Όρια στην εργασία: Πώς να τα θέσουμε και να εμμείνουμε σε αυτά
Η θέση εργασίας μας δεν καθορίζει την αξία μας σαν άνθρωποι, ούτε ακόμα κι αν την απολαμβάνουμε – υπάρχουν πολλά περισσότερα από αυτή. Τα εργασιακά όρια βοηθούν στη διαφύλαξη του χρόνου, την ενέργειας και του σκοπού μας, καθώς και στην ικανοποίηση που παίρνουμε γενικά από τη ζωή.
Κάποια εργασιακά όρια είναι λειτουργικά και ξεκάθαρα, ενώ άλλα πιο ασαφή και ευέλικτα. Για παράδειγμα, από κάποια στιγμή και μετά χρειαζόμαστε οπωσδήποτε ύπνο και υπάρχουν όρια ώστε να βεβαιωθούμε ότι αυτό θα συμβεί.
Τα όρια δεν σημαίνουν ότι δεν θα σκεφτόμαστε την εργασία μας όταν δεν εργαζόμαστε ή ότι δεν θα σκεφτόμαστε τις προσωπικές μας υποθέσεις όσο δουλεύουμε. Δεν έχουμε διακόπτες στο κεφάλι μας που να μας βοηθούν να απενεργοποιούμε σκέψεις. Αντιθέτως, τα όρια μας ενθαρρύνουν να αφοσιωνόμαστε περισσότερο στην εργασία και μας διευκολύνουν να ξεκουραζόμαστε επαρκώς εκτός ωραρίου.
Πώς μπορούμε να εγκαθιδρύσουμε εργασιακά όρια και να εμμείνουμε σε αυτά
1. Κατανοούμε την αξία μας
Αν δεν νιώθουμε ποτέ επαρκείς, εξαρτιόμαστε υπερβολικά από το πόσο θα παράγουμε στην εργασία μας, καθώς και από το πόσο χρήσιμοι είμαστε. Όμως με αυτό το ρυθμό πορευόμαστε με απόλυτη βεβαιότητα προς το burnout. Και σα να μη φτάνει αυτό οι υπόλοιποι γύρω μας θα συνηθίζουν όλο και περισσότερο στους τρελούς μας ρυθμούς. Αν η επιβεβαίωση θρέφει προσωρινά την ανάγκη μας να νιώσουμε ότι αξίζουμε, τότε θα την αναζητάμε συνεχώς χωρίς ποτέ να χορταίνουμε.
Η αξία μας δεν βρίσκεται όμως εκεί, αλλά στον συνδυασμό των εμπειριών, των δεξιοτήτων, της ενέργειάς μας, των ονείρων, των στόχων μας, των οπτικών μας, των σχέσεών μας. Δεν υπάρχει κανένας σαν εμάς εκεί έξω.
2. Γινόμαστε ακριβείς και ξεκάθαροι
Όταν ξεκινούμε μια συζήτηση κατά την οποία θέλουμε να θέσουμε κάποιο όριο, συχνά καταλήγουμε να το κάνουμε με εντελώς λάθος τρόπο. Θα πούμε πράγματα όπως: «Με συγχωρείς που σε διακόπτω, αλλά θα ήθελα…» ή «Λυπάμαι που σε απασχολώ, αλλά θα μπορούσες να…».
Αυτός ο απολογητικός τόνος δεν δείχνει σε καμία περίπτωση όριο. Το πιθανότερο είναι ότι μπερδεύει τον δέκτη. Όταν επικοινωνούμε με ειλικρίνεια και καθαρότητα, δεν αφήνουμε καμία αβεβαιότητα και ασάφεια πίσω από τις προθέσεις μας. Αυτός ο τρόπος επικοινωνίας ανοίγει και την πόρτα σε άλλους ανθρώπους να κάνουν το ίδιο. Χρειάζεται να διεκδικούμε τα όρια μας.
3. Διαχειριζόμαστε και διαπραγματευόμαστε τις προσδοκίες
Ξεκινάμε την εργασία σε κάποια επιχείρηση ή εταιρεία βασισμένοι σε ένα συμβόλαιο που περιλαμβάνει μια σειρά αμοιβαίων προσδοκιών. Κάνουμε ορισμένες εργασίες και ως αντάλλαγμα αναμένουμε αποζημίωση. Στη συνέχεια, μπορούμε να αρνηθούμε τη θέση, αν διαφωνήσουμε με κάτι που ξεπερνά αυτές τις προσδοκίες ή μπορούμε να διαπραγματευτούμε. Καθώς αν δεχτούμε έτσι ξανά και ξανά, σύντομα θα αναλάβουμε πολλές περισσότερες αρμοδιότητες, αφού οι υπόλοιποι θα καταλαβαίνουν ότι δεν φέρνουμε αντίρρηση.
Όταν οι προσδοκίες δεν είναι καθαρά προσδιορισμένες ή συμφωνημένες, προκαλείται στρες για όλους όσους εμπλέκονται σε αυτό το συμβόλαιο/συμφωνία. Γι’ αυτό είναι κρίσιμης σημασίας η διαχείριση των προσδοκιών, η αποσαφήνιση όλων των προσδοκιών, καθώς και των ανταλλαγμάτων.
4. Η τηλεργασία χρειάζεται κι αυτή όρια
Η εργασία από το σπίτι ακούγεται ιδανική για όσους δεν είχαν ξανά ποτέ αυτή την ευκαιρία. Αλλά όπως σύντομα μάθαμε, συνοδεύεται από μια σειρά δικών της μοναδικών ζητημάτων αναφορικά με τα όρια. Κάποια από τα ζητήματα που χρειάζεται να συζητηθούν και να ληφθούν υπόψη είναι: ένα νέο σετ πιθανών περισπασμών, μια μεγαλύτερη ανάγκη αυτοπειθαρχίας, λόγοι να αφήσουμε το σπίτι και να αναπνεύσουμε καθαρό αέρα και αυστηρό πρόγραμμα στο πότε ξεκινά και πότε σταματά η εργασία όταν βρίσκεται κανείς συνεχώς σπίτι.
Ορισμένες φορές, οι εργασιακοί περισπασμοί γίνονται περισσότεροι, όταν εργαζόμαστε από το σπίτι, επειδή καταλήγουμε να λαμβάνουμε περισσότερα μηνύματα και ερωτήσεις μέσω emails ή κλήσεων. Γι’ αυτό και σε τέτοιες περιπτώσεις, είναι απαραίτητο πρώτα να βάλουμε όρια σε εμάς τους ίδιους και στη συνέχεια στους συναδέλφους μας ως προς τον τρόπο επικοινωνίας και των προθεσμιών. Μην ξεχνάτε ότι υπάρχει ωράριο.
Πηγή:
ideas.ted.com/how-to-set-clear-work-boundaries-jayne-hardy
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου