- Μέχρι αύριο το βράδυ (Δευτέρα 23/2) θα πρέπει να κατατεθεί η λίστα των μεταρρυθμίσεων στους Ευρωπαίους εταίρους
- Μέχρι και τον Απρίλιο, το πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να γίνει αποδεκτό, ώστε να κλείσει το τρέχον πρόγραμμα και να εκταμιευτεί η δόση των 7,2 δισ. ευρώ
- Σε ποια θέματα θα... σκοντάψει η κυβέρνηση, κατά τον σχεδιασμό των μεταρρυθμίσεων
- Τι ζητούν οι Ευρωπαίοι βάσει της συμφωνίας που έγινε στο Eurogroup
Δεύτερη ημέρα του... μαραθωνίου για να συνταχθεί η λίστα των μεταρρυθμίσεων, που μέχρι αύριο το βράδυ θα πρέπει να παραδοθεί στους Ευρωπαίους εταίρους, και η κυβέρνηση καλείται να επιλέξει αλλαγές σε συγκεκριμένα θέματα που απασχόλησαν τόσο το πρώτο, όσο και το δεύτερο Μνημόνιο.
Παρά το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του Μνημονίου επιβλήθηκαν μέτρα λιτότητας συνολικού ύψους 77 δισ. ευρώ, πολλά βασικά θέματα των ελληνικών προγραμμάτων διάσωσης έμειναν άλυτα ή επιδεινώθηκαν.
Μέχρι και τα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, η τρόικα επέμενε σε μία σειρά από συγκεκριμένες αλλαγές, εκ των οποίων οι περισσότερες στόχευαν σε δημοσιονομική σταθερότητα.
Μέχρι και τον Απρίλιο, το πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να γίνει αποδεκτό από τους τρεις θεσμούς πλέον, μετά την κατάργηση της τρόικας, ώστε να κλείσει το τρέχον πρόγραμμα και να εκταμιευτεί η δόση των 7,2 δισ. ευρώ, που έγινε αποδεκτή -όπως και το πρόγραμμα- από την ελληνική πλευρά.
Αν κάτι τέτοιο επιτευχθεί τότε θα ανοίξει ο δρόμος για το πιο ουσιαστικό μέρος της συζήτησης της Ελλάδας με τους δανειστές της προκειμένου να περάσει στην επόμενη φάση προτείνοντας ένα πρόγραμμα σταθεροποίησης για την επόμενη τριετία.
Παρά το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του Μνημονίου επιβλήθηκαν μέτρα λιτότητας συνολικού ύψους 77 δισ. ευρώ, πολλά βασικά θέματα των ελληνικών προγραμμάτων διάσωσης έμειναν άλυτα ή επιδεινώθηκαν.
Μέχρι και τα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου, η τρόικα επέμενε σε μία σειρά από συγκεκριμένες αλλαγές, εκ των οποίων οι περισσότερες στόχευαν σε δημοσιονομική σταθερότητα.
Μέχρι και τον Απρίλιο, το πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να γίνει αποδεκτό από τους τρεις θεσμούς πλέον, μετά την κατάργηση της τρόικας, ώστε να κλείσει το τρέχον πρόγραμμα και να εκταμιευτεί η δόση των 7,2 δισ. ευρώ, που έγινε αποδεκτή -όπως και το πρόγραμμα- από την ελληνική πλευρά.
Αν κάτι τέτοιο επιτευχθεί τότε θα ανοίξει ο δρόμος για το πιο ουσιαστικό μέρος της συζήτησης της Ελλάδας με τους δανειστές της προκειμένου να περάσει στην επόμενη φάση προτείνοντας ένα πρόγραμμα σταθεροποίησης για την επόμενη τριετία.
Προηγουμένως όμως θα πρέπει να βρεθούν λύσεις σε προβλήματα, όπως:
1. Η κάλυψη του δημοσιονομικού κενού για το 2015
Με βάση το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα στο 3% του ΑΕΠ, η τρόικα υπολόγιζε το 2014 το κενό στα 2,5 δισ. ευρώ. Η ανακοίνωση του Eurorgroup της Παρασκευής άφηνε ανοιχτό το ενδεχόμενο ο στόχος να αναθεωρηθεί προς τα κάτω, ακόμη και στο 1,5% του ΑΕΠ, που θέλει ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών.
Το δημοσιονομικό κενό όμως δεν θα μηδενιστεί αυτόματα αφού από τον περασμένο Δεκέμβριο η επίσπευση της προεδρικής εκλογής και οι πρόωρες εκλογές έχουν αλλάξει τα δεδομένα. Παρατηρείται ήδη υποχώρηση των εσόδων για τον πρώτο και δεύτερο μήνα του χρόνου κατά περίπου 1 δισ. ευρώ. Παράλληλα, η ακύρωση ή έστω αναστολή μέτρων που αφορούσαν σε περικοπές συντάξεων (εκτός εάν το μέτρο ανακληθεί) δημιουργεί πρόσθετες υποχρεώσεις για τα ασφαλιστικά ταμεία ύψους 2,5 δισ. ευρώ που θα πρέπει να καλυφθεί με πρόσθετη χρηματοδότηση του Κρατικού Προϋπολογισμού. Η λύση της νέας ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών έως 100 δόσεις για τις εφορίες και τα ασφαλιστικά ταμεία δεν είναι το αντίδοτο. Τουλάχιστον, όχι για τους τρεις θεσμούς.
Η προηγούμενη ρύθμιση των 100 δόσεων έτυχε σκληρής κριτικής από την Ε.Ε. και, παρά τις υψηλές προσδοκίες που υπήρχαν, η προηγούμενη κυβέρνηση αναγκάστηκε να εγγράψει πρόσθετα έσοδα μόλις 200 εκατ. ευρώ για το 2015 υπό την πίεση της τρόικας. Η νέα ρύθμιση, η οποία προβλέπει και μπόνους 50% για ληξιπρόθεσμες οφειλές, ακόμη και για πάνω από 1 εκατ. ευρώ, παρά τις καλές της προθέσεις, αναμένεται να έχει ακόμη πιο σκληρή αντιμετώπιση.
2. Η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος
Με βάση το κείμενο του Προϋπολογισμού του 2015, τα ασφαλιστικά ταμεία θα κλείσουν του χρόνου με έλλειμμα 2 δισ. ευρώ χωρίς την εφαρμογή των μέτρων ύψους 2,5 δισ. ευρώ που είχαν αποφασιστεί από το 2013 αλλά θα εφαρμόζονταν ουσιαστικά από φέτος, ενώ η τρύπα αναμένεται να μεγαλώσει στα 4,5 δισ. ευρώ. Η τρόικα, παρά το αδιέξοδο της συνεχούς περικοπής των συντάξεων, ζητούσε από τον κ. Χαρδούβελη παραμετρικές αλλαγές, δηλαδή μείωση των συντάξεων και αύξηση των ορίων ηλικίας. Το ασφαλιστικό θα είναι ένα από τα αγκάθια της διαπραγμάτευσης που ξεκινά από αύριο.
3. Οι αλλαγές στην αγορά εργασίας
Η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν έτοιμη να υιοθετήσει ένα νόμο που θα άλλαζε το χάρτη στα συνδικαλιστικά προνόμια αλλά και τις συνθήκες προκήρυξης απεργίας. Η τρόικα ζητούσε επιπλέον τη νομοθέτηση των ομαδικών απολύσεων και την επαναφορά της ανταπεργίας (Lock out). Οι αλλαγές στην αγορά εργασίας εντάχθηκαν ως υποχρέωση του υφιστάμενου προγράμματος στο κείμενο του προέδρου του Eurorgroup κ. Γερούν Ντάισελμπλουμ στη σύνοδο της 16ης Φεβρουαρίου. Το κείμενο απορρίφθηκε από την ελληνική πλευρά αλλά το αίτημα είναι βέβαιο ότι θα επανέλθει στη διαπραγμάτευση.
4. Το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων
Η νέα κυβέρνηση θα έχει την ευκαιρία να εκφράσει τις απόψεις της και για το πρόγραμμα και για την κατεύθυνση που θέλει να χαράξει στο θέμα της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Θα πρέπει όμως να εξηγήσει επίσης τι θα κάνει με αποκρατικοποιήσεις συνολικού τιμήματος 4,3 δισ. ευρώ που έχουν κλείσει και δηλώνει ότι θα τις επανεξετάσει.
Θα πρέπει να εξηγήσει τι σκοπεύει να κάνει με προγραμματισμένες μεγάλες μεταρρυθμίσεις, όπως για παράδειγμα την ιδιωτικοποίηση των Οργανισμών Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, τη Μικρή ΔΕΗ, τον ΑΔΜΗΕ, τη ΔΕΠΑ, αλλά και τον ΔΕΣΦΑ.
Ενα ακόμη θέμα θα αποτελέσει η τύχη του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ως γνωστόν αποτελεί ένα από τα προϊόντα των Μνημονίου. Σκοπιμότητα της δημιουργίας του ήταν να λειτουργήσει ως ανεξάρτητη αρχή με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια και Ευρωπαίους εμπειρογνώμονες και αποστολή του η αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας. Συνεπώς, η διάλυσή του ή η αλλαγή του χαρακτήρα του δεν θα ήταν άμεσα αποδεκτή.
5. Η βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου
Η τρόικα είχε μείνει σε ένα στόχο για 2.500 απολύσεις το πρώτο τρίμηνο του 2015 από προσωπικό που εντάχθηκε στην κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων και δεν ήταν δυνατό να απορροφηθεί σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Επίσης, ήταν σε συνεργασία με την προηγούμενη κυβέρνηση για τη θέσπιση νέου μισθολογίου για τους δημοσίους υπαλλήλους, το οποίο θα άλλαζε τελείως το καθεστώς των νεοεισερχομένων εισάγοντας το θεσμό του «δόκιμου» υπαλλήλου.
Η σημερινή κυβέρνηση δηλώνει σε όλους του τόνους ότι θέλει να βελτιώσει τη λειτουργία του Δημοσίου. Η σύμπτωση των απόψεων για το πώς μπορεί να γίνει η αλλαγή των όρων λειτουργίας του Μνημονίου μπορεί να γίνει δύσκολη υπόθεση αν αναλογιστεί κανείς ότι η τριμερής αναμένει απολύσεις και τώρα θα αντιμετωπίσει περίπου 2.500 προσλήψεις, σε πρώτη φάση.
6. Απελευθερώσεις αγορών
Στο Μνημόνιο που αντικαθίσταται υπάρχουν μια σειρά από μέτρα τα οποία αφορούν στις απελευθερώσεις της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και τη δευτερεύουσα νομοθεσία για τα κλειστά επαγγέλματα. Μαζί η τρόικα ζητούσε επιτακτικά και σχέδια για την αναδιάρθρωση προβληματικών ΔΕΚΟ ως ένα δεύτερο γύρο εξυγίανσης. Ολα αυτά έχουν παγώσει από το περασμένο καλοκαίρι και είναι στο χέρι της νέας κυβέρνησης να ξεπαγώσουν, αντιμετωπίζοντας βέβαια συνδικαλιστικές αντιδράσεις.
ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου