Γράφει ο Φώτης Σαραντόπουλος
Διάβαζα πριν λίγο, την καλόπιστη απορία που εξέφραζε ένας φίλος. Έγραψε: “Είναι λογικό να ξοδεύει το κράτος μας 225.000.000 ευρώ τον χρόνο για την μισθοδοσία των κληρικών;”
Όποιος προσπαθεί να τα απαντήσει όλα με βάση το τι είναι “λογικό” ή το τι είναι “δίκαιο”, ας μου απαντήσει αν είναι λογικό και δίκαιο το ότι δεν γεννιόμαστε όλοι πλούσιοι, το ότι γεννιούνται παιδιά με αναπηρίες, το ότι κάποιοι πεθαίνουν πρόωρα επειδή ένας άλλος ήταν μεθυσμένος ή το ότι μία λέαινα σκοτώνει το μωρό μιας γαζέλας, για να θρέψει τα δικά της μωρά. Η ζωή μας, δεν ορίζεται από την λογική και το δίκαιο (έτσι όπως τα καταλαβαίνουμε εμείς) αλλά από νόμους, φυσικούς ή κοινωνικούς.Στις αστικές κοινωνίες, πέρα από το "λογικό" και το "δίκαιο" υπάρχει και "αυτό που συμφωνήσαμε", που αποτελεί την ουσία του Αστικού Δικαίου (που δεν ονομάζεται τυχαία και "αστικό"). Το θέμα της μισθοδοσίας των Ιερέων, δεν είναι μία δημόσια δαπάνη, όπως πχ η άμυνα, η υγεία, η παιδεία κλπ, για την οποία θα αξιολογούσαμε το όφελός της. Βασίζεται σε συμφωνίες μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας, και μάλιστα συμφωνίες "αντιπαροχής" (δου δίνω αυτό - μου δίνεις εκείνο, δίνω γη - αναλαμβάνεις μισθοδοσία).
Είναι σαν να λέμε ότι, κάποιος έδωσε ένα οικόπεδο, και ως αντιπαροχή πήρε 3 διαμερίσματα από τα οποία εισπράττει ενοίκια. Θα σας φαινόταν σωστό να έβγαινε ένας Νόμος που θα έλεγε ότι δεν δικαιούται πλέον να εισπράττει αυτά τα ενοίκια; Σίγουρα όχι, όσο έχουμε αστικό πολίτευμα.
Οπότε, λέω εγώ ο άθεος, που δεν αισθάνομαι όφελος από το να πληρώνεται οποιοσδήποτε δεν προσφέρει αυτά που θα θεωρούσα χρήσιμα, ας είμαστε πιο επιφυλακτικοί: Πρέπει να καταπατήσουμε μία βασική αξία του αστικού συτήματος (τον σεβασμό στα συμφωνηθέντα) για να λύσουμε ένα πρόβλημα;Εγώ λέω πως ΟΧΙ. Και στην ερώτηση "τι δη ποιείν" απαντώ πως οι συμφωνίες αλλάζουν μόνο με νέες συμφωνίες.Ο αντίλογος της άλλης πλευράς είναι συγκεκριμένος και τεκμηριωμένος, και συνοψίζεται σε αυτό που γράφει το εικονιζόμενο δημοσίευμα.
Το δημοσίευμα είναι παλαιό, τα 13 δις είναι σε δραχμές
Γι’ αυτό, επειδή οι συμφωνίες έχουν πάντα ως βάση και στόχο το αμοιβαίο όφελος, όποιος θέλει να αλλάξει κάτι χωρίς να παραβιάζει βασικούς νόμους και χωρίς να καταπατά ο ίδιος τις αρχές του, αντί να μιλάει αόριστα για “λογικό” και “δίκαιο”, σαν να είναι αριστερός που κάνει προπαγάνδα, ας ακονίσει τις ικανότητές του στην διαπραγμάτευση.
Όποιος προσπαθεί να τα απαντήσει όλα με βάση το τι είναι “λογικό” ή το τι είναι “δίκαιο”, ας μου απαντήσει αν είναι λογικό και δίκαιο το ότι δεν γεννιόμαστε όλοι πλούσιοι, το ότι γεννιούνται παιδιά με αναπηρίες, το ότι κάποιοι πεθαίνουν πρόωρα επειδή ένας άλλος ήταν μεθυσμένος ή το ότι μία λέαινα σκοτώνει το μωρό μιας γαζέλας, για να θρέψει τα δικά της μωρά. Η ζωή μας, δεν ορίζεται από την λογική και το δίκαιο (έτσι όπως τα καταλαβαίνουμε εμείς) αλλά από νόμους, φυσικούς ή κοινωνικούς.Στις αστικές κοινωνίες, πέρα από το "λογικό" και το "δίκαιο" υπάρχει και "αυτό που συμφωνήσαμε", που αποτελεί την ουσία του Αστικού Δικαίου (που δεν ονομάζεται τυχαία και "αστικό"). Το θέμα της μισθοδοσίας των Ιερέων, δεν είναι μία δημόσια δαπάνη, όπως πχ η άμυνα, η υγεία, η παιδεία κλπ, για την οποία θα αξιολογούσαμε το όφελός της. Βασίζεται σε συμφωνίες μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας, και μάλιστα συμφωνίες "αντιπαροχής" (δου δίνω αυτό - μου δίνεις εκείνο, δίνω γη - αναλαμβάνεις μισθοδοσία).
Είναι σαν να λέμε ότι, κάποιος έδωσε ένα οικόπεδο, και ως αντιπαροχή πήρε 3 διαμερίσματα από τα οποία εισπράττει ενοίκια. Θα σας φαινόταν σωστό να έβγαινε ένας Νόμος που θα έλεγε ότι δεν δικαιούται πλέον να εισπράττει αυτά τα ενοίκια; Σίγουρα όχι, όσο έχουμε αστικό πολίτευμα.
Οπότε, λέω εγώ ο άθεος, που δεν αισθάνομαι όφελος από το να πληρώνεται οποιοσδήποτε δεν προσφέρει αυτά που θα θεωρούσα χρήσιμα, ας είμαστε πιο επιφυλακτικοί: Πρέπει να καταπατήσουμε μία βασική αξία του αστικού συτήματος (τον σεβασμό στα συμφωνηθέντα) για να λύσουμε ένα πρόβλημα;Εγώ λέω πως ΟΧΙ. Και στην ερώτηση "τι δη ποιείν" απαντώ πως οι συμφωνίες αλλάζουν μόνο με νέες συμφωνίες.Ο αντίλογος της άλλης πλευράς είναι συγκεκριμένος και τεκμηριωμένος, και συνοψίζεται σε αυτό που γράφει το εικονιζόμενο δημοσίευμα.
Το δημοσίευμα είναι παλαιό, τα 13 δις είναι σε δραχμές
Γι’ αυτό, επειδή οι συμφωνίες έχουν πάντα ως βάση και στόχο το αμοιβαίο όφελος, όποιος θέλει να αλλάξει κάτι χωρίς να παραβιάζει βασικούς νόμους και χωρίς να καταπατά ο ίδιος τις αρχές του, αντί να μιλάει αόριστα για “λογικό” και “δίκαιο”, σαν να είναι αριστερός που κάνει προπαγάνδα, ας ακονίσει τις ικανότητές του στην διαπραγμάτευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου