120 δόσεις: Προθεσμία ως τις 30 Σεπτεμβρίου για χρέη στην εφορία


120 δόσεις: Προθεσμία ως τις 30 Σεπτεμβρίου για χρέη στην εφορία

Οι φορολογούμενοι, φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις έχουν προθεσμία ως και τις 30 Σεπτεμβρίου προκειμένου να ρυθµίσουν τις οφειλές τους προς τη φορολογική διοίκηση µε βάση τη ρύθµιση των 120 δόσεων. Μέρα µε τη µέρα το ενδιαφέρον των φορολογουµένων αυξάνεται, καθώς όλο και περισσότεροι ανακαλύπτουν τις θετικές επιπτώσεις από τις βελτιώσεις που έγιναν στη ρύθµιση στα τέλη Ιουλίου.
Όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες, ο αριθµός των οφειλετών που έχουν ήδη ενταχθεί στη ρύθµιση των 120 δόσεων προσεγγίζει τους 250.000. Μπορεί να φαντάζει µικρός σε σχέση µε το σύνολό τους, που προσεγγίζει τα 4 εκατοµµύρια, ωστόσο πρόκειται κατά κύριο λόγο για «βιώσιµους» οφειλέτες µε σηµαντικά χρέη, καθώς µεγάλος αριθµός οφειλετών είτε χρωστάει µικροποσά είτε χρωστάει τεράστια ποσά τα οποία δεν υπάρχει περίπτωση να εισπραχθούν (π.χ. χρεοκοπηµένες επιχειρήσεις).
Σύμφωνα με το «Έθνος της Κυριακής» το ποσό οφειλών προς τη φορολογική διοίκηση που έχει ήδη ρυθµιστεί ανέρχεται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ, το ποσό των προσαυξήσεων που έχουν βεβαιωθεί προσεγγίζει τα 430 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό ρυθµισµένο ποσό (κεφάλαιο και προσαυξήσεις) τα 1,85 δισ. ευρώ. Μάλιστα από τις ρυθµίσεις έχουν εισπραχθεί περίπου 200 εκατ. ευρώ. Στο υπουργείο Οικονοµικών παρακολουθούν σχεδόν σε καθηµερινή βάση την πορεία της ρύθµισης, καθώς θεωρείται ότι η επιτυχία της θα αποτελέσει «σηµαντικό όπλο» στις συζητήσεις µε τους επικεφαλής των θεσµών από τον Σεπτέµβριο.

Ολα όσα πρέπει να ξέρετε

Ποιες κατηγορίες υπάγονται στη ρύθµιση; H ρύθµιση έχει πεδίο εφαρµογής το σύνολο των φυσικών προσώπων και το σύνολο των βεβαιωµένων οφειλών τους που έγιναν ληξιπρόθεσµες έως 31.12.2018. Προαιρετικά, ο οφειλέτης θα µπορεί να υπαγάγει στη ρύθµιση και ρυθµισµένες µε τις πάγιες ρυθµίσεις οφειλές (12-24 δόσεις), οφειλές από ρυθµίσεις λόγω φυσικών καταστροφών και οφειλές που είναι σε αναστολή.
Με ποιες προϋποθέσεις; Για να µπει κάποιος στη ρύθµιση θα πρέπει να έχει υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήµατος για την τελευταία 5ετία, δηλαδή από το φορολογικό έτος 2013 έως και το 2017, εκτός αν δεν ήταν υπόχρεος για κάποιο ή κάποια έτη, οπότε θα δηλώνει αυτό στην ηλεκτρονική πλατφόρµα. Μπορεί πλέον να υποβάλει τις δηλώσεις αναδροµικά και να εντάξει και τις οφειλές που θα προκύψουν από αυτές τις δηλώσεις στη ρύθµιση των 120 δόσεων.
Πού και πότε µπορούν να κάνουν αίτηση οι πολίτες για να υπαχθούν στη ρύθµιση; Η αίτηση γίνεται σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρµα στην ιστοσελίδα TAXISnet, Μόνο σε περιπτώσεις τεχνικής αδυναµίας διαδικτυακής υποστήριξης θα απαιτείται η παρουσία του πολίτη στην αρµόδια για την είσπραξη υπηρεσία της ΑΑ∆Ε (π.χ. ∆ΟΥ). Η αίτηση θα µπορεί να υποβληθεί έως και τις 30.9.2019
Σε ποιες δόσεις ρυθµίζει κανείς τα χρέη του και από τι εξαρτάται; Ο αριθµός των δόσεων που προβλέπεται στη νέα ρύθµιση φτάνει έως και τις 120, µε ελάχιστο αριθµό δόσεων τις 18, υπό τον περιορισµό της ελάχιστης µηνιαίας δόσης των 20 ευρώ. Για εισόδηµα έως 10.000 ευρώ χορηγείται δυνατότητα ρύθµισης σε έως 120 δόσεις µε περιορισµό την ελάχιστη των 20 ευρώ. Για εισοδήµατα άνω των 10.000 ευρώ οι δόσεις µπορούν να φτάσουν και πάλι έως τις 120. Για τα εισοδήµατα αυτά εφαρµόζεται προοδευτικός συντελεστής, προκειµένου να προσδιοριστεί η δυνατότητα αποπληρωµής του κάθε οφειλέτη και ο αριθµός των δόσεων σε συνάρτηση µε το χρέος του. Επίσης προβλέπεται µείωση των συντελεστών ανάλογα µε τον αριθµό των τέκνων.

Ο συντελεστής ανάλογα με το εισόδημα

Ειδικότερα, για τµήµα εισοδήµατος έως 10.000 ευρώ δεν προβλέπεται όπως αναφέρθηκε, συντελεστής. Για τµήµα εισοδήµατος:
Από 10.000,01 ευρώ έως 15.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 4%.
Από 15.000,01 ευρώ έως 20.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 6%.
Από 20.000,01 ευρώ έως 25.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 8%.
Από 25.000,01 ευρώ έως 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 10%.
Από 30.000,01 ευρώ έως 50.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 12%.
Από 50.000,01 ευρώ έως 75.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 15%.
Από 75.000,01 ευρώ έως 100.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 20%.
Πάνω από 100.000 ο συντελεστής είναι 25%. Ο ανωτέρω συντελεστής µειώνεται ανάλογα µε τον αριθµό των παιδιών του οφειλέτη ως εξής:
κατά µία µονάδα για ένα τέκνο,
κατά δύο µονάδες για δύο τέκνα,
κατά τρεις µονάδες για τρία τέκνα και άνω.

Τα ευεργετήματα, αλλά και πώς χάνεται η ρύθμιση

Ποια είναι τα ευεργετήµατα που απολαµβάνει κανείς από την υπαγωγή στη ρύθµιση; Με µόνη την υπαγωγή στη ρύθµιση µειώνονται οι προσαυξήσεις των οφειλών σε ποσοστό 10%. Περαιτέρω, προβλέπεται µείωση προσαυξήσεων και τόκων µέχρι 90% (συµπεριλαµβανοµένου του αρχικού 10%), εφόσον ο οφειλέτης επιλέξει µικρότερο αριθµό δόσεων από αυτό που του προτείνεται από τη φορολογική διοίκηση. Η εφάπαξ καταβολή θα οδηγεί σε απαλλαγή προσαυξήσεων σε ποσοστό 100%. Σε περίπτωση που ο οφειλέτης επιλέξει σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθµισης την εφάπαξ εξόφληση ή τη µείωση του αριθµού των υπολειπόµενων δόσεων, θα προβλέπεται ανάλογη απαλλαγή από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσµης καταβολής. Με την υπαγωγή στη ρύθµιση θα αναστέλλεται η εκτέλεση της ποινής για χρέη προς το ∆ηµόσιο, θα αναστέλλεται η λήψη αναγκαστικών µέτρων (δηλ. κατασχέσεις/πλειστηριασµοί) και θα χορηγείται φορολογική ενηµερότητα.
Με ποιον τρόπο χάνεται η ρύθμιση; Η ρύθµιση χάνεται αν δεν καταβληθούν 2 συνεχόµενες δόσεις ή αν καθυστερήσει η καταβολή των δύο τελευταίων δόσεων. Επίσης, αν δεν υποβληθούν οι προβλεπόµενες δηλώσεις εισοδήµατος και ΦΠΑ σε όλη τη διάρκεια της ρύθµισης εντός τριών µηνών από την παρέλευση της προθεσµίας υποβολής τους. Τέλος, η ρύθµιση θα χαθεί αν κατά τη διάρκειά της δεν εξοφληθούν ή τακτοποιηθούν κατά νόµιµο τρόπο εντός διµήνου από τη λήξη προθεσµίας καταβολής τους οι οφειλές που θα γεννηθούν µετά την υπαγωγή στη ρύθµιση, ενώ το ίδιο αποτέλεσµα θα επέλθει και αν δεν τακτοποιηθούν οι οφειλές που έχουν γεννηθεί από την αρχή του έτους εντός διµήνου από την υπαγωγή στη ρύθµιση. Εξυπακούεται ότι τη ρύθµιση θα χάνουν όποιοι υποπέσουν καθ’ υποτροπή σε φορολογικές παραβάσεις, ιδίως όσον αφορά τη µη έκδοση φορολογικών παραστατικών κ.λπ. Αν η ρύθµιση χαθεί, τότε ο οφειλέτης υποχρεούται σε άµεση καταβολή του υπολοίπου της οφειλής, µε όλες τις προβλεπόµενες προσαυξήσεις και τόκους εκπρόθεσµης καταβολής και επιδιώκεται η άµεση είσπραξη µε όλα τα προβλεπόµενα αναγκαστικά µέτρα.

Οι οφειλές για τα νομικά πρόσωπα

Πώς ρυθμίζονται οι οφειλές των νομικών προσώπων; Με τη ρύθµιση των 120 δόσεων οι επιχειρήσεις µε βασική οφειλή έως 1 εκατ. ευρώ θα έχουν τη δυνατότητα να ρυθµίσουν, χωρίς κριτήριο τζίρου, τις οφειλές τους σε έως 120 δόσεις. Ωστόσο, όσες επιχειρήσεις αποφασίσουν να πληρώσουν το χρέος τους σε λιγότερες δόσεις θα έχουν µεγαλύτερη έκπτωση στις προσαυξήσεις και στους τόκους. Ταυτόχρονα, προβλέπεται µπόνους προκαταβολής. ∆ηλαδή, οι επιχειρήσεις που θα προκαταβάλουν ποσό τουλάχιστον διπλάσιο της µηνιαίας δόσης, θα έχουν ισόποση απαλλαγή επί των συνολικών προσαυξήσεων και τόκων. Για τα νοµικά πρόσωπα µε βασική οφειλή άνω του 1 εκατ. ευρώ εισάγονται δύο ειδών ρυθµίσεις, ανάλογα µε το είδος της οφειλής. Για οφειλές από τακτική αιτία (δηλαδή π.χ. από φόρο εισοδήµατος, ΕΝΦΙΑ κ.λπ.) η ρύθµιση θα περιλαµβάνει έως 24 δόσεις. Για οφειλές από έκτακτη αιτία ή από φόρους που καταβάλλονται εφάπαξ θα περιλαµβάνει έως 36 δόσεις.
Ποιο είναι το όφελος εάν πληρωθεί εφάπαξ το χρέος; Ο οφειλέτης κερδίζει πλήρη απαλλαγή κατά 100% από τόκους και προσαυξήσεις. Ειδικότερα, οι προσαυξήσεις µειώνονται ως εξής: • Σε 2 έως 4 δόσεις έκπτωση 95% των προσαυξήσεων και των τόκων. • Σε 5 έως 12 δόσεις έκπτωση 85%. • Σε 13 έως 24 δόσεις έκπτωση 80%. • Σε 25 έως 36 δόσεις έκπτωση 75%. Οσοι αποφασίσουν την πληρωµή των οφειλών σε περισσότερες από 36 µηνιαίες δόσεις, θα έχουν µικρότερη έκπτωση που θα φτάνει κατ’ ανώτατο όριο το 45%. Οσοι, δε, επιλέξουν τις 120 δόσεις, θα διαπιστώσουν ότι οι τόκοι και οι προσαυξήσεις µειώνονται µόλις 10%.
Τι ισχύει για όσους είχαν ενταχθεί στην παλαιά ρύθµιση των 120 δόσεων; Οσοι έχουν ήδη ενταχθεί στη ρύθµιση έχουν τη δυνατότητα να µεταπηδήσουν στη νέα βελτιωµένη ρύθµιση. Αυτό γίνεται µε νέα αίτησή τους στο TAXISnet.
Εάν έχουν επιβληθεί αναγκαστικά µέτρα είσπραξης από την Εφορία, mε την ένταξη στη ρύθµιση θα αποδεσµευθούν οι λογαριασµοί; Ναι. Οι λογαριασµοί αποδεσµεύονται.
Πηγή: Εθνος της Κυριακής

Στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ χιλιάδες υποθέσεις στο όριο της παραγραφής

Παρασκευή 16 Αύγουστος 2019, 22:20   Οικονομία


Σε χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις που παραγράφονται στο τέλος του τρέχοντος έτους επικεντρώνονται οι φορολογικοί έλεγχοι των υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Στο στόχαστρο έχουν μπει κυρίως υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ που αφορούν το έτος 2013, καθώς το περιθώριο που έχουν οι αρμόδιες υπηρεσίες για να ολοκληρώσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες είναι πλέον μικρότερο από τέσσερις μήνες.
Η προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα επί των υποθέσεων αυτών λήγει μεν τυπικά στις 31 Δεκεμβρίου 2019, όμως η πραγματική ημερομηνία λήξης για το Δημόσιο είναι η 10η Δεκεμβρίου.
Κι αυτό, όπως εξηγεί η Ναυτεμπορική, διότι αυτή είναι η τελευταία μέρα στην οποία το Δημόσιο έχει τη δυνατότητα να κοινοποιήσει προσωρινή πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου, δεδομένου ότι βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας πρέπει να δίδεται σε κάθε ελεγχόμενο φορολογούμενο χρονικό περιθώριο 20 ημερών, από τη στιγμή της κοινοποίησης της πράξης αυτής, προκειμένου να έχει τη δυνατότητα να απαντήσει στα ευρήματα των ελεγκτών και να τεκμηριώσει τυχόν σφάλματα εξαιτίας των οποίων τα προς καταβολή ποσά μπορεί να έχουν υπολογιστεί σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα.
Με τη συμπλήρωση ή την παρέλευση του 20ημέρου, δηλαδή το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2019, η αρμόδια φοροελεγκτική υπηρεσία έχει το δικαίωμα να κοινοποιήσει την οριστική πράξη του διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου στην οποία τα τελικά ποσά φόρων και προστίμων που θα έχουν καταλογιστεί μπορεί να είναι μικρότερα από αυτά που αναγράφονταν στην προσωρινή πράξη.
Σημειώνεται, προστίθεται στο σχετικό άρθρο της Ναυτεμπορικής, ότι οι διατάξεις των νόμων 2238/1994 (Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για τις χρήσεις των ετών προ του 2014), 4172/2013 (Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος για τις χρήσεις από το 2014 και μετά), 4174/2013 (Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών) και 2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) προβλέπουν ότι στις 31 Δεκεμβρίου 2019 λήγουν οριστικά οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για την οριστική επιβολή φόρων και προστίμων όχι μόνο σε φορολογικές υποθέσεις του έτους 2013, αλλά και στις ακόλουθες φορολογικές υποθέσεις:
α) Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση του φορολογικού έτους 2010, για τις οποίες υποβλήθηκαν αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις εντός του 2016.
Για τις υποθέσεις αυτές η αρχική πενταετής προθεσμία παραγραφής, η οποία έληγε κανονικά στις 31 Δεκεμβρίου 2016 (πέντε χρόνια από τη λήξη του έτους 2011 στο οποίο έπρεπε να είχε υποβληθεί η αρχική εμπρόθεσμη δήλωση), παρατάθηκε για τρία ακόμη χρόνια, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019, επειδή οι αρχικές δηλώσεις υποβλήθηκαν στο τελευταίο έτος (στο πέμπτο έτος) της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής.
β) Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ που αφορούν τη χρήση του φορολογικού έτους 2008, για τις οποίες, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, δηλαδή μετά την 31η Δεκεμβρίου 2014, περιήλθαν σε γνώση των αρμοδίων φορολογικών αρχών «συμπληρωματικά στοιχεία», από την εξέταση των οποίων διαπιστώθηκε ότι η φορολογητέα ύλη ήταν μεγαλύτερη από αυτήν που δηλώθηκε και ότι οι υποβληθείσες δηλώσεις ήταν ανακριβείς.
γ) Υποθέσεις ΦΠΑ που αφορούν τη χρήση του φορολογικού έτους 2008 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει δεκαετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η Ιανουαρίου 2010 (μετά τη λήξη του έτους 2009 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση) και λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2019.
δ) Υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση του φορολογικού έτους 2003, για τις οποίες δεν είχε υποβληθεί ποτέ η οικεία δήλωση. Για τις υποθέσεις αυτές προβλέπεται δεκαπενταετής περίοδος παραγραφής, η οποία άρχισε να «τρέχει» αμέσως μετά το τέλος του έτους εντός του οποίου έπρεπε να υποβληθούν οι αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις, δηλαδή από την 1η Ιανουαρίου 2005 (αμέσως μετά τη λήξη του έτους 2004), και λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2019.
Οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες (το Κέντρο Ελέγχου Φορολογουμένων Μεγάλου Πλούτου, το Κέντρο Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων και οι ΔΟΥ) επικεντρώνουν πλέον τους ελέγχους τους και στις παραπάνω υποθέσεις προκειμένου να κοινοποιήσουν εγκαίρως τις πράξεις οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου ώστε το Δημόσιο να μη χάσει το δικαίωμα βεβαίωσης και είσπραξης ποσών σημαντικού ύψους.


ΔΕΗ: Κλειδώνουν οι αλλαγές στα τιμολόγια -Τι θα αλλάξει στους λογαριασμούς μας

Ένα σχέδιο θα εκπονήσει η κυβέρνηση, προβλέπει αύξηση 10% στο ρεύμα, με ταυτόχρονη μείωση του ΦΠΑ στο 6% από το 13% και περικοπή του τέλους υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι καταναλωτές.
Την περιπλοκη άσκηση της ενίσχυσης των ταμείων της ΔΕΗ μέσω αύξησης των τιμολογίων ρεύματος, με παράλληλη μείωση άλλων χρεώσεων, έτσι ώστε να μην επιβαρυνθεί τελικά ο συνολικός λογαριασμός που παίρνει στα χέρια του ο καταναλωτής, επιχειρεί να λύσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συναντώντας ωστόσο σημαντικές δυσκολίες.
Ταυτόχρονα, τόσο ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης όσο και η νέα διοίκηση της ΔΕΗ (που επίσημα θα αναλάβει στις 22 Αυγούστου) ολοκληρώνουν τον σχεδιασμό για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που έχουν προς τη ΔΕΗ χιλιάδες καταναλωτές, με βασικό χαρακτηριστικό του σχεδίου αυτού την αυστηροποίηση των διαδικασιών είσπραξης, κυρίως από τους «έχοντες και μη πληρώνοντες».
Το «ουδέτερο» αποτέλεσμα για τον πολίτη -μετά τις αυξομειώσεις που θα επέλθουν στις χρεώσεις- αποτελεί δέσμευση που ανέλαβε ο κ. Χατζηδάκης κατά την ομιλία του στη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή, αλλά τα νούμερα που εξετάζουν τις τελευταίες ημέρες οι συνεργάτες του εμφανίζονται ιδιαίτερα… επίμονα. Το βέβαιο είναι, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ότι το ποσοστό στις αυξήσεις των τιμών ρεύματος που είναι απαραίτητο για τη ΔΕΗ είναι διψήφιο, δηλαδή γύρω στο 10%. Με βάση τον ετήσιο κύκλο εργασιών της επιχείρησης (4,7 δισ.), η αύξηση 10% μεταφράζεται σε επιπλέον ετήσιο έσοδο περίπου 450 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΗ. Δεδομένου ότι η αύξηση θα εφαρμοσθεί το νωρίτερο τον Σεπτέμβριο, από τα έσοδα αυτά μόλις 110 εκατ. ευρώ θα φτάσουν φέτος στα ταμεία της επιχείρησης.
Το μοντέλο
Σύμφωνα με το μοντέλο που μελετάται αυτήν τη στιγμή, οι δύο βασικοί «κωδικοί» από τους οποίους θα επιχειρηθεί να «εξουδετερωθεί» η αύξηση των τιμολογίων είναι η μείωση του ΦΠΑ από το 13% στο 6% και η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, δηλαδή του τέλους υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω του λογαριασμού ρεύματος και του οποίου σκοπός είναι η ομαλή πληρωμή των προμηθευτών που παράγουν ρεύμα από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Ενώ ο πρώτος κωδικός, δηλαδή η μείωση του ΦΠΑ, είναι μέτρο που ήδη έχει ψηφιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και αναμένεται να δώσει σύντομα αποτελέσματα, ο δεύτερος, δηλαδή η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, είναι πολυπαραμετρικός και εγκυμονεί κινδύνους για την αγορά των ΑΠΕ. Την απόφαση που καθορίζει το ύψος του ΕΤΜΕΑΡ λαμβάνει κάθε χρόνο η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με βάση τις επίσημες προβλέψεις σχετικά με το έλλειμμα ή το πλεόνασμα που προβλέπεται ότι θα έχει ο Ειδικός Λογαριασμός (ΕΛΑΠΕ) στο τέλος του έτους.
Ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για προβλεπόμενο πλεόνασμα 200 εκατ. ευρώ, ωστόσο τα τελευταία επίσημα στοιχεία του Διαχειριστή δείχνουν ότι το «καθαρό» πλεόνασμα του ΕΛΑΠΕ διαμορφώθηκε τον Απρίλιο και τον Μάιο στα 101 εκατ. ευρώ, ενώ η πρόβλεψη για το τέλος του έτους υποχωρεί ήδη από τα 200 εκατ. ευρώ στα 184 εκατ. ευρώ, μετά την υποχρεωτική αφαίρεση αποθεματικού ύψους 70 εκατ. ευρώ.
Το «μαξιλάρι» των 70 εκατ. ευρώ προβλέπεται -βάσει νόμου- να παραμένει στον ΕΛΑΠΕ ακριβώς για να μην επαναληφθούν τα ελλείμματα-ρεκόρ που είχαν παρατηρηθεί την περίοδο 2012-2014 και τα οποία είχαν πλήξει έντονα την αγορά των ΑΠΕ. Το ερώτημα είναι, επίσης, ποιο είναι το «καθαρό» πλεόνασμα, και όχι το λογιστικό, αφού οι πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ γίνονται με καθυστέρηση περίπου 90 ημερών. Την πρόθεση να υπάρχει συνεχώς επαρκές απόθεμα, ώστε να μην προκληθεί καινούργια αναστάτωση στις πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ (τη στιγμή ακριβώς που ο τομέας γνωρίζει νέα άνθηση και αναμένονται «πράσινες» επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ), έχει διατυπώσει και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία θα κληθεί να λάβει τις τελικές αποφάσεις.«Οι πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ είναι εξασφαλισμένες, καθώς ο ειδικός λογαριασμός για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) έχει πλεόνασμα, και η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι το πλεόνασμα αυτό θα είναι επαρκές ώστε να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα στην αγορά ΑΠΕ και στο μέλλον» τονίζει ο υπουργός Κωστής Χατζηδάκης.Τα ζητήματα αυτά συζητιούνται καθημερινά πλέον στο ΥΠΕΝ, με συμμετοχή και της ΡΑΕ, καθώς στο διάστημα έως τις 24 Σεπτεμβρίου, οπότε θα δημοσιευθεί η νέα έκθεση της Ernst & Young, θα πρέπει να έχουν «τρέξει» συγκεκριμένες διαδικασίες, που περιλαμβάνουν τα παρακάτω βήματα:
Εκδοση υπουργικής απόφασης για την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ. Κάποιες χρεώσεις (όπως, για παράδειγμα, των αγροτών) θα αυξηθούν.
Εκκαθάριση του λογαριασμού του ΕΛΑΠΕ. Καθημερινά μπαίνουν κάτω τα νούμερα, με τη συνδρομή και του Διαχειριστή, προκειμένου να υπολογιστεί το ταμειακό και όχι το λογιστικό πλεόνασμα.
Προετοιμασία από τη ΡΑΕ για την έκδοση της απόφασης αναπροσαρμογής των χρεώσεων του ΕΤΜΕΑΡ. «Είναι προφανές ότι όλα αυτά θα πρέπει να έχουν λυθεί πολύ σύντομα. Αναζητούμε τον τρόπο να επιλυθεί η εξίσωση των αυξήσεων στο ρεύμα και της μείωσης του ΕΤΜΕΑΡ. Είναι προφανές ότι η άσκηση είναι δύσκολη, αλλά θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί» αναφέρει χαρακτηριστικά στο «Εθνος της Κυριακής» κορυφαία πηγή του ΥΠΕΝ.
Εξώδικα σε 890.000 «τελικούς» πελάτες με οφειλές 1,05 δισ. ευρώΗ δευτερΗ δύσκολη άσκηση που έχουν να επιλύσουν το ΥΠΕΝ και η νέα διοίκηση της ΔΕΗ είναι η είσπραξη όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μέρους από τα παλιά «φέσια», δηλαδή από τις ληξιπρόθεσμες οφειλές καταναλωτών (επαγγελματικών και οικιακών) προς την επιχείρηση.
Η απόφαση έχει ληφθεί και αυστηροποιείται το πλαίσιο για τους κακοπληρωτές της ΔΕΗ. Το μήνυμα είναι ότι η νέα διοίκηση ασφαλώς και θα στηρίξει όσους αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς, αλλά δεν πρόκειται να δείξει ανοχή στους στρατηγικούς κακοπληρωτές που κρύβονται πίσω από τους αδύναμους..
«Η κατεύθυνση είναι να ξεχωρίσουμε τα “μεγάλα ψάρια” από τους φτωχούς ανθρώπους» υποστηρίζει ο κ. Χατζηδάκης. Το σχέδιο είσπραξης οφειλών επικεντρώνεται σε πρώτη φάση στους λεγόμενους «τελικούς» πελάτες, δηλαδή στους καταναλωτές που έχουν αφήσει χρέη στη ΔΕΗ και είτε έχουν σταματήσει να παίρνουν ρεύμα είτε έχουν μετακομίσει σε άλλους παρόχους.Τρεις εταιρείες και δικηγόροιΗ επιχείρηση στο αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινά την αποστολή εξωδίκων στους περίπου 890.000 «τελικούς» πελάτες, οι οποίοι χρωστούν 1,05 δισ. ευρώ. Η ΔΕΗ θα συνεργαστεί με τρεις εργολαβικές εταιρείες (μία για Αθήνακαι Θεσσαλονίκη, μία για την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα και μία για τανησιά), αλλά και με κατά τόπους δικηγορικά γραφεία, που θα αναλάβουν, με ποσοστό, την είσπραξη των οφειλομένων, εξαντλώντας κάθε νόμιμο και ένδικο μέσο.Η επιχείρηση «πίεση και είσπραξη» θα ξεκινήσει από τους παλαιότερους οφειλέτες και από εκείνους που χρωστούν πάνω από 3.000 ευρώ (είναι λίγοι, περίπου 65.000, και χρωστούν συνολικά περί τα 700 εκατ. ευρώ), αλλά θα συνεχιστεί με όλους. Εκτιμάται, μάλιστα, ότι οι «επιθετικές» κινήσεις για την είσπραξη των οφειλών θα αποτελέσουν κίνητρο για τις εταιρείες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στη δανειοδότηση της ΔΕΗ μέσω της τιτλοποίησης των εσόδων.
Η διαδικασία τιτλοποίησης βρίσκεται σε εξέλιξη και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει ενδιαφέρον. Εχει γίνει διαγωνισμός και μέσω της διαδικασίας αυτής η ΔΕΗ θα εκχωρήσει οφειλές έως 1,7 δισ. ευρώ. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να επιλεγούν οι ανάδοχοι. Το σχέδιο είχε δρομολογηθεί από τη διοίκηση Παναγιωτάκη, η οποία μάλιστα είχε υπολογίσει ότι η ΔΕΗ μπορεί μέσω της συγκεκριμένης κίνησης να εισπράξει από το φθινόπωρο ποσά ύψους 400-500 εκατ. ευρώ. Το ερώτημα είναι πότε θα μπουν στα ταμεία της ΔΕΗ αυτά τα ποσά, με τις εκτιμήσεις να μιλούν για Οκτώβριο και μετά.
Προσδοκία για… ανάσα 195 εκατ. από τις ΥΚΩΑς σημειωθει ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναζητά, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, τον τρόπο για να εισπράξει η ΔΕΗ από τον προϋπολογισμό ένα ποσό της τάξης των 195 εκατ. ευρώ, τα οποία αφορούν παλιά υπόλοιπα που έχει κρίνει η ΡΑΕ ότι πράγματι της οφείλονται από την εκκαθάριση Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) της περιόδου έως το 2012. Τέτοιο ποσό δεν έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό του 2019 και ως εκ τούτου αναζητούνται οι σχετικοί πόροι από άλλους κωδικούς, χωρίς κάτι τέτοιο να έχει καταστεί εφικτό έως τώρα.

ΕΝΦΙΑ: Πότε θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά στο Taxis


ΕΝΦΙΑ: Πότε θα αναρτηθούν τα εκκαθαριστικά στο Taxis
Όπως ανακοίνωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, τα φετινά εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ θα αναρτηθούν στο Taxis μέχρι τις 31 Αυγούστου.
Ειδικότερα, η ΑΑΔΕ ανακοίνωσε ότι «ενόψει της έναρξης των εργασιών για την εκκαθάριση ΕΝΦΙΑ 2019, η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2019 δεν θα είναι διαθέσιμη από σήμερα, Παρασκευή, 16 Αυγούστου, στις 11 π.μ., και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης- ανάρτησης των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ 2019 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝΦΙΑ 2019. Η ανάρτηση των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού θα πραγματοποιηθεί μέχρι την 31η Αυγούστου».

Παράλληλα, «η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) 2020, δεν θα είναι διαθέσιμη στις 16/8, μεταξύ 11.00 και 15.00. Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες του Περιουσιολογίου (όπως το Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ, υποβολές δηλώσεων Ε9 ετών 2010- 2018), θα είναι διαθέσιμες κανονικά, καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών».
Σημειώνεται ότι τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ θα περιλαμβάνουν μειώσεις στον φόρο κατά 10%- 30% για όλα τα φυσικά πρόσωπα, με βάση τις διατάξεις που ψηφίστηκαν στα τέλη Ιουλίου.
Η μείωση αυτή κυμαίνεται ανάλογα με τη συνολική αξία της περιουσίας των φυσικών προσώπων ως εξής:
*Για αξία ακίνητης περιουσίας έως 60.000 ευρώ, μείωση κατά 30%
*Για αξία ακίνητης περιουσίας έως 70.000 ευρώ, μείωση κατά 27%
*Για αξία ακίνητης περιουσίας έως 80.000 ευρώ, μείωση κατά 25%
*Για αξία ακίνητης περιουσίας έως 1.000.000 ευρώ, μείωση κατά 20% και
*Για αξία ακίνητης περιουσίας άνω του 1.000.000 ευρώ, μείωση κατά 10%.
Ο ΕΝΦΙΑ θα υπολογιστεί με βάση τις ισχύουσες αντικειμενικές αξίες και στο σύνολο του φόρου (κύριο και συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ) θα εφαρμοστεί ο μειωτικός συντελεστής 10%- 30%, ανάλογα με το ύψος της ακίνητης περιουσίας. Στη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας δεν συνυπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων επί των γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού, ενώ η μείωση εφαρμόζεται επί του ΕΝΦΙΑ που προκύπτει μετά τον προσδιορισμό των μειώσεων του άρθρου 7 του ν. 4223/2013 (Α ́ 287).
Ο φόρος μπορεί να εξοφληθεί σε 5 μηνιαίες δόσεις, με την πρώτη έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2019 (ταυτόχρονα με τη 2η δόση του φόρου εισοδήματος) και την τελευταία έως τις 31 Ιανουαρίου 2020.