Τι προνοεί η συμφωνία μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης (έγγραφα)


Από πέντε άρθρα αποτελείται η συμφωνία μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης για τη θαλάσσια δικαιοδοσία στην ανατολική Μεσόγειο. Το κείμενο που διέρρευσε από τουρκικά μέσα αποκαλύπτει ότι η Τουρκία και η κυβέρνηση Σαράτζ της Λιβύης δεν προχώρησαν σε απλή καταγραφή προθέσεων, όπως θα υπέθετε κανείς με βάση τον όρο "μνημόνιο, αλλά σε πλήρη οριοθέτηση των θαλασσίων δικαιοδοσιών τους, ήτοι ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας.

Επιπλέον, οι δύο πλευρές δεσμεύονται σε συνεκμετάλλευση τυχόν υποθαλάσσιων πόρων εντοπισθούν να εκτείνονται στις θαλάσσιες δικαιοδοσίες τους, όπως αυτές τις οριοθετούν, ενώ καθένα από τα συνυπογράψαντα μέρη αναλαμβάνει την ευθύνη να διαβουλευθεί με το άλλο σε περίπτωση οριοθέτησης των θαλασσίων δικαιοδοσιών του με τρίτους (λ.χ. η Λιβύη με την Αίγυπτο ή την Ελλάδα).

Από τη στιγμή που θα τεθούν σε ισχύ, τα συμφωνηθέντα θα κατατεθούν στη Γραμματεία του ΟΗΕ.
Μολονότι το όριο των δύο φερόμενων δικαιοδοσιών έχει μικρή έκταση, είναι από πολιτική άποψη κρίσιμο, διότι δεν θα μπορούσε να προκύψει στον χάρτη παρά μόνο με την υιοθέτηση της τουρκικής εκδοχής ότι τα νησιά (ακόμη και του μεγέθους της Κρήτης) δεν έχουν δικαίωμα παρά μόνο σε χωρικά ύδατα και όχι υφαλοκρηπίδα ή ΑΟΖ. Όταν λοιπόν η Άγκυρα επικαλείται την καθιερωμένη αρχή της "μέσης γραμμής” την ερμηνεύει με αναφορά στα ηπειρωτικά εδάφη.
Τυφλό σημείο της συμφωνίας παραμένει, ωστόσο, το γεγονός ότι αυτή τίθεται σε ισχύ με την ολοκλήρωση των εσωτερικών νομικών ενεργειών της κάθε πλευράς, ήτοι την επικύρωση από το κοινοβούλιό της. Και η μεν Τουρκική Εθνοσυνέλευση, όπου το κείμενο θα κατατεθεί εντός της ημέρας, επισπεύδει, στη Λιβύη όμως το κοινοβούλιο εδρεύει στο Τομπρούκ, ανταγωνίζεται την κυβέρνηση Σαράτζ που εδρεύει στην Τρίπολη και αρνείται να δεχθεί τη συμφωνία με την Τουρκία.

Σημειώνεται ότι δεν έχει διευκρινιστεί μέχρι στιγμής αν το κείμενο της συμφωνίας που έφτασε στα χέρια της Ελλάδας και εξετάζεται από το υπουργείο Εξωτερικών είναι το ίδιο με αυτό που έχει διαρρεύσει από τα τουρκικά μέσα. 
Τι αναφέρει η συμφωνία
Με βάση το κείμενο της συμφωνίας που διέρρευσε από τουρκικά μέσα ενημέρωσης προβλέπονται τα εξής: 
Η κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Τουρκίας και η κυβέρνηση της Εθνικής Συμμαχίας-Κράτους της Λιβύης, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή τους στις αρχές και στους στόχους του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών,
Έχοντας αποφασίσει να καθορίσουν μια ακριβή και δίκαιη οριοθέτηση των αντίστοιχων θαλάσσιων ζωών στη Μεσόγειο στις οποίες οι δύο χώρες ασκούν κυριαρχία, κυριαρχικά δικαιώματα και δικαιοδοσία σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες του διεθνούς δικαίου και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις σχετικές περιστάσεις.

Λαμβάνοντας υπόψη την προθυμία των δύο χωρών να πετύχουν δίκαιες και αμοιβαίως αποδεκτές λύσεις στα προαναφερθέντα θέματα μέσω εποικοδομητικών διαπραγματεύσεων και με το πνεύμα σχέσεων καλής φιλίας,
Πεπεισμένες ότι αυτό το Μνημόνιο Συναντίληψης θα συμβάλει στην ενίσχυση των σχέσεων και θα ενθαρρύνει περαιτέρω συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών προς το συμφέρον των δύο αδερφικών κρατών,
Έχουν συμφωνήσει τα ακόλουθα:
Άρθρο I
ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΗΣ ΥΦΑΛΟΚΡΗΠΙΔΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΖΩΝΗΣ
1.Τα όρια της Υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης στη Μεσόγειο μεταξύ της Κυβέρνησης της Τουρκίας και της Κυβέρνησης Εθνικής Συμμαχίας-Κράτους της Λιβύης ξεκινούν στο "Σημείο Α" (34ο 16’ 13.720’’ν – 026ο 19’ 11.640’’Ε) και τελειώνουν στο Σημείο Β (34ο 09’ 07.0’’Ν – 026ο 39’ 06.3’’Ε).
Οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει σε αυτά τα όρια.
2.Τα όρια της Υφαλοκρηπίδας και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης που καθορίζονται στο Άρθρο 1, παράγραφο 1 αυτού του Μνημονίου Συναντίληψης φαίνονται στον Θαλάσσιο Χάρτη ΙΝΤ 308 (Πηγή Δεδομένων: ΒΑ Έκδοση Χάρτη 991), κλίμακα 1:1 102 000 (Παράρτημα 1). Οι συντεταγμένες φαίνονται στο διάγραμμα στο Παράρτημα 1 στο σύστημα συντεταγμένων. ΟΙ γεωγραφικές συντεταγμένες αναφέρονται στο Άρθρο 1 αυτού του Μνημονίου Συναντίληψης και εκφράζονται με όρους του Παγκοσμίου Γεωδαιτικού Συστήματος 1984 (WGS’84).
3.Τα βασικά σημεία των συντεταγμένων που χρησιμοποιούνται για να καθορίσουν τη γραμμή ισορροπίας φαίνονται στο Παράρτημα
ΑΡΘΡΟ II
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΣΥΝΑΝΤΙΛΗΨΗΣ
Τα παραρτήματα που αναφέρονται στη δεύτερη και τρίτη παράγραφο του Άρθρο 1, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του παρόντος Μνημονίου.
Άρθρο III
ΕΓΓΡΑΦΗ
Με την έναρξη ισχύος του, το παρόν Μνημόνιο Συναντίληψης εγγράφεται στην γραμματεία των Ηνωμένων Εθνών σύμφωνα με το Άρθρο 102 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
Άρθρο IV
ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΔΙΑΦΩΝΙΩΝ
1.Οποιαδήποτε διαφωνία προκύψει μεταξύ των δύο πλευρών από την ερμηνεία ή εφαρμογή αυτού του Μνημονίου Συναντίληψης θα πρέπει να διευθετείται μέσω διπλωματικών οδών στο πνεύμα της αμοιβαίας κατανόησης και συνεργασίας, σύμφωνα με το Άρθρο 33 τοπυ Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
2.Σε περίπτωση που υπάρχουν εθνικοί πόροι που εκτείνονται πέρα από την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της μιας πλευράς στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της άλλης, οι δύο πλευρές θα μπορούσαν να συνεργαστούν προκειμένου να φθάσουν σε μια συμφωνία για τις λεπτομέρειες της αξιοποίησης τέτοιων πόρων.
3.Εάν οποιαδήποτε από τις δύο πλευρές εμπλέκεται σε διαπραγματεύσεις που αποσκοπούν στην οριοθέτηση της ΑΠΟκλειστικής Οικονομικής Ζώνης του με άλλο κράτος, αυτή η πλευρά, προτού έλθει σε τελική συμφωνία με το άλλο κράτος, θα πρέπει να ενημερώσει και να διαβουλευθεί με την άλλη πλευρά.
Άρθρο V
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΗ
Οποιαδήποτε από τις δύο πλευρές μπορεί να προτείνει τροποποίηση ή επανεξέταση αυτού του Μνημονίου Συναντίληψης μέσω διπλωματικών οδών, εάν κρίνεται απαραίτητο εκτός των Άρθρων 1 και 2. Οι τροποποιήσεις γίνονται με τη συναίνεση των πλευρών.
Άρθρο VI
ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ
Αυτό το Μνημόνιο Συναντίληψης αρχίζει να ισχύει από την ημερομηνία παραλαβής της τελευταίας γραπτής κοινοποίησης με βάση την οποία οι πλευρές αλληλοενημερώνονται μέσω διπλωματικών οδών για την ολοκλήρωση των νομικών τους διαδικασιών που απαιτούνται για την έναρξη ισχύος του Μνημονίου Συναντίληψης.
Αυτό το Μνημόνιο Συναντίληψης συνήφθη στην Κωνσταντινούπολη στις 27 Νοεμβρίου 2019 σε δύο πρωτότυπα αντίγραφα στην τουρκική, αραβική και αγγλική γλώσσα, με όλα τα κείμενα να είναι εξίσου αυθεντικά. Σε περίπτωση απόκλισης της ερμηνείας, υπερισχύει το αγγλικό κείμενο.

Δείτε τα έγγραφα της συμφωνίας που έχουν διαρρεύσει:

Πηγή: philenews / capital.gr

Ο ΥΕΘΑ Νίκος Παναγιωτόπουλος στον ΑΝΤ1: «Ετοιμαζόμαστε για όλα τα ενδεχόμενα με την Τουρκία»

 

Οι αναφορές του Υπ. Εθνικής Άμυνας σε όσα έγιναν και ειπώθηκαν στην συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στο Λονδίνο. Πως και πότε αυστηροποιείται η επιτήρηση των συνόρων.

Μιλώντας στην εκπομπή «Καλημέρα Ελλάδα» και τον Γιώργο Παπαδάκη, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας αναφέρθηκε στην συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάνστο Λονδίνο, το κλίμα που επικράτησε και όσα ειπώθηκα από τις δύο πλευρές.
Ξεκινώντας, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σημείωσε ότι «αυτό που μετράει είναι η ενίσχυση του αξιόμαχου των Ενόπλων Δυνάμεων και πρέπει προς αυτό να γίνονται ένα-ένα τα βήματα», αναφερόμενος στην κατάθεση στην Βουλή της διάταξης για την αναβάθμιση των πολεμικών αεροσκαφών F-16 και Mirage.
«Η Τουρκία αυτήν την εποχή στα μάτια του λαού και των ηγετών της θεωρεί ότι “έχει πάρει τα πάνω της” κι αυτό ήταν εμφανές από τον τρόπο που “λειτουργούσε” η αντιπροσωπεία της στο ΝΑΤΟ».
Όπως είπε στον Γιώργο Παπαδάκη, «ο Πρωθυπουργός έθεσε όλα τα θέματα μέχρι κεραίας, είπε ότι ήθελε να πει και ότι ήθελε να στηλιτεύσει για την συμπεριφορά από τουρκικής πλευράς κι αυτό το έκανε χωρίς φόβο και πάθος. Ο Ερντογάν, έβαλε κι αυτός πολλά πράγματα στο τραπέζι και τελικώς, συμφωνήσαμε σε καλό κλίμα ό,τι διαφωνούμε».
Ο υπ. Άμυνας διέψευσε ότι κατά την χθεσινή συνάντηση η τουρκική πλευρά έδωσε λεπτομέρειες για την συμφωνία Τουρκίας – Λιβύης, αν και ζητήθηκε από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να υπάρξει ενημέρωση για το περιεχόμενο της συμφωνίας.
«Διαπιστώσαμε και συμφωνήσαμε ότι «το πρόβλημα δεν είναι φοβερό», καθώς εφόσον η συμφωνία θα περάσει από την τουρκική Βουλή θα δημοσιοποιηθεί και θα την δούμε κι εμείς. Μάλιστα “χαριτολογώντας” ο Ερντογάν είπε στον Πρωθυπουργό “μα, θα μπορούσατε να πάρετε ένα αντίγραφο από τον Λίβυο πρέσβη, αλλά… τον διώξατε”…», συμπλήρωσε ο ΥΕΘΑ.
Για το Προσφυγικό/Μεταναστευτικό
Όπως προσέθεσε ο κ. Παναγιώτοπουλος, «η Τουρκία εδώ και αρκετό καιρό κλιμακώνει συγκεκριμένη συμπεριφορά στην ανατολική Μεσόγειο. Για το Προσφυγικό, ο Πρωθυπουργός είπε ότι η Τουρκία έχει να κερδίσει εάν συνεργαστεί με την Ελλάδα για να πείσει την Ευρώπη ότι οφείλει να κάνει αυτά για τα οποία έχει δεσμευτεί. Υπήρξαν αναφορές του Έλληνα Πρωθυπουργού ότι “οι τουρκικές λιμενικές αρχές δεν συνεργάζονται με τις ελληνικές και ότι αυτό δημιουργεί πρόσθετο πρόβλημα”. Σε αυτό αναμένεται να υπάρξει βελτίωση, αν και ασφαλώς “παίζει παιχνίδι” με το Προσφυγικό ο Ερντογάν, ο οποίος όμως αναγνωρίζει ότι έχει πρόβλημα επικοινωνίας με την Ευρώπη».
«Από αύριο αλλάζει προς το αυστηρότερο και η στάση της δικής μας χώρας ως προς τον έλεγχο των συνόρων, ξεκινώντας από τα χερσαία σύνορα τα οποία είναι, όπως αντιλαμβάνεστε, πιο εύκολο να ελεγχθούν», είπε ο Υπ. Εθνικής Άμυνας.
Μεταφέροντας, όπως σημείωσε, την προσωπική του άποψη, από την συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν στο Λονδίνο «προκύπτει ότι υπάρχουν πλέον περιθώρια συνεννόησης με την Τουρκία. Η τελευταία κουβέντα που είπε ο Ερντογάν είναι ότι “καλό θα ήταν να πέσουν οι τόνοι”, λες και εμείς είμαστε εκείνοι που την ανεβάζουμε ή την συντηρούμε».
Για τα ΜΟΕ
«Συμφωνήσαμε ότι τα ΜΟΕ πρέπει να συνεχιστούν ως ένας δίαυλος επικοινωνίας, έστω και εν μέσω έντασης. Δεν βιαζόμαστε να δώσουμε απαντήσεις ως προς τις ημερομηνίες έναρξης των ΜΟΕ, αυτές θα εξαρτηθούν από πολλά», είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Σε ότι αφορά την στάση της Ελλάδας σε περίπτωση υλοποίησης των εξαγγελιών της Τουρκίας για γεώτρηση στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, ο Υπ. Εθνικής Άμυνας απάντησε «μπορεί να έχουμε στείλει εμείς δικό μας γεωτρύπανο, για να “τρυπήσουμε” εμείς, πριν από μια πιθανή κίνηση της Τουρκίας να στείλει γεωτρύπανο εντός της ελληνικής επικράτειας. Αυτό μας προβληματίζει, αλλά δεν πρέπει να μας φοβίζει κι αυτό το λέω ως υπουργός Άμυνας».
Όπως σημείωσε αρκετές φορές «υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας», τονίζοντας όμως εμφατικά ότι «εμείς ετοιμαζόμαστε για όλα τα ενδεχόμενα, σε όλα τα επίπεδα».
TOOK

Φόροι κατανάλωσης σε καπνό και αλκοόλ – δίκαιοι ή άδικοι;

Του Καλλίνικου Κ. Νικολακόπουλου


Οι προηγούμενες κυβερνήσεις, από την εποχή των μνημονίων και μετά, προσέφυγαν σε απανωτές αυξήσεις φορολογίας σε καπνό-αλκοόλ, αυξάνοντας υπέρμετρα τις τιμές των αντίστοιχων προϊόντων. Οι επιβαλλόμενοι φόροι κατανάλωσης σε καπνό-τσιγάρα και αλκοολούχα ποτά, λεγόμενοι φόροι «αμαρτίας» διεθνώς, είναι δύο περιπτώσεις κρατικής παρέμβασης στην υγεία, που τυγχάνουν ευρείας επιδοκιμασίας και είναι συχνά επιτρεπτοί επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι αισθάνονται ότι είναι ανήθικη η κατανάλωση καπνού-αλκοόλ, σκεπτόμενοι ότι η πολιτεία αποκτά περισσότερα έσοδα και οι «κακές συνήθειες» γίνονται ακριβότερες.

Διαφέρουν ενός γενικού φόρου επί των πωλήσεων (π.χ. ΦΠΑ) επιβαλλόμενου στο σύνολο των αγαθών με ελάχιστες εξαιρέσεις και επιβάλλονται επιπροσθέτως αυτού. Η μακροπρόθεσμη συνέπεια ενός φόρου κατανάλωσης είναι η μείωση στην προσφορά του αγαθού στο οποίο επιβλήθηκε, οδηγώντας σε μια αύξηση της τιμής που οι καταναλωτές πρέπει να πληρώσουν. Αν συνεχίσει να πωλείται η ίδια ποσότητα προϊόντος στην αγορά, μετά τον πρόσφατα επιβληθέντα φόρο, οι παραγωγοί δεν θα μπορούν να πάρουν περισσότερα από ό,τι θα έπαιρναν με την παλιά τιμή και ορισμένες επιχειρήσεις θα πρέπει να μειώσουν την προσφορά των προϊόντων. Η έξοδος τους από την παραγωγή των προϊόντων, ως αποτέλεσμα των υψηλότερων φόρων, συμβάλλει στη μείωση της προσφοράς γιατί οι παραγωγοί δεν ελέγχουν άμεσα τις τιμές πώλησης των προϊόντων τους.

Η σκέψη μας για τους φόρους κατανάλωσης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πώς σκεφτόμαστε για τους φόρους γενικά. Ο γενικός σκοπός τους είναι η αύξηση των εσόδων και η χρηματοδότηση των κυβερνητικών δαπανών, ειδικά στον τομέα της υγείας. Αν η Κυβέρνηση έπαιρνε τα χρήματα και τα κατέστρεφε, θα υπήρχε μείωση στην προσφορά χρήματος και θα επαρκούσε να αγοράσει την ίδια ποσότητα αγαθών και υπηρεσιών, λόγω της επακόλουθης μείωσης των τιμών.

Ακόμη και άνθρωποι που δεν πληρώνουν φόρους (άμεση φορολογία) πληρώνουν για αυτά τα αγαθά με τη μορφή των υψηλότερων τιμών, γιατί πραγματικά τα επιθυμούν και είναι πρόθυμοι να αποδεχθούν φόρους κατανάλωσης σε καπνό-αλκοόλ από ένα αίσθημα νόμιμης τιμωρίας για τέτοιες απολαύσεις. Τέτοιοι φόροι στοχεύουν στην αποθάρρυνση χρήσης του προϊόντος και μείωση της ποσότητας κατανάλωσής του, βρίσκοντας υποστηρικτές υποθέτοντας ότι αυξάνονται τα έσοδα και αποθαρρύνεται η χρήση τους. Οι φόροι «αμαρτίας», όμως, δεν αυξάνουν τα έσοδα, εκτός αν οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το προϊόν και δεν σώζουν ζωές, εκτός αν οι άνθρωποι αποφεύγουν τη χρήση του προϊόντος.

Το σύστημα υγείας πρέπει να χρηματοδοτείται από τα γενικά έσοδα του φορολογικού συστήματος, όπως συμβαίνει σε χώρες με εθνικό σύστημα υγείας. Μια αντικατάσταση της χρηματοδότησης από φόρο κατανάλωσης σε καπνό-αλκοόλ οδηγεί σε πλήρη διαστρέβλωση της αιτιολόγησης της γενικής άμεσης φορολογίας, που είναι η προοδευτική αναλογικότητα της επιβολής της και ο αναδιανεμητικός χαρακτήρας της υπέρ των κοινωνικών δαπανών και επ' ωφελεία του κοινωνικού συνόλου.

Πηγή: pelop.gr