενδυτικά σχέδια που προτάθηκαν όντως δημιουργούσαν προβλήματα είτε σε σχέση με την περιβαλλοντική προστασία είτε σε σχέση με την προστασία αρχαιοτήτων. Η προσαρμογή των επενδυτικών σχεδίων σε αυτές τις απαιτήσεις, ακόμη και εάν έγινε σε εφαρμογή σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, σε γενικές γραμμές βελτίωσε το τελικό αποτέλεσμα. Αλλωστε, ακόμη σε διάφορα μέρη της Ελλάδας βλέπουμε τραυματισμένα τοπία από εποχές που δεν λειτούργησαν ανάλογοι μηχανισμοί προστασίας.
Ούτως ή άλλως, το πρόβλημα ήταν ότι κάποια στιγμή όντως στη χώρα μας επικεντρώθηκε η αναζήτηση επενδύσεων σε τομείς όπως το real estate ή ο τουρισμός, επενδύσεις που κατεξοχήν διεκδίκησαν ειδική χωροταξική και περιβαλλοντική μεταχείριση. Μόνο που ταυτόχρονα ήταν και τομείς σχετικά χαμηλής προστιθέμενης αξίας και είναι ευάλωτοι στις δυναμικές της διεθνούς οικονομικής συγκυρίας, όπως αποδεικνύει η παγκόσμια κατάρρευση της τουριστικής βιομηχανίας.

Η αναζήτηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος

Από μια άποψη δεν μας λείπουν οι «αναπτυξιακές στρατηγικές». Αρκεί κανείς να κοιτάξει τις διάφορες επικαιροποιημένες παραλλαγές της Εθνικής Στρατηγικής για βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη που είχε επεξεργαστεί η προηγούμενη κυβέρνηση ή τις διάφορες εξαγγελίες της τρέχουσας. Κοιτώντας τες θα διαπιστώσει ότι συνδυάζουν την αναγκαστική ενσωμάτωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας ως αναπτυξιακής στρατηγικής («δημοσιονομική βιωσιμότητα» ήταν η φράση που είχε χρησιμοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση), τη γενική υπεράσπιση των «μεταρρυθμίσεων» και από εκεί και πέρα τον συνδυασμό της επικέντρωσης σε κλάδους ούτως ή άλλως ενεργούς (τουρισμός, ενέργεια), τη γενική επίκληση της επένδυσης στα δίκτυα και φυσικά την επιμονή στην αναμέτρηση με τις προκλήσεις της 4ης βιομηχανική επανάστασης και της βιωσιμότητας.
Οταν, όμως, έρχεται η ώρα να συζητήσουμε για το τι σημαίνει πραγματικά ανάπτυξη, καταλήγουμε να συζητάμε για τις… μπουλντόζες στο Ελληνικό, κάτι που ακριβώς δείχνει τα όρια αυτής της συζήτησης.
Και καλό είναι να συνειδητοποιήσουμε αυτά τα όρια ακριβώς γιατί είμαστε αντιμέτωποι με μια συγκυρία που αποτελεί τομή και μετάβαση σε νέα εποχή. Από τη μια η πανδημία έφερε στο προσκήνιο παραμέτρους ευαλωτότητας που δίνουν άλλη και πιο επείγουσα διάσταση στην έννοια της βιωσιμότητας. Από την άλλη, το μέγεθος και βάθος της οικονομικής κρίσης αναδεικνύει τα όρια της όποιας ανάκαμψης μετά την προηγούμενη κρίση και παραπέμπει σε συνολικότερους μετασχηματισμούς, ξεκινώντας από τις αλλαγές στη διεθνή αρχιτεκτονική με την επιστροφή εννοιών όπως η σχετική εθνική αυτάρκεια.
Σε ένα τέτοιο τοπίο, είναι ανάγκη η συζήτηση για ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο να αποδεσμευθεί από τους «κοινούς τόπους» που όρισαν τη σχετική συζήτηση τα προηγούμενα χρόνια.
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να σκεφτόμαστε με βάση την παραδοσιακή αντίληψη των ισχυρών κλάδων. Οταν όλοι οι διεθνείς οικονομικοί οργανισμοί υπογραμμίζουν ότι η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει ακόμη χειρότερη ύφεση επειδή έχει υπέρμετρη εξάρτηση από τον τουρισμό, αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως η τελευταία προειδοποίηση για την αναγκαία στροφή σε άλλους κλάδους και την αποσύνδεση της έννοιας της επένδυσης από το real estate και τον τουρισμό.
Αντίστοιχα, όταν το προηγούμενο διάστημα αντιμετωπίσαμε μια μεγάλη φυγή μορφωμένου και καταρτισμένου δυναμικού, στην πραγματικότητα μια τεράστια αποεπένδυση ως προς τον πολυτιμότερο παραγωγικό πόρο που διαθέτουμε, έπεται ότι χρειάζεται η εργασία να ξεφύγει από την κατηγορία του κόστους και να μεταφερθεί στην κατηγορία της επένδυσης και άρα να δούμε την αξιοπρέπεια των συνθηκών και της αμοιβής της ως αναπτυξιακή στρατηγική.

Η έννοια της «βιωσιμότητας»

Το ίδιο ισχύει και για την έννοια της «βιωσιμότητας». Μέχρι τώρα την είδαμε κυρίως ως κίνητρο για μια επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όχι πάντα με τον καλύτερο σχεδιασμό εάν κρίνουμε από τις τοπικές αντιδράσεις. Ομως, με την ανησυχία για την κλιματική αλλαγή να κλιμακώνεται, ολοένα και παραπάνω οι περιβαλλοντικοί όροι παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών θα γίνονται καθοριστικοί για την όποια καταναλωτική του απήχηση.
Επειτα χρειάζεται να αποκτήσουμε βιομηχανική μνήμη και προοπτική, δηλαδή επίγνωση των πραγματικών παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας: αυτό αφορά την πραγματική καταγραφή και αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας, γνώσης, επιδεξιότητας που υπάρχει σε μια σειρά από κλάδους (στη βιομηχανία, στην ενέργεια, στη ναυτιλία, στην πληροφορική), δεξιοτήτων πιο σημαντικών μεσοπρόθεσμα από την ικανότητα αποτελεσματικής κατάρτισης τεχνικών δελτίων για έργα του ΕΣΠΑ, που σε συνδυασμό με την ύπαρξη σημαντικού επιστημονικού δυναμικού και της σημαντικής ερευνητικής υποδομής των πανεπιστημίων, δίνουν όντως τη δυνατότητα βιομηχανικής πολιτικής και στροφής σε κλάδους υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Και βέβαια χρειάζεται μια άλλη, πιο ενεργητική αντίληψη για τον ρόλο του κράτους. Η συγκυρία σηματοδοτεί, από διάφορες απόψεις, μια επιστροφή του κράτους, διαψεύδοντας προηγούμενες «ορθοδοξίες». Ομως, δεν αρκεί να δούμε το κράτος απλώς ως έναν φορέα επιδοτήσεων ή μηχανισμό επιμερισμού φοροελαφρύνσεων και «κινήτρων». Τόσο ο αυξημένος ρόλος του στη διαχείριση κρίσιμων υποδομών και κλάδων (είδαμε για παράδειγμα ότι απέναντι στην πανδημία το δημόσιο σύστημα υγείας ήταν η αιχμή του δόρατος) όσο και η ανάγκη να επιτελέσει λειτουργίες συντονισμού, σχεδιασμού και κινητοποίησης παραγωγικών δυνάμεων αποκτούν ξεχωριστή προτεραιότητα.

Χιλιάδες διαδικτυακές και τηλεφωνικές απάτες πολιτών με αφορμή τον κορονοϊό



Εκατομμύρια άνθρωποι έχουν κλειστεί στα σπίτια τους για εβδομάδες. Το ίντερνετ έγινε ο βασικός τρόπος επαφής με τον έξω κόσμο. Οι απατεώνες προσαρμόστηκαν πολύ γρήγορα και αποτελεσματικά στη νέα κατάσταση,
στήνοντας παράνομες δραστηριότητες εκατομμυρίων ευρώ. Σε ποιον δεν έχουν έρθει διαφημίσεις για να αγοράσει μάσκες ή γάντια; Τα spam e-mail είναι ένας πιο διαδεδομένους τρόπους απάτης και η ανταπόκριση σ' αυτά μπορεί να αδειάσει τους λογαριασμούς των δικαιούχων.
Και δεν είναι μόνο ο προστατευτικός εξοπλισμός. Απάτες γίνονται σε διάφορους τομείς. Ακόμη και το eBay κατέγραψε μια μεγάλη αύξηση των συγκεκριμένων δόλιων πρακτικών που έχουν ως στόχο να ξεγελάσουν τον κόσμο που είναι σε καραντίνα σπίτι του. Τα κόλπα που εφαρμόζουν είναι ατελείωτα: «Δεχθήκαμε όλοι μηνύματα στο Whatsapp ή mail που μας προσκαλούσαν να κάνουμε δωρεές χρημάτων σε οργανώσεις που κανείς δεν είχε ακούσει ή να γραφτούμε στην ιστοσελίδα κάποιου σούπερ μάρκετ για να έχουμε έκπτωση ή να πάρουμε voucher εκατοντάδων ευρώ» αναφέρει ο Αλεσάντρο Σέσσα, διευθυντής του περιοδικού Altroconsumo.
Οι ενώσεις καταναλωτών σε όλη την Ευρώπη έχουν αναλάβει δράση ενάντια σ' αυτές τις παράνομες ενέργειες, κατά τη διάρκεια του lockdown. Στο Βέλγιο, η Test-Achat δημιούργησε μια πλατφόρμα καταγγελιών αυτών των ενεργειών και κατέγραψε πάνω από 400 παραβάσεις. Υπάρχουν απάτες που επαναλαμβάνονται; «Αυτό που επανέρχεται διαρκώς είναι η αύξηση των τιμών ή οι εξωφρενικές τιμές ειδικά στον προστατευτικό εξοπλισμό, στις μάσκες και τα αντισηπτικά» επισημαίνει η εκπρόσωπος της οργάνωσης Ζιλί Φρερ. Ποια είναι η σωστή τιμή για μια μάσκα;
«Ζητήσαμε να πει πλαφόν στην τιμή των μασκών στο Βέλγιο. Δεν έχει συμβεί προς το παρόν. Καλέσαμε την κυβέρνηση να ακολουθήσει το παράδειγμα της Γαλλίας, όπου η ανώτατη τιμή για χειρουργικές μάσκες καθορίζεται στα 95 σεντ και στην Ιταλία στα 50 σεντ. Εδώ μερικές φορές είδαμε χειρουργικές μάσκες να πωλούνται στα 6 ευρώ η μία, που είναι εντελώς απαράδεκτο» συμπληρώνει η Φρερ.
Πάνω από 40.000 domain καταγράφηκαν παγκόσμια που χρησιμοποιούν τις λέξεις κλειδιά «Covid» και «Corona» και θεωρούνται υψηλού κινδύνου. Η Ένωση Καταναλωτών του Βελγίου κυκλοφόρησε μια μεγάλη λίστα με παράνομες και ύποπτες ιστοσελίδες. Η Test Achats προειδοποιεί μάλιστα το κοινό να μην εμπιστεύεται θαυματουργά φάρμακα για τον ιό ή προϊόντα που μπορούν να περιορίσουν την εξάπλωσή του και κυκλοφορούν ευρέως στο διαδίκτυο. Πρόκειται για πανάκριβα αιθέρια έλαια, όπως έλαιο κάνναβης ή αντιικές λύσεις. Η ευρωπαϊκή απάντηση ήταν στο ύψος των περιστάσεων;
«Η δυσκολία είναι να προχωρήσουμε τους ελέγχους και να εφαρμόσουμε περιορισμούς. Να σας δώσω ένα απλό παράδειγμα. Κάναμε ένα μικρό τεστ αναδεικνύοντας πέντε πολύ προβληματικά περιεχόμενα μηνυμάτων. Χρειάστηκαν τρεις εβδομάδες για να αποσυρθούν τα τρία από αυτά. Υπάρχουν δύο ακόμη που διακινούνται στο Facebook» τονίζει η Ζιλί Φρερ.
Η Ευρώπη ζήτησε από τις βασικές διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως είναι η Amazon, το e-Bay, και το Facebook, να πάρουν συγκεκριμένα μέτρα και να απομακρύνουν παράνομες διαφημιστικές εκστρατείες από τις ιστοσελίδες τους. Ζητήσαμε από τον Ευρωπαίο Επίτροπο Δικαιοσύνης Ντιντιέ Ρέιντερς να μας πει τι έχει γίνει μέχρι σήμερα: «Πετύχαμε αυτές οι πλατφόρμες να αποσύρουν μια ολόκληρη σειρά διαφημίσεων. Για παράδειγμα, η Ali Express απέσυρε 250.000 μη συμμορφούμενες διαφημίσεις. Το eBay, μια άλλη μεγάλη πλατφόρμα μπλόκαρε ή απέσυρε περισσότερες από 15 εκατομμύρια διαφημίσεις. Είναι ένα πολύ ενθαρρυντικό αποτέλεσμα. Και με το Eurojust, μπορέσαμε να προστατεύσουμε τον δημόσιο τομέα από τους απατεώνες. Για παράδειγμα ένα νοσοκομείο που παρέλυσε μετά από μια κυβερνοεπίθεση στην Τσεχία. Στην Γερμανία αποτρέψαμε μια απάτη 10 εκατομμυρίων μασκών που πουλήθηκαν 15 εκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση είχε μεριμνήσει, αλλά επεμβήκαμε. Οι μάσκες δεν αγοράστηκαν τελικά».
Κρατικές υπηρεσίες και θεσμοί ήταν συχνά στόχος κυβερνοεπιθέσεων ή έπεσαν θύμα απάτης αυτή την περίοδο. Η αγορά υγειονομικού εξοπλισμού ήταν στο επίκεντρο. Η ισπανική κυβέρνηση έπεσε θύμα απάτης, καθώς αγόρασε μια σειρά από ελαττωματικά τεστ για τον κορονοϊό. Ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ δήλωνε λίγες μέρες νωρίτερα: «Η αγορά και η χρήση γρήγορων τεστ ξεκίνησε. Είναι πολύ σημαντικό. Γρήγορα τεστ. Μιλάμε για αξιόπιστα, πιστοποιημένα τεστ. Η πιστοποίηση είναι κομβικής σημασίας».
Η δήλωση του Ισπανού πρωθυπουργού ήρθε μετά από την τεράστια έλλειψη υγειονομικού εξοπλισμού, που παρατηρήθηκε για πολλές εβδομάδες. Ο ενθουσιασμός μετατράπηκε σε απελπισία, όταν 58.000 τεστ αποδείχτηκαν μη αξιόπιστα: «Είναι αλήθεια ότι το προϊόν είχε όλες τις εγγυήσεις. Είχε το απαραίτητο πιστοποιητικό για να κυκλοφορεί στην Ε.Ε. Είχε τα στοιχεία και κάποιες εξειδικεύσεις που πληρούσαν τα στάνταρ ποιότητας. Αλλά όταν έφτασε το προϊόν, κάναμε τους ελέγχους και διαπιστώθηκε ότι δεν είχε την αναγκαία αξιοπιστία. Γι' αυτό αποσύρθηκε» δήλωσε ο Σαλβαδόρ Ίλα Ρόκα, υπουργός υγείας της Ισπανίας.
Η κυβέρνηση αρνήθηκε στην αρχή να δώσει το όνομα του Ισπανού διανομέα που αγόρασε τα τεστ. Κατασκευάστρια ήταν μια κινεζική εταιρία βιοτεχνολογίας που δεν είχε πάρει ακόμη άδεια από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων της Κίνας. Πολλοί αναρωτήθηκαν πώς το Υπουργείο Υγείας της χώρας μπόρεσε να κάνει τέτοιο λάθος: «Εκμεταλλεύθηκαν την κατάσταση επείγουσας ανάγκης. Στις συνθήκες αυτές, μπορείς να κάνεις μια σύμβαση πριν την ανακοινώσεις ή να κάνεις μια απευθείας ανάθεση. Αλλά μετά πρέπει να δημοσιεύσεις όλες τις πληροφορίες. Αυτό που συνέβη με την κυβέρνηση είναι ότι καταρχάς δεν παρουσίασαν δημόσια κανένα στοιχείο σε σχέση με τις συμβάσεις που έκλεισαν και σχετίζονταν με τον κορονοϊό. Καταλαβαίνω ότι χρειάζονται χρόνο και είναι υπό πίεση. Είναι όμως νόμιμη υποχρέωσή τους. Δεν μπορούν να το αποφύγουν. Όταν άρχισαν να δημοσιεύουν στοιχεία, απέκρυψαν σημαντικό μέρος των λεπτομερειών τους» επισημαίνει η Έβα Μπελμόντε, συνδιευθύντρια του Ιδρύματος Civio.
Στη Βρετανία, ο κόσμος κατήγγειλε πάνω από 160.000 μηνύματα στην Εθνικό Κέντρο Κυβερνοασφάλειας. 1400 σύνδεσμοι αποσύρθηκαν. Στο Μπράκνελ, ένα τοπικό παράρτημα της φιλανθρωπικής οργάνωσης Age Concern στοχοποιήθηκε από απατεώνες που χάκαραν το σύστημα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας. Ζήτησαν από τον Πρόεδρο Πολ Μπίντγουελ να μεταφέρει 40.000 λίρες σε έναν λογαριασμό: «Ήταν πολύ έξυπνο. Να παίρνεις ένα mail από κάποιον με τον οποίο συνεργάζεσαι διαρκώς και μοιάζει να είναι αυτός, είναι πειστικό. Καταφέραμε να το ανιχνεύσουμε αλλιώς δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα χρήματα θα μεταφέρονταν εκτός της οργάνωσης και αυτό θα ήταν το τέλος του Age Concern στο Μπράκνελ».
Η φιλανθρωπική οργάνωση δεν έπεσε στην παγίδα αλλά ήταν μια κλασική περίπτωση απάτης, που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας: «Περίπου το 3% των περιπτώσεων που έχουμε τώρα συνδέονται με τον Covid-19. Αν δείτε τους συγκεκριμένους αριθμούς, μιλάμε για περίπου 1500 παραβάσεις αυτή την στιγμή. Αντιστοιχούν σε ζημιές πάνω από 3 εκατομμύρια λίρες» εξηγεί ο Κλίντον Μπλάκμπερν, Επικεφαλής του Τμήματος Οικονομικού Εγκλήματος της Αστυνομίας του Λονδίνου.
Παρά τις διεθνείς προσπάθειες να μπει φρένο στους απατεώνες που θέλουν να θησαυρίσουν από την πανδημία, οι απάτες που σχετίζονται με τον Covid είναι πολλές. Ο καθένας μας ξεχωριστά πρέπει να δράσει. Η Ιντερπόλ μας καλεί τώρα περισσότερο από ποτέ, να παραμείνουμε σε επαγρύπνηση, επιφυλακτικοί και ασφαλείς.

Έτσι θα λειτουργήσουν εμπορικά κέντρα και εστίαση

kafeteria_mian

Ένας πελάτης ανά δύο τ.μ. στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος - Έξι άτομα σε κάθε τραπέζι - Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα - Χρήση μάσκας από το προσωπικό - Μέχρι και τις 25 Μαΐου επανέρχονται στην εργασία τους 532.000 εργαζόμενοι.Από τη Δευτέρα 18 Μαΐου επανεκκινεί το λιανικό εμπόριο σε εμπορικά καταστήματα (malls), εκπτωτικά χωριά και εκπτωτικά καταστήματα (outlets).


Επίσης, επανεκκινούν αύριο οι υπηρεσίες διαιτολογικών μονάδων, προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σώματος, στολισμού εκκλησιών, και λοιπών αιθουσών , υπηρεσίες που σχετίζονται με την εκπαίδευση κατοικίδιων ζώων συντροφιάς και σχετικές δραστηριότητες καθώς και οι βοτανικοί και ζωολογικοί κήποι και οι φυσικοί βιότοποι. Τη Δευτέρα 25 Μαΐου επανεκκινούν οι δραστηριότητες υπηρεσιών εστιατορίων και κινητών μονάδων εστίασης, οι δραστηριότητες παροχής ποτών και οι υπηρεσίες πίστας καρτ.
Επαναφορά της οικονομικής δραστηριότητας από Δευτέρα 18 Μαΐου


Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, ανακοίνωσε τις δραστηριότητες και τους κανόνες λειτουργίας των οικονομικών φορέων που επανεκκινούν αύριο, Δευτέρα 18 Μαΐου και τη Δευτέρα 25 Μαΐου (3ο και το 4ο Στάδιο επαναφοράς της οικονομικής δραστηριότητας) δήλωσε: «Συνολικά, στα 4 στάδια επανεκκίνησης της οικονομίας από τις 4 Μαΐου έως και τις 25 Μαΐου, επιστρέφουν σε λειτουργία 197.000 επιχειρήσεις δηλαδή το 65% των επιχειρήσεων που ήταν σε αναστολή λειτουργίας.

Επανέρχονται στην εργασία τους 532.000 εργαζόμενοι των επιχειρήσεων που επαναλειτουργούν, που αντιστοιχεί στο 77% των εργαζομένων του συνόλου των επιχειρήσεων που είχαν τεθεί σε αναστολή.

Στις 4 και στις 11 Μαΐου έγιναν σημαντικά βήματα. Οι εργαζόμενοι και οι επαγγελματίες απέδειξαν τη δύναμη, την αποφασιστικότητα και την προσήλωσή τους στο κοινό μας στόχο , να θωρακίσουμε τη δημόσια υγεία, να διαφυλάξουμε τις θέσεις εργασίας και να επιταχύνουμε την επιστροφή της οικονομίας μας στην κανονικότητα.

Είμαστε σε ανηφορικό δρόμο αλλά προχωράμε με καλά μελετημένο σχέδιο και σταθερά βήματα.

Για τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, ισχύουν οι κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης όπως περιγράφονται παρακάτω:

Ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες των ειδικών επιστημόνων διότι ο κίνδυνος δεν έχει ακόμα ξεπεραστεί.

Συνεχίζουμε στο τρίτο και στο τέταρτο βήμα επανεκκίνησης της οικονομίας μας όπως και στα δύο προηγούμενα. Τηρούμε τους κανόνες και κρατάμε ψηλά το αίσθημα της ατομική μας ευθύνης . Είναι συνταγή επιτυχίας και όλες και όλοι μαζί, ενωμένοι, το έχουμε αποδείξει».

Κανόνες λειτουργίας

Όλοι οι οικονομικοί φορείς επαναλειτουργούν με συγκεκριμένους κανόνες λειτουργίας.

Για τα εμπορικά καταστήματα (malls), τα εκπτωτικά χωριά και τα εκπτωτικά καταστήματα (outlets) ισχύουν τα εξής:

Ορίζεται μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πελάτων εντός του εμπορικού κέντρου σύμφωνα με τη σχέση του ενός (1) πελάτη ανά 20 τ.μ. επιφάνειας κυρίως χώρου της εγκατάστασης
Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων (εργαζόμενοι και πελάτες) εντός των εμπορικών καταστημάτων υπολογίζεται σύμφωνα με τον κανόνα που είναι σε ισχύ για τα καταστήματα του λιανικού εμπορίου.
Η ώρα έναρξης λειτουργίας τους ορίζεται στις 10 πμ.
Ισχύει η υποχρεωτική απόσταση 1.5 μέτρου μεταξύ ατόμων.
Συνιστάται η χρήση μάσκας προστασίας από το προσωπικό και τους πελάτες στον κοινόχρηστο χώρο, ενώ εντός των καταστημάτων είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας τόσο για το προσωπικό όσο και για τους πελάτες.

Επίσης, συνιστάται η μη χρήση ανελκυστήρων. Σε περίπτωση ανάγκης χρήσης, το επιτρεπόμενο όριο πληρότητας είναι το 40%. Αν υπάρχουν κυλιόμενες κλίμακες, επιτρέπεται η χρήση του ανελκυστήρα μόνο σε άτομα με αναπηρία, ηλικιωμένους και για την τροφοδοσία του καταστήματος.

Για τις υπηρεσίες διαιτολογικών μονάδων και προσωπικής υγιεινής και φροντίδας σώματος:

Ισχύει ο κανόνας πυκνότητας πληθυσμού όπως των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών και το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας από τις 7:00 πμ.
Τηρείται απόσταση δύο μέτρων μεταξύ των θέσεων εργασίας.
Επιτρέπεται η παρουσία πελατών μόνο κατόπιν ραντεβού
Είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας και γαντιών μιας χρήσης για το προσωπικό.
Για τα ζωολογικά πάρκα και τους βοτανικούς κήπους ισχύουν τα εξής:

Ελάχιστη απόσταση 2 μέτρων, ισχυρή σύσταση για χρήση μη ιατρικής μάσκας προστασίας και δεν επιτρέπονται οι παραστάσεις.

Κανόνες λειτουργίας για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος

Τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος δύναται να λειτουργούν στον εξωτερικό και τον εσωτερικό τους χώρο υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα:

Η αναλογία που ισχύει είναι ένας πελάτης ανά δύο τ.μ. συνολικής ωφέλιμης επιτρεπόμενης επιφάνειας λειτουργίας.
Η συνολική ωφέλιμη επιτρεπόμενη επιφάνεια λειτουργίας προκύπτει από το άθροισμα του εμβαδού της υπαίθριας επιφάνειας και της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας κυρίως χώρου.
Η υπαίθρια επιφάνεια είναι το εμβαδόν της επιφάνειας εκτός του φυσικού καταστήματος ενώ η εσωτερική ημιυπαίθρια επιφάνεια είναι η επιφάνεια εντός του καταστήματος που δύναται να αναπτυχθούν τραπεζοκαθίσματα.
Η δυνατότητα της χρήσης της εσωτερικής ημιυπαίθριας επιφάνειας προκύπτει όταν υφίσταται πλευρά ή πλευρές του χώρου με άνοιγμα σε επαφή με υπαίθριο εξωτερικό χώρο ή αίθριο.
Ανάλογα με το άνοιγμα της πλευράς δύναται να χρησιμοποιηθεί σε βάθος ο χώρος σε ποσοστό από 80% έως 160% του πλάτους του ανοίγματος.
Καθορίζεται ως ελάχιστη απόσταση μεταξύ των τραπεζιών σύμφωνα με την διάταξη των καθισμάτων από 0,70 εκ έως 1,70 εκ
Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός καθήμενων σε τραπέζι τα έξι άτομα. Δεν υφίσταται όριο σε περίπτωση οικογένειας με ανήλικα τέκνα.
Τέλος, υφίσταται ανάλογα με τη θέση εργασίας του προσωπικού υποχρέωση χρήσης μάσκας ή ασπίδας προσώπου ενώ ισχύει σύσταση και για τους πελάτες.